Montessori zmyslové aktivity, ktoré si ľahko pripravíte doma

Montessori aktivity na rozvoj hmatu, čuchu i zraku.
Montessori aktivity na rozvoj hmatu, čuchu i zraku. / Foto: M. Rášková, peacefullparenting, howmontessori

Deti by mali rozvíjať svoje zmysly na rôznych úrovniach. Tieto zaujímavé vybrané aktivity vám pomôžu u detí rozvíjať hmat, čuch i zrak.

 

Už najmenšie bábätká začínajú svoje okolie poznávať pomocou zmyslov. Predmety, ktoré majú na blízku, nielen pozorujú, ale tiež chytajú a dávajú do úst. Postupne ako rastú, aj tieto prieskumné aktivity sa menia. No je veľmi vhodné, aby aj naďalej rozvíjali všetky svoje zmysly na rozličných úrovniach.

Vďaka zmyslovým aktivitám dieťa získa jasné, komplexné informácie o prostredí a veciach v ňom, ktoré následne dokáže triediť a spracovávať. Na tieto aktivity väčšinou netreba zvlášť špecifické pomôcky, postačí to, čo nájdeme doma a v prírode. Dôležitá je pri tom rôznorodosť podnetov, ktoré sa dajú jednotlivými zmyslami poznávať. Prinášame vám niekoľko tipov na jednoduché aktivity, ktorými môžete odštartovať rozvoj zmyslov svojho dieťatka alebo nimi obohatiť váš bežný deň.

 

Košík na objavovanie

Úplne jednoduchá pomôcka, pre ktorú stačí pozbierať, čo máte doma a dať do vhodne veľkého košíčka. Veci v košíku by mali spolu nejakým spôsobom súvisieť – napríklad kuchynské náradie, rôzne druhy loptičiek, rozličné prírodniny, alebo predmety rovnakej farby, či zamerané na rôzne témy, napr. podľa ročných období a podobne. Využijete ich už u najmenších bábätiek, ktoré ich obsah budú s radosťou vyberať a skúmať, väčšie deti už budú medzi predmetmi hľadať súvislosti a rozvíjať si týmto spôsobom slovnú zásobu.

 

Foto: pastelsandsmacarons.com

Zvukové pexeso

Na jeho výrobu stačí niekoľko prázdnych obalov od kindervajíčok alebo iných nepriehľadných nádobiek. Vždy po dve nádobky naplňte rovnakým obsahom – lyžicou ryže, hrachu, veľkej fazule, soli alebo piesku, alebo vložte gombík či rolničku. Dôležité je, aby po zatrasení nádobkou boli zvuky dostatočne rozlíšiteľné. Zo spodnej strany pre istotu označte dvojice bodkou rovnakej farby alebo iným symbolom pre jednoduchšie identifikovanie. Takisto môžete obaly zabezpečiť proti otváraniu zalepením otvoru. A pexeso pre uši je na svete!

 

Škatuľka s látkami

Pripravte škatuľku alebo košík s rozličnými materiálmi na skúmanie rozmanitosti textúr látok. Používajte jednofarebné látky, ideálne čo najjemnejšie odtiene, aby farba a vzory priveľmi neodvádzali  pozornosť. Nastrihajte z nich rovnako veľké štvorce, v prípade potreby konce poobšívajte proti páraniu vláken. Použite čo najrôznejšie materiály – bavlnu, vrecovinu, hodváb, rifľovinu, koženku, prací kord, mušelín, zamat, úplet a podobne. Dieťa sa zoznámi s novými názvami, no najmä sa naučí rozlišovať jemné rozdiely jednotlivých tkanín.

 

Foto: howmontessori.com

Hmatové pexeso

Pripravte si doštičky alebo kartičky z hrubého kartónu rovnakých rozmerov a na ne nalepujte vždy po dvoch rozličné materiály, napríklad vlnu, korok, chlpatý drôtik či gombíky alebo pierka. Pri tomto pexese je potrebné mať oči zaviazané šatkou a správne páry budete hľadať len pomocou hmatu.

 

Foto: M. Rášková

 

Čuchové fľaštičky

Do malých fľaštičiek od liekov dáme na dno kúsok vaty a nakvapkáme 2-3 kvapky esenciálneho oleja. Fľaštičiek netreba veľa, aby čuchových podnetov nebolo príliš a nezatočila sa nám napokon hlava. Ako orzšírenie hry môžeme ku jednotlivým vôňam vytlačiť príslušné obrázky  a pri hádaní rovno priraďovať ku fľaštičke s vôňou aj obrázok rastliny, z ktorej pochádza. Využiť nemusíme iba esenciálne oleje, do fľaštičiek sa dá dať čokoľvek, čo dostatočne intenzívne vonia, napríklad podrvená rasca alebo káva.

 

Foto: howmontessori.com

 

Stereognostické vrecúška

Do dvoch rovnakých bavlenných vrecúšok vložíme po jednej drevenej kocke, guľke, kvádri, vajíčku... použite kúsky detských drevených stavebných kociek podľa tvarov, ktoré máte doma. Dieťaťu na úvod ukážeme po jednom predmety z jedného vrecka a pomenujeme ich. Potom ho vyzveme, aby našlo rovnaký predmet v druhom, iba pomocou hmatu. Inou možnosťou je opisovať predmet, ktorý má dieťa vo vrecku nájsť. Napokon môže hľadať oboma rukami naraz Každú ruku vloží do jedného vrecka a snaží sa oboma nájsť rovnaký predmet. Táto pomôcka neprecvičuje iba hmat samotný, ale rozvíja aj vnímanie prostredníctvom pohybu rúk okolo predmetov, vyberanie spomedzi iných v priestore. Tejto kombinácii hmatu a pohybu hovoríme stereognostický zmysel a od neho teda pochádza aj názov vrecúšok.

 

Foto: pinayhomeschooler.com

Triedenie farieb

S farbami v montessori pedagogike zoznamujeme deti postupne. Začneme troma základnými farbami – červenou, modrou a žltou. Pripravíme si farebné štvorčeky v týchto farbách, napríklad vystrihnuté z filcu alebo farebného kartónu. Najprv farby zreteľne pomenujeme a overíme si, že dieťa porozumelo. Následne môžeme ako aktivitu ponúknuť triedenie rozličných predmetov do kategórií podľa farieb. Na zem položíme tri farebné papiere veľkosti A4 alebo filc v základných farbách. K nim položte košík s predmetmi červenej, žltej a modrej farby. Úlohou dieťaťa bude predmety vyberať a priradiť k podložke rovnakej farby.

 

Foto: peacfulparenting.com

Čítajte viac o téme: Montessori výchova a vzdelávanie
Zdieľať na facebooku