Sebavedomie dieťaťa v 5 rokoch je porovnateľné s jeho dospelosťou

  Foto: Bigstock

Do 5 rokov nadobudne dieťa sebavedomie, ktoré je porovnateľné s tým, aké bude mať vo svojej dospelosti, tvrdí nedávna štúdia Washingtonskej univerzity.

Podľa jej zistení zostáva sebavedomie človeka od jeho detstva približne stabilné počas celého jeho života. Vedci tvrdia, že tie najdôležitejšie črty človeka sa vyvinú skôr, ako dieťa nastúpi do materskej školy.

 

„Naša práca vnáša svetlo do obdobia, odkedy škôlkari vnímajú samých seba,“ povedal vedúci štúdie Dario Cvencek, vedec Inštitútu pre učenie a mozgové vedy na Washingtonskej univerzite.

 

„Zistili sme, že deti vo veku 5 rokov majú silno vyvinuté sebavedomie na to, aby mohlo byť merané,“ povedal Cvencek, „a dokážeme ho merať veľmi senzitívnymi spôsobmi.“

 

Meranie sebavedomia v takto útlom veku nie je jednoduchá úloha, no vedci našli spôsob, ako sa dopátrať k odpovedi aj na tieto otázky. Pri hľadaní odpovedí na svoje otázky používali novo vyvinutý test na ohodnotenie skrytého sebavedomia u 200 5-ročných detí, čo je doteraz najnižší vek detí, u akých bolo sebavedomie skúmané. Ich zistenia z výskumu publikovali v januári 2016 v časopise Journal of Experimental Psychology.

 

„Niektorí vedci považujú škôlkarov za priveľmi malých na to, aby mohli mať o sebe vytvorený pozitívny alebo negatívny obraz. Naše zistenia napovedajú, že sebavedomie, vnímanie seba v pozitívnom alebo negatívnom svetle, je základom,“ povedal zástupca riaditeľa univerzitného inštitútu Andrew Meltzoff. Podľa neho so sebavedomím deti do školy prichádzajú a nie je to podľa neho niečo, čo si v škole rozvíjajú.

Čo všetko vplýva na rozvoj sebavedomia dieťaťa vedci presne ešte nevedia, ale plánujú to v najbližších rokoch skúmať, vysvetlil Meltzoff.

„Škôlkari dokážu verbálne opísať, v čom sú dobrí, ale aj to, čo im veľmi nejde. Dokážu popísať konkrétne zručnosti ako napríklad „Som dobrý v behaní“ alebo „Poznám dobre abecedu.“ Podľa Cvenceka však majú problémy verbálne vhodnými slovami odpovedať na otázky, či sú dobrou alebo zlou osobou. Z toho dôvodu autori štúdie pripravili test, ktorý dokáže vzhľadom na ich schopnosti popísať, aký silný pozitívny alebo negatívny obraz o sebe deti majú.

Autori štúdie tvrdia, že pôvodne dokázali identifikovať iba určité ich dobré črty. Dnes majú jasno v tom, aký celkový obraz o sebe deti majú, teda či sú napr. dobrou osobou.

 

Detí sa pýtali napr. na ich pohlavie i na to, koho spoločnosť preferujú viac, či chlapcov alebo dievčat. Aj to má podľa vedcov vplyv na silu ich sebavedomia vo veku 5 rokov.

 

Autori štúdie plánujú v sledovaní detí pokračovať, aby zistili, aký dopad má ich sebavedomie na úspechy v škole alebo ich zdravie. Zaujíma ich tiež, ako sa sebavedomie detí mení vplyvom ich životných skúseností.

Čítajte viac o téme: Sebavedomie, Výskum
Zdieľať na facebooku