Prečo sú lesy pľúcami Zeme? Kam fúka vietor? Môže sa aj príroda cítiť vyčerpane? Aj na tieto otázky budú hľadať hravou formou odpovede na základných školách deti s učiteľmi v novom rozsiahlom projekte Misia Modrá planéta z dielne neziskovej organizácie EDULAB.
Výuka témy životného prostredia je v základných školách už dlhodobo podceňovaná. Napriek tomu, že ide o jednu z najdôležitejších tém, ktorej by deti mali v reálnom živote rozumieť a mala by im byť blízka, medzipredmetové učenie environmentálnej výchovy sa odbíja na základných školách veľmi povrchne. Školy to najčastejšie nechávajú na neziskové organizácie, ktoré napr. formou jednodňových akcií vysvetľujú recyklovanie odpadu. Ide však o ťažkú a ďaleko rozsiahlejšiu tému, ktorá si vyžaduje hlbšie ponorenie detí pod povrch problémov, ku ktorým svojím životným štýlom na našej planéte každodenne aj ony samy prispievajú.
„Potrebu učiť túto tému inak si uvedomujú i sami učitelia, no zároveň priznávajú, že nevedia ako. Až 70 percent opýtaných učiteľov sa nám vlani vyjadrilo, že by privítali atraktívne materiály k téme životného prostredia,“ vysvetľuje Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, ktorá vytvára pre základné školy moderné učebné materiály.
Projekt Misia modrá planéta bude učiť hrou
Nezisková organizácia EDULAB prichádza už túto jeseň do škôl s novým rozsiahlym projektom, ktorý je určený pre učiteľov základných škôl na prvom stupni a prepojí deti s témami životného prostredia dlhodobejšie. „Pri jeho tvorbe sme sa inšpirovali fínskym prístupom k tematickému vyučovaniu, ktoré spája viaceré vyučovacie predmety do jednej témy. Environmentalistika je typická medzipredmetová téma, takže sa na takýto typ vyučovania veľmi dobre hodí,“ priblížil Ján Machaj.
Misia modrá planéta bude učiť deti náročnú tému hravou formou. Skúsenosti tvorcovia čerpali aj z nedávneho úspešného projektu pre základné školy o finančnej gramotnosti Malá finančná akadémia, kde sa s deťmi učil o peniazoch mimozemšťan Kozmix. Podobne to bude aj v novom projekte. Tentokrát sa však spolu s deťmi bude učiť o našej planéte.
Kozmix s kamarátmi objaví vo vesmíre obývateľnú Modrú planétu a dostane príležitosť, aby sa stala ich novým domovom. Skôr, ako sa však budú môcť presťahovať, čaká ich ešte veľa práce. V tejto vesmírnej misii si žiaci spolu s Kozmixom budú musieť uvedomiť, aké chyby robili ľudia v minulosti, poučiť sa z nich a navrhnú, ako začať žiť na novej planéte lepšie.
Len pre prvostupniarov
Projekt je určený učiteľom a žiakom 3. a 4. ročníka na prvom stupni základných škôl. Ani tento raz však nedostanú materiály všetky základné školy na Slovensku. Počet materiálov je limitovaný iba pre 350 tried. Len učitelia, ktorí sa do projektu zaregistrujú ako prví, dostanú v októbri zdarma kompletnú sadu vzájomne prepojených materiálov na vyučovanie. „Učitelia sa nebudú musieť ničím zdržovať. Získajú hotové materiály a môžu s nimi začať hneď učiť,“ vysvetľuje Machaj. Ďalšie školy, ktoré budú mať o projekt záujem, si budú môcť projektový balík zakúpiť na pripravovanom e-shope.
REGISTROVAŤ sa do projektu MISIA MODRÁ PLANÉTA môžete od 11.9.2017 TU.
