Články: Pre študentov
O projekte


 

Vneste do detského sveta viac pozitivity

Sponzorovaný článok
Zuzana Gránska
Autor článku

  

Čoraz častejšie sa v príbehoch úspešných ľudí i na rôznych odborných seminároch a konferenciách hovorí o úspechu v živote či biznise práve vďaka pozitívnemu prístupu jednotlivých ľudí k životu a prekážkam samotným.

Napriek tomu, že všetci vieme, že to čím „kŕmime“ naše telo i dušu, tým sa stávame, mnoho rodičov stále nerieši, čo ich deti vo voľnom čase sledujú v televízii či na počítači. A teda čím svoju dušu kŕmia.

Nie sú to len tragické správy vysielané v spravodajstve, ale aj agresivita, ba až hororové scény  v dnešných rozprávkach. Desivo dnes už dokonca vyzerajú aj detské hračky a čím horšie, tým tuším lepšie.  Deti sú neustále vystavované toľkým negatívnym veciam, že nemajú šancu za pochodu spracúvať tieto podnety. A to všetko vyráža na povrch ako „nežiaduce správanie“ doma či v kolektívoch v škôlkach alebo školách.

Áno, ani my sme nevyrastali v izolácii, kde bolo všetko iba ružové. Ale rýchlosť, akou sa tieto informácie šírili nebola taká závratná, ako je dnes. Nevedeli sme o toľkých šokujúcich správach, ako vieme denne dnes. Aj my sme vyrastali na rozprávkach, ktoré poznali dobro a zlo. A dokonca aj na takých, ktoré nemali problém konkurovať kvalitným hororom. No pravdou zostáva, že sme denne neabsorbovali toho toľko.

Rozprávky sú detským svetom

Veľkú časť detského sveta a ich zdravého dozrievania tvoria práve rozprávky. Ponúkajú im obraz o okolitom svete, ktorý na nich vonku čaká. Je to svet, ktorý skutočne prežívajú, na ktorý sa vo svojom voľnom čase hrajú. Do piatich rokov sa deti s týmto svetom intenzívne stotožňujú.

Pozastavíte sa niekedy nad tým, aké rozprávky dnes absorbujú vaše deti?

Ak vás v tejto chvíli vôbec nenapadá, čo by mohlo byť na rozprávkach také zlé, skúsim vám napovedať. Spomeňte si napríklad na takú Zlatovlásku od Dobšinského. Toto bolo to, s čím sme sa mohli v detstve stretnúť my. Rozprávky tradičné i novodobé majú neraz v sebe zakomponovanú zápletku, ktorá by detským ušiam nemala byť povedaná ani omylom. Pravda je však taká, že naši rodičia na výber veľmi nemali.

Dodnes mi prejde po chrbte mráz, keď si spomeniem na rozprávku o Zlatovláske, kde sa chcel jej otec hneď v úvode obesiť, akoby to bolo čosi, čo sa bežne deje v každom druhom dome. Na to ho démonická čierna pani vyzvala ešte k niečomu obludnejšiemu:

„Nevešaj sa kováč, nevešaj. Pomôžem ti v biede, ak mi dáš to, o čom doposiaľ nevieš.“

Kováč sa tak vzdal svojej ešte nenarodenej dcéry, ktorá potom žila u čiernej pani. Keď ju neuposlúchla, hodila ju do studne a spravila nemou, lebo jej nechcela povedať, čo videla v zakázanej komnate.

Povedala, že Zlatovlásku za jej neposlušnosť urobí nešťastnou. Zlatovláske sa narodil s princom syn a čierna pani sa znova zjavila a čakala na jej tajomstvo:

„Ale Zlatovláska nepovedala ani slova! — Tu panička utešeného chlapca zaškrtila, Zlatovláske ústa krvou pomazala a zmizla.“ A to sa zopakovalo i pri ďalšom narodenom dieťati.

Už si spomínate? Nuž, práve preto som so synom Dobšinského nikdy nečítala. Samovražda otca, dvojnásobná vražda detí a obrovské nešťastie bez nároku na žiadnu pomoc bola veru silná káva i na moje dospelácke uši.

 

 

Viac pozitivity do detského života

Čím viac strachu a pochybností do dieťaťa zasievame, tým viac hnevu a agresivity v ňom pestujeme. Tá niekde vychádza na povrch či už počas detstva alebo neskôr v našom dospelom živote.

Agresivita je prirodzená vec v období dospievania, lebo deti si vždy nevedia poradiť s tým, čo by chceli, a tak sa prejavia agresívne slovne alebo fyzicky. Ak ich však zaťažujeme ešte aj my negatívnymi správami či rozprávkami, túto ich nepohodu a vnútorný stres iba stupňujeme.

