15 zvykov vysoko efektívnych učiteľov

15 zvykov vysoko efektívnych učiteľov
15 zvykov vysoko efektívnych učiteľov / Foto: Bigstock

Stephen Covey vydal jednu z najúspešnejších kníh v roku 1989 – 7 zvykov vysoko efektívnych ľudí. V celom svete sa predalo viac než 25 miliónov kópii. Kniha je stále populárna vďaka jej univerzálnemu a večnému prístupu k osobnému rozvoju.
Napriek tomu, že je klasifikovaná ako "obchodná literatúra" a sebarozvojová kniha, Coveyho séria návykov ako byť efektívnym v dosahovaní osobných cieľov je teória, ktorá môže byť použitá takisto pri učení alebo inej profesii.
V nasledujúcich riadkoch môžeme vidieť, ktoré zvyky pomáhajú komunite IB pedagógov stať sa lepšími v ich práci a zlepšiť učenie u študentov. Podelili sa o to na svojou blogu. Čo teda pomáha učiteľovi byť skvelým učiteľom?

 

1. Zvedavosť je hľadanie nových nápadov a výskumov, čítanie o nových spôsoboch, ako robiť veci a prezentovať žiakom učivo. Rovnako dôležité je premýšľanie o tom, ako si prispôsobiť rutiny, pretože učiteľ nemôže očakávať rovnaké výsledky od svojich žiakov každý rok. Každá trieda má úplne iné skúsenosti a nadobudnuté vedomosti. Keďže učiteľ nadväzuje na získané vedomosti, musí rátať s určitými prispôsobeniami. Zvedavosť učiteľa pomôže viesť žiakov procesom učenia svižne a účinne. Takýto štýl vylepší ich zážitok z učenia. Vyučovacia trieda musí byť prostredie, ktoré podporuje zvedavosť. Toto sa môže uskutočniť len vtedy, ak je učiteľ ochotný skúšať nové veci, vrátane experimentovania uprostred hodiny.

- Sarah Lee, učiteľka prvého ročníka na Bilkent Laboratory and International School, Ankara, Turecko

 

2. Zasievanie lásky pre celoživotné vzdelávanie je silný atribút, ktorý by mal byť demonštrovaný počas hodín. Napríklad, moji študenti nedávno vypracovávali určitý prieskum pre ich súťaž a učili sa odvolávať na ich zdroje. V tom čase som si dokončovala môj titul, tak som im ukázala, ako aj ja musím citovať moje zdroje. To viedlo ku konverzácii o učení v dospelosti a o zábave a možnostiach pri vzdelávaní, ktoré môžem preukázať. Ďalší spôsob, ako vytvárať celoživotný zvyk učiť sa, je osobné vzdelávanie a vývin, preberanie skúseností medzi ostatnými kolegami. Je veľmi dôležité byť zorientovaný v edukačných novinkách a technológiách.

–Ross O’Donnell, PYP koordinátor v GEMS World Academy, Dubaj

 

3. Milujem moje povolanie a užívam si čas strávený s mojimi študentmi. Cítim, že potrebujem previesť toto moje nadšenie ku nim čo najviac, ako sa len dá. Vždy, keď ich vezmem cez geografiu von na polia, som nabudená a vidím, že oni cítia presne to isté.

–Sreemati Sen, zástupca riaditeľa v National Curriculum, Dhirubhai Ambani International School, India

 

4. Učitelia trávia tak veľa času starostlivosťou o iných, že často prehliadajú svoju osobnú pohodu. Ak postavíme starostlivosť o seba na prvé miesto, začneme sa pozerať na žiakov s novou energiou, elánom a mentálnou bystrosťou. Zdravý spánok, vhodné stravovacie návyky a psychické i fyzické aktivity mimo školy patria medzi zvyky, ktoré navonok nie sú veľmi viditeľné pre študentov. Podeľte sa o anekdoty a príbehy (ak sú vhodné) so svojimi študentmi. Aj také drobnosti, ako keď ukážete študentom vašu zdravú desiatu, ktorú ste si priniesli do školy, im pomôže vidieť vás konať a nielen o správnych veciach teoretizovať.

–Jeff Layman, MYP učiteľ a riaditeľ oddelenia dizajnu na Americkej internátnej škole, Kuwait

 

5. Aktívne vyučovanie predmetov mimo školy prinesie žiakom väčšie prepojenie so svetom a dôležitosť toho, čo ich učíte v triedach. Moje voľnočasové aktivity, čítanie, písanie v angličtine a sledovanie vývoja svetovej literatúry tiež pozdvihuje moje učenie na vyššiu úroveň. Keď prinášam do triedy moje vlastné záujmy a aktivity, pomáha to udržiavať potrebnú rovnováhu medzi osobným životom a prácou.