Sada materiálov bude obsahovať metodickú príručku, interaktívne cvičenia na portáli Kozmix.sk, ktoré si učiteľ otvorí pomocou jedinečného kódu a kreatívnu vzdelávaciu hru. Okrem toho bude súčasťou „kozmického kufríka“ i palubný denník, ktorý poslúži deťom počas projektu ako časová os, nálepky ako odmena od učiteľa a 4 plagáty na rôzne témy, ktoré slúžia ako pomôcka počas výučby.
Aké aktivity deti čakajú?
Súčasťou projektu sú rôzne hravé bádateľské a problémové aktivity. Väčšina z nich je zameraná na objavovanie a skúmanie životného prostredia pomocou vlastnej skúsenosti.
Metodická príručka pre učiteľa obsahuje návody na 50 zážitkových aktivít, ktoré formujú postoje a názory žiakov o životnom prostredí. Ponúka učiteľom inšpirácie na rôzne pokusy, aktivity v prírode i triede alebo tvorivé a problémové hry.
Nájdu tam aktivity, ktoré deťom dajú odpovede, prečo je pre nás voda taká dôležitá, ako funguje kolobeh vody v prírode i ako si môžu v triede vyrobiť vlastný dážď. Zamyslia sa, prečo je pre človeka dôležitá predpoveď počasia a ako nás ovplyvňuje, ale aj nad tým, či je čistý vzduch rovnako dôležitý pre naše telo ako čisté oblečenie, ktoré považujeme za samozrejmosť. A určite deti zaujme aj aktivita, odkiaľ sa vlastne berie čistý vzduch, alebo čo ak sa prírode minú zásoby. Čo potom?
Portál Kozmix.sk je ďalším nástrojom, ktorý pri výučbe môžu učitelia využiť. Deťom na prvom stupni je dobre známy a odteraz na ňom nájdu aj aktivity k prierezovej téme environmentálnej výchovy. Ide o materiály, ktoré podrobnejšie rozvíjajú niektoré témy v podobe interaktívnych cvičení. Všetky sa dajú zadať aj ako domáca úloha, takže ich učiteľ môže použiť rôznymi spôsobmi.
Kreatívna hra pohltí deti asi najviac. Jej cieľom je pochopiť vzťahy medzi človekom a prírodou a pripraviť plán osídlenia novej planéty tak, aby bola trvalo udržateľná.
Deti budú musieť spoločnými silami fyzicky vybudovať pomocou makiet základňu, ktorú ľudia osídlia. Mali by sa pri tom vyvarovať chybám, ktoré ľudstvo do dnešného dňa robilo. Deti začnú stavať svoj nový svet úplne od nuly a bude na nich, aké riešenia navrhnú, aby boli voči svojej planéte vnímavejšie a ohľaduplnejšie.
Hra bude trvať zo všetkých pripravených aktivít deťom najdlhšie. Okrem toho, že budú čeliť mnohým problémom a pochopia vzťahy medzi jednotlivými zložkami životného prostredia, rozvíjajú si tu aj zručnosti ako tímová práca, diskusie, kreativita, riešenie problémov a podobne. V hre aplikujú naučené vedomosti a riešia komplexné enviromisie na štyri témy: energie, doprava, odpady a recyklácia a životný štýl.
„Zaujímavosťou je, že niektoré triedy budú realizovať výstavbu základne aj v obľúbenej počítačovej hre Minecraft,“ približuje Machaj. V druhej fázeprojektu budú môcť vybrané školy realizovať svoje plány aj s pomocou platformy Minecraft: Education edition. Prostredníctvom hry budú riešiť zadania a vytvoria časti svojej základne na „modrej planéte“ vo virtuálnom prostredí Minecraftu. Táto hra je možno pre väčšinu známa len ako zábavná kratochvíľa. Špeciálne pripravená vzdelávacia edícia však obsahuje silné nástroje pre učiteľa, ktorý môže z hry spraviť skvelý vzdelávací nástroj.
Registrácia začína 11.9.2017 a je obmedzená už iba na 200 škôl. 150 škôl využilo možnosť zapojiť sa už počas predregistrácie v júni. >>>REGISTRÁCIA TU!<<<
Partnermi projektu sú: Agemsoft, Smart, Asekol a Microsoft