Stredná škola v austrálskom Melbourne vydala prísny zákaz používania mobilných telefónov na pôde školy. Už po dvoch mesiacoch to považujú za obrovský úspech a správne rozhodnutie.
Na McKinnon Secondary College, v ktorej v januári zakázali na pôde škole mobily, zaznamenali jeden vedľajší efekt tohto rozhodnutia. Škola začala byť počas obedov a prestávok omnoho viac hlučnejšia. „Naozaj som neočakávala až takýto level hluku,“ hovorí riaditeľka školy Pitsa Binnion. „Je tu smiech a ľudia sa skutočne bavia a socializujú,“ opisuje ich doterajšie pozitívne skúsenosti riaditeľka.
Chceli zbližovať deti aj cez prestávky
Väčšina škôl zakázala na svojej pôde používanie telefónov počas vyučovania v triede, no v tejto austrálskej škole sa rozhodli ísť o úroveň vyššie. Chceli využiť prestávky a obedy na to, aby deti spolu trávili intenzívnejšie viac času. Študenti McKinnon Secondary College si začali byť bližší a počas obedov a prestávok naozaj prehlbovali ich vzťahy.
Riaditeľka Pitsa Binnion pre portál The Age povedala, že okrem stagnácie rozvoja vzťahov medzi spolužiakmi boli mobily problém aj počas vyučovacích hodín. Mali negatívny dopad na učenie študentov. „Nemyslím si, že využívali každú hodinu tak efektívne ako mohli, pretože boli konštantne rušení,“ vysvetlila. Problém nie sú podľa nej samotné zariadenia, ale to, ako ich študenti používajú. Napriek tomu, že v školskom poriadku je jasne zadefinované, že ak mobily použijú na hodine, budú im odobraté, našli sa takí, ktorí to nerešpektovali. Študentka Ramanika Nair hovorí, že učitelia museli neraz prerušovať hodinu každých 5 až 10 minút. A to sa zásadne zlepšilo.
Inšpirovali sa francúzskymi školami
Debata o takomto prístupe v školách vznikla na podnet diania vo Francúzsku, kde zakázali používanie mobilov na základných i stredných školách. Francúzske deti si mohli do školy priniesť elektronické zariadenia, avšak nemohli s nimi disponovať, až pokiaľ neopustia školu.
Rovnako sa rozhodli pravidlá nastaviť aj v McKinnon Secondary College - hneď po vstupe do školy žiaci odložia a uzamknú svoje mobily vo svojich skrinkách a vyberajú si ich až v momente, keď odchádzajú zo školy. S týmto pravidlom začali od 1. januára tohto roku a výsledky sú podľa nich evidentné.
Riaditeľka Pitsa Binnion v rozhovore pre rozhlasovú stanicu 3AW povedala, že „toto fantastické pravidlo uľavilo mnohým učiteľom.“ Hovorí, že pre študnetov určite nie je jednoduché zvyknúť si na takéto pravidlo, ale vidí v tom veľký zmysel. „Každý deň cez obed chodíme na kontrolu. Počas prvých týždňov sme zozbierali aj 10 mobilov denne. Bola som prekvapená, koľko notifikácií na tie mobily prichádzalo. Okolo 40 bolo bežné,“ hovorí riaditeľka.
Nie všetci sú za zákaz
Profesor Michael Henderson z Monash University skúma, ako deti rušia digitálne zariadenia na školách. Hoci je podľa neho negatívne spojenie nepopierateľné, so zákazom digitálnych technológií sa nestotožňuje. Myslí si, že by sme mali radšej so študentmi pracovať a učiť ich, kedy je používanie týchto zariadení efektívne a má pre nich význam. Technológie podľa neho dokážu byť úžasným zdrojom informácií a komunikačným nástrojom, ale potrebujú byť používané s mierou.