Volanie a vstávanie z postele v čase spánku: Prečo to deti robia a ako to riešiť?

Foto: Bigstock
Volanie a vstávanie z postele sú časté problémy so spánkom detí. / Foto: Bigstock

Dostať deti do postele je častým problémom, s ktorým sa stretávajú mnohí rodičia. Niektoré deti používajú rôzne výhovorky, aby sa vyhli odchodu do postele, zatiaľ čo iné idú spať bez problémov, ale nezostanú tam. Problémy pred spaním môžu byť jednou z najviac frustrujúcich častí dňa rodičov. Volanie a vstávanie z postele sú ďalšie najbežnejšie problémy so spánkom detí. 

 

Niekedy deti zavolajú alebo vstanú z postele, pretože skutočne potrebujú pozornosť. Napríklad, potrebujú ísť na toaletu alebo môže byť na stene pavúk, komár. Niekedy to robia, pretože sa naučili niečo nové ako prirodzenú súčasť rozvoja. Sú napríklad dosť veľké na to, aby vyliezli z postieľky. Podobne, približne od 9. mesiaca sa u mnohých detí rozvinie separačná úzkosť. Z tohto dôvodu môžu chcieť, aby ste s nimi zostali pred spaním. Alebo niekedy chcú deti zostať s rodičmi v posteli. Deti môžu mať po chorobe tiež problémy s návratom do spánkového režimu. Ak sa problémy pred spaním náhle objavia po významnej zmene alebo strate v ich živote, môže to byť znakom, že prežívajú určitý stres alebo úzkosť. V tomto prípade musíte pracovať na zmiernení stresu v ich živote.

 

Čo robiť, keď deti zavolajú alebo vstanú z postele počas noci?

Ako rodičia musíte prísť na to, kedy niečo naozaj potrebujú, čo vlastne potrebujú, a prefiltrovať všetky výhovorky. Nie je to ľahká úloha. Musíte si stanoviť hranice a byť konzistentní a zároveň riešiť akékoľvek skutočné potreby. Ak je volanie alebo vstávanie z postele niečo, čo by ste chceli zmeniť, začnite tým, že im pomôžete vyrovnať sa s pravidelnou rutinou pred spaním. Volanie alebo vstávanie z postele potom riešte pokojne a dôsledne. Režim pred spaním je najdôležitejšou súčasťou pomoci malým deťom ísť spať a zostať v posteli aj počas noci. Základná rutina zahŕňa:

  • robiť tie isté upokojujúce veci každý večer pred spaním;
  • vyhýbať sa hlasnej alebo hlučnej hre pred spaním;
  • vyhýbať sa aktivitám na obrazovke – sledovanie televízie, hranie počítačových hier alebo používanie tabletov a iných podobných zariadení.


 

Okrem rutiny je veľmi dôležité aj správne načasovanie. Ak im trvá dlho, kým zaspia, možno ich dávate spať príliš skoro. Pokúste sa ísť spať neskôr, aby boli pri odchode do postele ospalejšie. Týmto spôsobom zvýšite svoju šancu na úspech pri pomoci vašim deťom zaspať. 

  • Ak si myslíte, že vaše deti volajú alebo vstávajú z postele, pretože potrebujú vašu pomoc alebo niečo nie je v poriadku, choďte za nimi. 
  • Predtým, než odídete z izby, sa ich opýtajte, či ešte niečo nepotrebujú. Takto vás nemôžu zavolať o dve minúty neskôr a povedať, že sa potrebujú napiť alebo objať. Mali možnosť požiadať o tieto veci. Pripomínajte im to.
  • Ak si myslíte, že problémy so spánkom detí sú spôsobené stresom alebo úzkosťou, alebo ak sa vám zdá, že sa veľmi boja v noci, je dobré navštíviť odborníka. 
  • Zaistite, aby bola detská izba vhodná na spánok. Predtým, ako začnete trvať na tom, aby zostali vo svojej izbe celú noc, uistite sa, že ich izba je vhodná na spánok. Upokojujúce prostredie eliminuje nočné obavy a podporuje spánok. Predstava každého dieťaťa o tom, ako vyzerá relaxačné prostredie, je však iná. Zatiaľ čo jedno dieťa môže mať rád biely šum a nočné svetlo, iné môže chcieť plyšové zvieratko, úplnú tmu a ticho. Experimentujte s niekoľkými rôznymi vecami, aby ste zistili, čo im pomáha cítiť sa najviac uvoľnene. Zmiernenie nočných strachov môže byť kľúčom k tomu, aby zaspali samostatne a mali pokojný spánok.
  • Ak vás zavolajú, môžete im krátko odpovedať a ozvať sa tiež, aby ste ich ubezpečili, že ste blízko. Ale ak ste si istí, že majú všetko, čo potrebujú, je v poriadku nevstupovať ku nim. 
  • Ak vstanú z postele, môžete povedať niečo ako: „Je čas spať. Prosím, zostaňte vo svojej posteli." Potom ich vráťte jemne a pokojne do postele, bez rozprávania alebo karhania. Urobte to toľkokrát, koľkokrát je potrebné, kým nezostanú v posteli.

 

Vyskúšajte „jednorazový preukaz“

Stratégia, ktorá by mohla fungovať s deťmi staršími ako 3 roky, je „jednorazový preukaz“:

  • Pred spaním dajte dieťaťu „preukaz“, ktorý je vhodný na jednu prijateľnú požiadavku, ako je napríklad pitie vody alebo pusa od mamy alebo otca.
  • Dohodnite sa s dieťaťom, že keď raz použije preukaz, musí vám ho dať.
  • Ak preukaz nevyužije, môže ho použiť nasledujúci deň alebo inokedy na špeciálnu aktivitu, s ktorou ste vopred súhlasili.
  • Ak požiada o niečo, čo nie je prijateľné – napríklad zmrzlinu alebo ostať hore dlhšie – musí odovzdať preukaz a nemôže ho použiť neskôr.

 

Ak je dieťa veľmi rozrušené, prípadne má záchvaty hnevu, môžete ho utešiť rovnakým spôsobom, akým by ste ho utešovali počas dňa. Keď je dieťa pokojné a späť v posteli, pripomeňte mu, že má zostať v posteli, poprajte mu dobrú noc a znova odíďte. Ak sa to stále opakuje alebo si myslíte, že dieťa má nejaké vážnejšie problémy, najlepšie je porozprávať sa s odborníkom.

 

Začnite ďalší deň pozitívnym spôsobom

Dajte si záležať na tom, aby ste svoje deti na druhý deň ráno pochválili alebo odmenili za to, že zostali pokojne v posteli. Môžete to dokonca osláviť napríklad špeciálnym raňajkovým prekvapením. Môžete vyskúšať tabuľku odmien, aby ste podporili správanie pred spaním, ktoré chcete. Menšie deti si často obľúbia špeciálnu pečiatku na ruku, ktorá im počas dňa pripomína, akú dobrú prácu cez noc urobili. Dokonca aj keď tam bolo volanie alebo vstávanie v noci, nemusíte o tom hovoriť nasledujúce ráno. Skúste nasledujúci deň začať stále pozitívne. 


Čítajte viac o téme: Spánok detí
Zdieľať na facebooku