–Mark Muller, učiteľka angličtiny na Britskej internátnej škole, Istanbul

6. Vysoko efektívni učitelia rozvíjajú zmysluplné profesionálne vzťahy so študentmi, ktorí majú hlbší záujem o štúdium. Tieto vzťahy bývajú postavené na úrovni pravého vzájomného rešpektu. Ak sa vydaria, môžu trvať aj celé roky po absolvovaní štúdia.

–Mechelle Bryson, riaditeľ na Westlake Academy, USA

7. Každý dobrý pedagóg používa odlišné spôsoby, ako pomáhať študentom myslieť a učiť sa vizuálne. Spoločným menovateľom úspechu je, že strávia určitý čas naplnením ich triedy farebnými vizuálnymi pomôckami, ktoré upútajú ich predstavivosť. Tie pomáhajú žiakom nestratiť sa na ceste učenia a môžu byť použité ako oporné body, ktoré im zabezpečia lepšie porozumenie.

–Andy Vasily, tréner pedagógov na King Abdullah University of Science and Technology, Saudská Arábia

 

8. Pozitívny prístup. Študenti pristupujú k učiteľom každý deň s rozličnými problémami. Je našou povinnosťou zostať pozitívnymi a ukázať im, že vzdelávanie nie je iba o problémoch. Môže byť zábavné a zaujímavé. Toto taktiež vytvorí pozitívne a nabudzujúce prostredie, po ktorom koniec koncov túži každý pedagóg, a ktoré potrebuje pre svoj rozvoj každý úspešný študent.

–Lacey Forman, učiteľka španielskeho jazyka na Kenwood High School, USA

 

9. Najlepším zvykom, aký pedagóg môže mať, je plánovanie. Príprava pred hodinami je zaručená cesta k úspechu. Zahŕňa to i prieskum a čítanie, čo otvára naše oči pred dosiaľ nevidenými príležitosťami a nápadmi. Kombinácia snahy a prepojenia medzi predmetmi môžu obohatiť každú učiteľskú stratégiu.

–Roweida Bawab, učiteľ biológie na Houssam Eddine Hariri High School, Lebanon

 

10. Buďte vzorom! Sústreďte sa na vývin dieťaťa ako celok. Riešte spolu problémy. Ukážte mu, že chybami sa učíme. Oslavujte úspech!

–Ross O’Donnell, PYP koordinátor v GEMS World Academy, Dubaj

 

11. Komunikácia je nesmierne dôležitá. Posledných päť rokov moji študenti píšu týždenne časopis, ktorý posielam emailom ich rodičom, prarodičom, strýkom, tetám a iným príbuzným. Pravidelná komunikácia s rodinou umožňuje všetkým členom hovoriť o tom, čo sa deje v škole. Takáto komunikácia buduje vzťahy medzi učiteľom a rodinou. Umožnila mi napríklad priniesť starých rodičov do mojej triedy prostredníctvom Skype-u alebo iných prostriedkov, čo nám napomohlo pri bádaní našich tém.

–Sarah Lee, učiteľka prvého ročníka v Bilkent Laboratory and International School, Ankara, Turecko

 

12. Verím, že je veľmi dôležité byť pre študentov prístupnou. Som tu vždy pre nich počas prestávok a som ochotná stráviť s nimi čas navyše, ak je to potrebné. Potom cítia, že sú dôležitou časťou môjho každodenného života.

–Sreemati Sen, zástupca riaditeľa v National Curriculum at Dhirubhai Ambani International School, India

 

13. Vytrvalosť je životom učiteľov, pretože musia neustále skúšať. Táto črta pedagógov je dôležitá, lebo každý sa učí iným spôsobom a podať mu vedomosti tak, aby ich prijal, nie je jednoduché. Študenti potrebujú vidieť dôslednosť v životoch ľudí, ktorí ich obklopujú.

-Sarah Lee, učiteľ prvého ročníka Bilkent Laboratory and International School, Ankara, Turecko

14. Dobrí učitelia chápu, že ich práca nie je len pomáhať žiakom dosiahnuť ich potenciál, ale prevýšiť ho. Vynikajúci učitelia asistujú ich študentom v objavovaní ich talentov a zručností a prispievajú k ich porozumeniu, ako s nimi narábať. Ukazujú im nové možnosti, ktoré tieto schopnosti prinášajú.

–Mechelle Bryson, vrchný riaditeľ Westlake Academy, US



15. Naozaj dobrý spôsob ako plánovať a učiť budúce hodiny je byť reflektívnym. Podporuje vás to prehodnocovať úspešnosť  zvykov a techník, ktoré ste použili, ako ste v triede učili a zlepšiť ich.

-Ross O’Donnell, PYP koordinátor v GEMS World Academy, Dubaj
Čítajte viac o téme: Plánovanie
Zdieľať na facebooku