Matematika: 6 spôsobov, aby ju vaše dieťa milovalo

Mnohí ľudia trpia úzkosťou z matematiky a považujú ju za nudnú.
Mnohí ľudia trpia úzkosťou z matematiky a považujú ju za nudnú. / Foto: Bigstock

Autori: Sue Johnston-Wilder a Davide Penazzi

 

V spoločnosti existuje vnímanie matematiky ako nedostupnej a v konečnom dôsledku nudnej. Častokrát iba spomenutie slova matematika vyvoláva v ľuďoch negatívnu reakciu. Bohaté skúsenosti s tým majú matematici, keď sú v spoločnosti konfrontovaní s obávanou otázkou: „Aká je vaša práca?“

 

Pre mnohých ľudí sú hodiny matematiky v škole negatívnou spomienkou. Preto sa veľakrát stáva, že ak majú ľudia k matematike zlý vzťah v škole, nechcú sa touto témou zaoberať ani po odchode z nej. Percentuálny podiel populácie, najmenej 17 %, no možno omnoho viac, v závislosti od metrík, trpí úzkosťou z matematiky. Je to oslabujúci strach z vykonávania akejkoľvek numerickej úlohy, ktorá má za následok chronické nedostatočné znalosti v predmetoch týkajúcich sa matematiky.

 

Na opačnom konci spektra však stoja profesionálni matematici, ktorí ju považujú za zábavnú, pútavú, tvorivú a podnetnú. Ako fanúšikovia matematiky sa snažíme túto priepasť vo vnímaní matematiky riešiť, aby sme umožnili všetkým prístup k jej sile a kráse. Takže tu je šesť spôsobov, ako môžete pomôcť deťom zamilovať sa do matematiky.

 

1. Zamerajte sa na otázku prečo

Austrálsky učiteľ Eddie Woo sa stal senzáciou internetu pre svoj pútavý spôsob prezentácie matematiky. Vychádza z myšlienok a pomocou obrázkov a grafov rozvíja teóriu. Nežiada svojich študentov, aby robili opakujúce sa cvičenia, ale aby s ním spolupracovali pri rozvíjaní intuície. Zároveň kladie najsilnejšiu otázku, ktorú môže učiteľ matematiky položiť: „Prečo?“ V pozadí jeho vyučovacích hodín vždy počuť študentov ako zvolávajú od prekvapenia "ahaaa", keď porozumejú novému konceptu.

 

2. Urobte matematiku relevantnou

Matematika sa tradične (a najmä vo Veľkej Británii) vyučuje systematickým spôsobom, ktorý je založený na individuálnom štúdiu. Niektorým študentom sa v takomto systéme darí, iným, zvyčajne viac empatickým študentom (často ženám) nie, pretože im pripadá daný systém v matematike ako izolovaný od ich hodnôt a vnímania reality. Prepojenie matematických konceptov s aplikáciami v skutočnosti môže priniesť zmysel lekciám a prednáškam a motivovať študentov, aby vynaložili potrebné úsilie na porozumenie. Napríklad deriváty – spôsoby výpočtu rýchlosti zmien, môžu byť chápané ako spôsob merania zjazdoviek, ktoré sa nachádzajú aj v reálnom, každodennom živote. Otázka môže byť položená napríklad: „Porozmýšľajte o skateparku alebo o veľkom kopci, na ktorom jazdíte.“
 

3. Uznajte, že to bude výzva

Pri výučbe matematiky je potrebná určitá námaha. Učenie môže byť náročné a uvedomenie si toho môže zahŕňať stres, frustráciu a úsilie. Môže to pre deti vytvárať emočne zložité prostredie. Je to však prostredie, v ktorom sa odmeňuje vytrvalosť, keď príde k pochopeniu konceptu. S každým úspechom sú si študenti viac istí, že môžu v učení sa matematiky napredovať. Týmto spôsobom je možné učenie sa matematiky porovnať s lezením na horu: veľa úsilia, ale aj zopár skutočne blažených chvíľ.
 

4. Buďte matematickým vzorom

Niektorí ľudia radi lezú na hory samostatne, iní dávajú prednosť dobrej spoločnosti, aby sa o to podelili. Podobne sú niektorí ľudia radi, keď študujú matematiku sami, iní však potrebujú väčšiu pomoc v orientácii v tomto náročnom predmete. Výskum ukazuje, že študenti, ktorí zlyhávajú v matematike, majú tendenciu byť viac empatickí ako systematickí. Sú to tiež študenti, ktorých viac ovplyvňujú reakcie ľudí, ktorí ich obklopujú: rodičov, učiteľov a médií.
 

5. Urobte z matematiky vec, na ktorej záleží

Vzhľadom na to, že sa môže úzkosť z matematiky šíriť z generácie na generáciu, rodičia musia jasne zabezpečiť, aby deti nezmĺkli pri pohľade na čísla. Je to dôležité, pretože rodič, ktorý sa snaží vyhnúť prenosu matematickej úzkosti na svoje dieťa, dáva dieťaťu šancu naučiť sa krásny predmet a získať prístup k niektorým z najlepšie platených a najzaujímavejších pracovných miest v okolí.
 

6. Spájajte súvislosti

Pokiaľ ide o matematiku, v triede aj mimo nej, mal by sa dôraz posunúť od čisto numerického aspektu k súvisiacim aspektom ako sú koncepty a prepojenia s inými predmetmi a každodennými záležitosťami. Umožní to deťom vidieť matematiku ako sociálnu prax – v ktorej sa diskutovanie o matematických výzvach so spolužiakmi, učiteľmi a rodičmi stáva normou.  

 

Tento článok bol publikovaný na portáli The Conversation a uverejňujeme ho na základe licencie Creative Commons license. Originálny článok nájdete tu.

 

Preložila : Dominika Neprašová

Čítajte viac o téme: Matematika
Zdieľať na facebooku