Ako naučiť deti šetriť?

Sponzorovaný článok
Deti je ideálne učiť šetriť už odmalička.
Deti je ideálne učiť šetriť už odmalička. / Foto: Bigstock

Zistilo sa, že väčšina Slovákov je finančne negramotná. Znie to hrozne, ale, žiaľ, s peniazmi nevieme narábať, nerozumieme ani základným pojmom, pletieme si debetnú a kreditnú kartu a pri vybavovaní hypotéky veľakrát ani netušíme čo podpisujeme. Horšie je, že v tejto finančnej nevedomosti vychovávame aj naše deti.

 

Šesťročné ratolesti síce majú lepšie počítačové zručnosti ako ich rodičia, ale stále žijú v tom, že peniaze množia škriatkovia v bankomatoch. A vlastne, ani ich nepotrebujeme, stačí keď mama v obchode pri pokladni vyberie z peňaženky kartu, vďaka ktorej môžeme mať všetko zadarmo. Dnešné „tabletové deti“ sú  zvyknuté na to, že majú všetko, rýchlo a bez námahy. Stačí stlačiť tlačidlo na tablete, telefóne, ukázať na niečo prstom a majú to ihneď, len aby sa rodičia vyhli píleniu uší. Tieto deti teda ani nevedia aké to je túžiť po niečom, aké to je tešiť sa z vecí, na ktoré dlhšie čakali a pre získanie ktorých museli aj niečo spraviť. Z detí si tak vychovávame generáciu bez finančnej disciplíny, schopnosti šetriť a uvedomovať si hodnotu vecí.

 

Ale ak chcete aby z nich vyrástli finančne gramotní a úspešní dospeláci, už odmalička ich učte šetriť – šetrením sa naučia tzv. schopnosti oddialenia uspokojenia. Naučia sa, že bez práce  nie sú koláče, že na väčšinu vecí si musia počkať, ale nie nečinne.

 

10 tipov na položenie dobrých základov finančnej gramotnosti

  1. Už 5-ročnému dieťaťu dávajte vreckové na pravidelnej báze, najlepšie na týždennej. Hovoríme však len o symbolickej sume, napríklad vo výške 3 eur, aby malo výchovný charakter, aby u neho vzbudilo pocit zodpovednosti. Kúpte mu pokladničku, najlepšie priehľadnú, aby videlo ako narastá objem jeho úspor. Z prieskumu Poštovej banky však vyplýva, že vreckové dostáva menej ako tretina detí do 15 rokov. Na prvom stupni základnej školy, deti bežne nedostávajú vreckové. „Deje sa to len u približne každého piateho až štvrtého školáka a školáčky a zväčša ide o sumu do 10 eur. Vreckové je bežnejšie na druhom stupni základnej školy, kde už takmer každé druhé dieťa dostáva od 10 do 20 eur. Pričom platí, čím staršie dieťa, tým vyššia suma. U 15 ročných už ide skôr o sumu od 11 do 50 eur,“ dodáva hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.
     
  2. Základom šetrenia ho môžete učiť aj pri sladkostiach – dostal si 4 cukríky, ak ich zješ všetky naraz, zajtra nebudeš mať nič. Ale ak si dáš každý deň iba jeden cukrík, pochutíš si nielen dnes, ale aj zajtra a ďalšie dva dni.
     
  3. Poverte ho, aby si sladkosť, džús v obchode zaplatilo samo, zo svojich a potom zrátalo koľko mu zostalo. Takto ho naučíte rozmýšľať nad tým, koľko si toho môže kúpiť ak chce, aby mu z vreckového napokon aj niečo zvýšilo.
     
  4. Vreckové dieťaťu nedávajte automaticky. Musí si ho zaslúžiť či už za domáce práce, dobré správanie, za trpezlivosť, za pomoc mladšiemu súrodencovi.
     
  5. Deťom, ktoré si už vedia zrátať peniaze, dajte v obchode úlohu, aby samy vybrali potraviny na raňajky napríklad v hodnote 5 eur. Naučia sa tak  nehádzať do nákupného košíka hlava-nehlava všetko čo vidia, začnú plánovať, rátať a rozumne nakupovať.
     
  6. Deti poverte zrátaním výdavku v obchode, aby sa naučili kontrolovať seba aj ostatných, učíte ich tak väčšej pozornosti.
     
  7. V reštaurácii nechajte deti, aby nielen vypýtali, ale aj zaplatili účet za jedlo. Nech z vašej peňaženky vyberú požadovanú sumu a porozmýšľajú aj nad odmenou pre čašníka - nech sa učia, že keď človek urobí niečo navyše, keď je usilovnejší ako ostatní, má šancu získať aj vyššie ohodnotenie.
     
  8. Hodnotu peňazí, výrazy ako príjmy a výdavky deti veľmi rýchlo pochopia, osvoja si a dostanú sa do finančnej problematiky aj pri spoločenských hrách, v ktorých zohrávajú hlavnú úlohu práve peniaze (Monopoly, Cashflow for kids....)
     
  9. Deti vo veku od 14 rokov by už mali mať vlastný účet, resp. vlastnú kartu k vášmu bankovému účtu s obmedzeným denným limitom. Oni sa naučia samostatne hospodáriť s peniazmi a vy máte všetky ich transakcie pod kontrolou. „Zistili sme však, že ak deti dostávajú od rodičov vreckové, ide väčšinou o hotovosť. Len máloktoré dieťa do 15 rokov má otvorený účet. Zriadiť mu ho a využívať aj za účelom finančného vzdelávania, žiaľ, na Slovensku ešte nie je vežným zvykom,“ uvádza Lýdia Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.
     
  10. Deti však treba viesť aj k nezištnosti, k tomu, že by občas mali vedieť pomôcť, urobiť niečo pre niekoho aj zadarmo. Malkáčom navrhnite, aby vybrali hračky, s ktorými sa už nehrajú a spolu ich odneste deťom do detského domova alebo organizácii, ktorá ich posunie rodinám zo sociálne slabších pomerov. Pravdepodobne sa ich budú vzdávať ťažko, je to prirodzené, ale čím skôr ich to naučíte, tým lepšie.

 

Dobre vieme, že každý rodič chce svojmu potomkovi dať čo najlepší základ do života. Tým je nielen spomínané finančné vzdelanie, ale aj vzdelanie, ktoré mu v budúcnosti zaručí dobrú prácu a úspešnú kariéru. A na to treba myslieť už od útleho detstva. Kvalitné vzdelanie totiž nie je zadarmo. Ak mu naň budete šetriť v dostatočnom predstihu, stačí odkladať pravidelne menšiu čiastku a v čase, keď sa váš skoro dospelák bude rozhodovať o vysokej škole, vy už pre neho budete mať dostatočný štartovací balík na dobrú univerzitu. „Sporenie na vzdelanie v Poštovej banke s názvom Instudy je skvelou možnosťou našetriť deťom bez väčších problémov aj na zahraničné štúdium, ktoré mu neskôr otvorí dvere k tým najlepším zamestnávateľom,“ dodáva L. Žáčková. Viac informácii na www.instudy.sk.   

Čítajte viac o téme: Finančná gramotnosť
Zdieľať na facebooku