Kimove hry na podporu školskej spôsobilosti detí

Kimove hry
Kimove hry / Foto: Keira Burton / Pexels

Zlepšovať detskú pamäť a pozornosť môžete aj pomocou rôznych hier. Jedným z vhodných typov sú aj Kimove hry.

 

Deti majú prirodzene veľmi silné pozorovacie a udržiavacie schopnosti, dokážu absorbovať obrovské množstvo informácií v prvých rokoch svojho života. „Kimova hra“ je cvičenie používané na rozvoj schopnosti pozorovať a pamätať si konkrétne detaily. Názov Kimova hra pochádza z knihy Rudyarda Kiplinga s názvom „Kim“ vydanej v roku 1901. „Kim“ je príbehom írskej siroty, ktorá vyrástla v Indii. Kim bol vycvičený na špióna vládnou spravodajskou službou. Tento špionážny výcvik zahŕňal veľa vecí, ale jedným bol spôsob, ako zlepšiť jeho pamäť. Aby sa im to podarilo, tréneri ukázali Kimovi podnos s drahokamami a inými kameňmi a on si ich mohol jednu minútu zapamätať. Po uplynutí minúty prikryli podnos a spýtali sa Kima, koľko kameňov videl a aké kamene a drahokamy to boli. Tento proces bol využívaný vojenskými jednotkami a dokonca aj skautmi ako spôsob, ako trénovať a zlepšovať hlavne pamäťové schopnosti a pozornosť. V súčasnosti sa tieto hry bežne využívajú aj v prostredí škôl a sú veľmi užitočné aj na prípravu predškolákov. 

 

Zraková Kimovka

Na stôl položte rôzne predmety (od 10 maximálne do 30, v závislosti od veku dieťaťa) - hruška, kľúče, lyžička, ceruzka a podobne a nechajte dieťa  chvíľu (maximálne 1-2 minúty), aby sa na predmety pozeralo. Potom ich zakryte handrou a dieťa vám musí vymenovať všetko, čo si zapamätalo.

 

Dotyková Kimovka

Pri tejto hre budete potrebovať neprehliadané vrecko, do ktorého vložíte niekoľko predmetov (od 5 do 8). Následne podajte dieťaťu vrecko do ruky a jeho úlohou bude počas 3 - 4 minút hmatom zistiť, čo je obsahom vrecúška. Potom vymenuje, čo si myslí, že tam bolo a vy postupne vyťahujete veci von a porovnávate s tým, čo dieťa povedalo. 

 

Zvuková Kimovka

Táto verzia vyžaduje určitú prípravu a magnetofón. Nahrajte 10 zvukov, ktoré budete počuť. Môže to byť 10 zvukov prírody alebo 10 zvukov mesta alebo ich zmes. Dieťa si má zapamätať alebo môže aj nejakým spôsobom zaznamenať to, čo si myslí, že počuje. Pustite prvý zvuk a dieťa dostane 10 sekúnd na to, aby zaznamenalo, čo si myslí, že to je, potom zahráte druhý zvuk a týmto spôsobom pokračujete ďalej. Predškoláci ešte nevedie písať, takže to môžu napríklad nakresliť. 

 

„Chutná“ kimovka

Môžete použiť rôzne príchute jogurtu a zafarbiť potravinárskym farbivom, do niektorých môžete pridať extra príchute. Úlohou dieťaťa bude postupne ochutnávať a hádať, o akú príchuť ide. Takmer každé dieťa si bude myslieť, že ružová je jahodová a hnedá čokoládová, len podľa farby, aj keď to budú, samozrejme, celkom iné chute. Budete sa čudovať, ako málo z jedla, ktoré jeme, poznáme len podľa chuti. 

 

„Pocitová“ kimovka 

To sa robí takmer rovnakým spôsobom, pričom sa hádajú textúry. Uvarené špagety, ošúpané nakrájané pomaranče, piesok, surová mrkva nakrájaná na kocky a podobne. Medzi každým hmatom bude potrebné si opláchnuť ruky. Alebo môžete použiť latexové rukavice. 

 

„Niečo sa tu zmenilo“

Rozložte na stôl rôzne veci. Dieťa pristúpi k stolu a prezerá si veci približne jednu minútu, potom sa obráti ku stolu chrbtom. Vy niektorú vec zo stola odstránite alebo ju položíte na iné miesto. Dieťa sa znova otočí k stolu a jeho úlohou je do jednej minúty spoznať, čo sa na stole zmenilo.

 

„Čo sa zmenilo?“ 

Dieťa si dobre prezrie miestnosť, potom pôjde za dvere alebo mu zakryjete oči šatkou. Niečo v miestnosti zmeníte, schováte, pridáte. Po návrate alebo odkrytí očí dieťa hľadá zmenu. To isté môžete hrať aj v prírode. 

 

„Čo počuješ?“

Dieťaťu zaviažte oči a posaďte ho. Postavte sa aj s pomôckami pred neho a postupne vydávajte zvuky s predmetmi. Najprv všetko predvediete, potom rozviažete dieťaťu oči a snaží sa napísať (nakresliť) alebo hneď vymenovať čo najviac vecí, čo počulo a čo si zapamätalo. Napríklad: trhanie papiera, strihanie nožnicami, nalievanie vody ,škrtanie zápalkou, strúhanie farbičky, cvakanie perá a podobne.

 

Hľadanie rozdielov na zdanlivo rovnakých obrázkoch: najprv jednoduchších, potom môžete dať zložitejšie. Dieťa má hľadať rozdiely na obrázkoch, vyhľadáva, čo sa na obrázkoch zmenilo? Čo chýba? Čo je rovnaké/rozdielne?

 

Všetko v rade

So zaviazanými očami musí dieťa položiť rôzne predmety do radu podľa ich dĺžok.

 

Popoluška

Zmiešajte  10 kukuričných zŕn, 10 zŕn ryže, 10 sušených hrachov a 10 suchých bôbov. Úlohou dieťaťa je roztriediť zrná so zaviazanými očami.  Dokáže správne zoradiť za 60 sekúnd?

Zdieľať na facebooku