Ak budete chcieť najbližšie pri batoľatách stratiť nervy, radšej sa dva krát nadýchnite a pokúste sa reagovať pokojne. Vedci totiž zistili, že vaše reakcie a láskavé správanie práve v tomto veku skutočne ovplyvňujú vývoj mozgu dieťaťa.
Deti, ktoré matky podporovali a starali sa o ne s láskou od narodenia, mali v školskom veku väčší hipokampus, ktorý je dôležitou súčasťou mozgu a ovplyvňuje pamäť, učenie a reakcie na stres, tvrdí štúdia publikovaná v Proceedings of the National Academy of Sciences.
Psychiatri a neurológovia z Washington University School of Medicine v St. Louis skúmali 92 detí, ktoré boli súčasťou prebiehajúcej štúdie zameranej na detskú depresiu. U štyridsaťjeden detí diagnostikovali v predškolskom veku klinickú depresiu. Ostatné deti slúžili ako kontrolná vzorka.
Keď boli deti vo veku 4 – 7 rokov, vedci pozorovali, ako na deti reagujú ich matky v jemne stresových situáciách, ktoré sa podobajú tým, čo bežne počas dňa s deťmi zažívajú. Deti a matky boli ponechané v miestnosti s lákavo zabaleným darčekom, no museli čakať s jeho rozbalením, pokiaľ rodič nedokončí vypĺňanie formulárov.
Po 8 minútach čakania vedci zaznamenávali správanie matiek. Podporili matky svoje deti v čakaní, aby zostali trpezlivé a kontrolovali svoje emócie? Alebo boli matky menej starostlivé typy a ignorovali či karhali svoje deti?
Keď mali deti 7 a 10 rokov boli deťom robené skeny mozgu. Snímky mozgu ukázali , že deti, ktoré netrpeli depresiou a matky ich počas predchádzajúcich rokov podporovali, mali značne väčší hipokamus na oboch stranách mozgu v porovnaní s deťmi, ktoré mali menej empatické matky.
To, čo výskum ukázal je, že deti, ktoré majú podporujúce matky, „priamo ovplyvňuje zdravý vývoj kľúčovej oblasti v mozgu, ktorý má vplyv na kognitívne funkcie a emocionálnu reguláciu,“ píšu autori štúdie.
„Táto štúdia potvrdzuje niečo, čo sa zdá byť intuitívne, a to ako je dôležitá starostlivosť rodičov pri tvorbe prispôsobivej ľudskej bytosti,“ hovorí vedúca štúdie Joan L. Lubyová, MD, profesorka detskej psychiatrie. „Mali by sme venovať viac pozornosti rodičovskej starostlivosti a robiť ako spoločnosť čo je v našich silách, aby sme posilňovali tieto ich zručnosti, pretože dobrá starostlivosť rodičov má veľmi, veľmi veľký vplyv na neskorší vývin detí,“ dodáva.
Lubyová zároveň dodáva, že učitelia, ktorí pracujú s rodinami s malými deťmi môžu zlepšovať ich akademické výsledky a vývin detí nielen učením rodičov, že majú s deťmi pracovať na určitých školských zadaniach, ale tiež „ako“ s deťmi pracovať. „Rodičov by sme mali učiť, ako sa o deti starať a správne ich podporovať,“ upozorňuje Lubyová. To sú podľa nej veľmi dôležité prvky pri zdravom vývine detí.