Rodičia ani učitelia dnes nevidia s nadšením, že deti trávia celé hodiny sledovaním zábavných youtubových videí. S nepochopením pozerajú na to, prečo sa deti nevenujú čomusi zmysluplnejšiemu. Zakázať im to? Odtrhnúť ich od niečoho, čo dnes patrí ku kultúre dospievania? Pozor! Aj youtuberi dokážu poskytnúť deťom hodnotu. Youtuber Miroslav Bača a projekt Expedície s Bačom je toho živým dôkazom.
Youtuber, ktorému nie je jedno, čo hovorí
Väčšina dospelých má zafixované, že youtuberi sú zvláštna skupina ľudí, ktorá má na deti obrovský dosah, no veľkú hodnotu im svojou tvorbou neprináša. Nie všetci sú ale rovnakí. Slovenský youtuber Miroslav Bača sa zameriava na tvorbu videí, ktorými deti zabáva i vzdeláva. Priznáva, že si vo svojich začiatkoch taktiež prešiel rôznym obsahom, ktorý zverejňoval, pokým našiel tú pravú cestu. „Je pravda, že v minulosti som robil aj videá, ktorých hlavným cieľom bola čistá prvoplánová zábava. Aj tieto videá ma však niekam posunuli a práve vďaka skúsenostiam, ktoré som pri ich tvorbe získal, sa mojím cieľom stalo pohybovať sa na hrane zábavy a vzdelávania. Chcem využiť vplyv mojich videí na to, aby som deti motivoval k niečomu zmysluplnému,“ hovorí. Aj preto sa stal súčasťou nového vzdelávacieho projektu pre deti Expedícia Fenomény sveta.
Fenomény sveta a Expedície s Bačom
Ide o nové zážitkové učenie určené pre 2. stupeň základných škôl alebo osemročných gymnázií, ktoré sa dostalo do škôl vďaka neziskovej organizácii EDULAB a podpore Tatra banky. Tieto vyučovacie hodiny nie sú rozdelené podľa predmetov, ale do tém. Ich cieľom je priblížiť deťom jedinečným spôsobom 5 javov, ktoré každodenne ovplyvňujú náš život: vodu, vzduch, slnko, komunikáciu a kultúru. „To sú oblasti, o ktorých sa deti na hodinách dozvedia viac a prepoja svoje vedomosti z jednotlivých predmetov ako fyzika alebo geografia s praktickým využitím v živote,“ hovorí riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB Ján Machaj.
Podobne ako pri predchádzajúcich projektoch EDULAB-u, aj tu odborníci pripravili pre učiteľov balíky vzdelávacích materiálov, ktoré im bezplatne poskytnú všetko, aby na hodine mohli ihneď začať učiť. Zárukou kvality sú aj profesionálne dokumentárne videá z produkcie britskej spoločnosti BBC, ktoré tvoria súčasť materiálov. Videá odštartujú aktivity na hodinách a na ne nadväzuje napr. učenie o najväčšom údolí sveta formou hry Bingo či učenie o vode pomocou pexesa. „Aktivity, ktorých má učiteľ k dispozícii desiatky ku každej téme, sú zamerané na tímovú spoluprácu, prácu s obrazom a textom, interpretáciu, či rovesnícke vzdelávanie. A preto chápeme Fenomény sveta ako expedíciu, aj keď v nej žiaci pracujú v triede. Je to výprava za poznaním,“ vysvetľuje Ján Machaj.
A prečo sa rozhodli zapojiť do vzdelávacieho projektu v školách aj youtubera? „Naším cieľom bolo búrať predsudky, že niečo, čo pre deti znamená zábavu, nemožno spojiť s učením. Youtuberi majú dnes obrovský dosah na tisíce detí a mladých ľudí, preto by bola škoda nevyužiť to,“ hovorí Ján Machaj. Po tom, ako prezentovali spolu s youtuberom po Slovensku učiteľom a riaditeľom škôl nový projekt, opadli z nich aj tie posledné obavy. „Po skončení každej prezentácie nás obkľúčili desiatky pedagógov so žiadosťou, aby prišiel motivovať žiakov priamo na ich školu,“ dodáva s úsmevom Machaj. Nadšenie z tejto spolupráce vyslovil aj Peter Matúš, člen predstavenstva Tatra banky. „Vždy sa snažíme podporovať inovatívne riešenia a sme preto veľmi radi, že táto spolupráca priniesla do škôl taký pozitívny ohlas.“
Youtuber Miroslav Bača v rámci svojej misie – naučiť mladých o fenoménoch sveta čo najviac, cestuje po rôznych krajinách a mladým ľuďom blízkym spôsobom približuje, v akých súvislostiach sa s nimi v bežnom živote môžu stretnúť.
„Mojou úlohou je cestovať po svete a zachytávať fenomény sveta prostredníctvom videí. Hľadám vodu, slnko, vzduch, kultúru a komunikáciu, čo sú hlavné témy projektu Expedícia Fenomény sveta a v praxi ukazujem žiakom to, o čom sa učia na hodine. Chcem, aby videli, že poznávať svet sa oplatí. Lebo vzdelaný človek veciam okolo seba lepšie rozumie. Vie sa v ňom lepšie orientovať, zamestnať, jednoducho, mať sa lepšie,“ hovorí youtuber Miroslav Bača.
Dodnes youtuber absolvoval expedície na Srí Lanku, Island, Nórsko a jeho cestovateľské videá mali spolu mesiac po uverejnení viac ako 60 tisíc videní. Ešte ho čaká cesta do New Yorku, Paríža, Londýna, Rakúska i cestovanie po Slovensku.
Jedna trieda vyhrá s youtuberom expedíciu do Nórska
Do vyučovania sa na Slovensku od septembra zapojilo viac ako 750 škôl. Žiaci okrem toho, že zažijú inovatívne vzdelávanie v triedach, môžu vyhrať aj reálnu expedíciu do Nórska.
„Na videá je napojená aj súťaž, v ktorej môžu žiaci vyhrať výlet pre celú triedu do Nórska. Každé video je totiž taký malý dokumentárny vlog, ktorý v sebe skrýva odpovede na kvízové otázky,“ dopĺňa Bača.
Do súťaže sa môže zapojiť každý žiak 2. stupňa základných škôl a prvých štyroch ročníkov osemročných gymnázií vo veku 10 až 15 rokov. Jedinou podmienkou je mať vytvorený účet na www.fenomenysveta.sk. Prvé súťažné kolo odštartovalo 26. októbra. Súťaž bude prebiehať až do 3.2.2019.
Tatra banka je už dlhodobo podporovateľom inovatívneho vzdelávania v školách. Okrem Fenoménov sveta podporila Tatra banka už 2 ročníky projektu Malá finančná akadémia s Kozmixom, ktorý je určený pre 1. stupeň základných škôl a venuje sa finančnej gramotnosti. Vynikajúci nástroj, ktorý môžu pri učení finančnej gramotnosti využiť rodičia aj doma, je vreckové pre dieťa a môžu pri tom využiť aj jeho vlastný účet. Detský účet v Tatra banke je navyše bez mesačného poplatku za vedenie účtu. Rodičia ho môžu spravovať vo svojej mobilnej aplikácii alebo internet bankingu. Tak môžu deti samy nakladať so svojim vreckovým a rodič má ich výdavky pod kontrolou. Navyše, ak svojmu dieťaťu otvoria Detský účet v Tatra banke do 16. 12. 2018, dostane od banky prvé vreckové vo výške 22 € na účet ako darček.
Článok vznikol v spolupráci s Tatra bankou.