Dnes viac ako voľakedy môžeme selektovať, čo svojim deťom ponúkneme, pri čom chceme, aby trávili svoj drahocenný čas, čo chceme, aby vo svojich hlávkach nosili a aké problémy sveta riešili. Premýšľate niekedy, či ich nemôžete náhodou odbremeniť od vnútorného nepokoja aj vhodnejším výberom rozprávok?

Pravda je taká, že vždy si môžeme vybrať, čo bude v našom živote dominantnejšie.

 

Jednou veľmi milou iniciatívou, ako odbremeniť deti od negatívnych predstáv a myšlienok je aj iniciatíva Michaely Pribilincovej, ktorá prišla s krásnou nahrávkou pozitívnych rozprávok pre deti. Vadilo jej presne to, že sa k deťom dostávajú v tradičných rozprávkach hororové scény, ktoré by ich mysli mali byť v útlom veku absolútne vzdialené.

Prepísala tradičné rozprávky tak, aby mali pozitívny koniec a aby si ľahko deti ponaučenia z týchto rozprávok zapamätali. Navyše sú v nich zakomponované techniky z neurolingvistického programovania ( NLP ), ktoré môžu vašim deťom pomôcť osvojiť si tieto techniky a zvládať tak mnohé ťažké situácie, ktoré ich postretnú.

A v čom sú tieto rozprávky skutočne výnimočné?

 

1) Majú pozitívny obsah

V rozprávkach ako Červená čiapočka či Medovníková chalúpka už nie je zlý vlk, ktorý zje starkú, Čiapočku a potom ho treba zabiť, alebo ježibaba, ktorá hádže deti do pece. A práve preto sú vhodné aj pre deti mladšie ako 5 rokov. Každá rozprávka má v sebe pozitívny odkaz. Deti sa učia pozitívne nazerať na svet. Situácia, ktorá sa na začiatku javí ako problém, môže znamenať aj príležitosť naučiť sa niečo nové.

2) Riešia problémy

Rozprávky ponúkajú návod pri riešení niektorých problémov, ako napríklad lakomstvo, chamtivosť, ohováranie, výhody z ochorenia a pod.

3) Rozvíjajú detskú fantáziu a tvorivosť

Počúvaním rozprávok sa deťom rozvíja fantázia a tvorivosť, naučia sa aj techniku správnej vizualizácie, ktorá im v živote pomôže jasnejšie stanovovať si svoje plány, ciele. Pomôže im upresniť si svoj zámer, myšlienky.

4) Využívajú techniky z NLP

Sú to prvé a zatiaľ jediné rozprávky, ktoré v sebe majú vložené techniky z neurolingvistického programovania (NLP), ktorých účinnosť je vedecky dokázaná a môžu deťom napríklad pomôcť rýchlejšie sa uzdraviť, zvládať stres alebo upriamiť svoju pozornosť na to čo si želajú. Techniky do textov pripravil Peter Sasín, zakladateľ NLP akadémie.

5) Učia sociálnemu cíteniu

V rozprávkach sa deti učia pozitívnemu sociálnemu cíteniu, ako napríklad dávať si pozor na ohováranie a klebety, účinnosť pochvaly, deliť sa s inými, vážiť si veci.

6) Obsahujú krásne originálne pesničky

Ku každej rozprávke je aj originálna pesnička, v ktorej je zhrnutá hlavná pointa z rozprávky. Naspievali ju detičky Tamarka Štangová, Hanka Kostolaniová, Dominik Rigo, talentovaná slečna Karolínka Šťastná a folkový pesničkár Janko Kulich.

Rozprávky sú veselé a pútavo nahovorené pozitívnymi ľudmi, známymi slovenskými hercami ako Kramár, Tlučková, Šišková, Noga, Sládečková, Hajdu, Latinák, Kemka, Miezga, Štúr, Malachovský, Topoľský, Ondrejková, Porubjaková, Jedľovský.

Je len na vás, ako budú neskôr vaše deti vnímať svet a vysporiadavať sa s problémami, ktoré prídu. Podporte v ich živote viac pozitívnych myšlienok napríklad aj POZITÍVNYMI ROZPRÁVKAMI.

 

Ak by ste radi získali CD s pozitívnymi rozprávkami, zapojte sa do našej mini súťaže. 3 výhercov vyžrebujeme už 13.12.2014*. Stačí, ak splníte tieto dve veci:

1) Zapíšte sa na odoberanie "článkov pre rodičov" z našej stránky eduworld.sk TU:

 

Vaša emailová adresa:

2) Zdieľajte tento článok a šírte s nami viac pozitívnych myšlienok!

 

*Výhrecovia budú kontaktovaní emailom a ich mená budú publikované na našej Facebook fan page.


 

 


Foto: Lemon Made PhotographySparkle BoX Photography

Čítajte viac o téme: Rozprávky
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
 
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.