Dištančné vzdelávanie trvá už priveľmi dlho a stále nevieme, kedy sa deti dostanú normálne do škôl. Ak sa aj vaše deti trápia s hodinami online, môžete urobiť pár vecí, ktoré ich sústredenie môžu zlepšiť.
Ako môžu rodičia pomôcť deťom sústrediť sa a čo najlepšie využiť to, čo im učitelia ponúkajú cez obrazovky? Je potrebné uvedomiť si, že aj pocity zvyšujú detskú motiváciu učiť sa: pocit bezpečia, spolupatričnosť či pochopenia. Deti sú rôzne a potrebujú odlišné prístupy, ale existuje niekoľko základných usmernení, ktoré môžu pomôcť zlepšiť ich vzdelávanie na diaľku.
1. Vylepšite ich pracovný priestor
Keďže školy rýchlo prešli na dištančnú formu, rodičia a deti pravdepodobne museli vytvoriť provizórny priestor pre vyučovanie. „Je však potrebné pomôcť deťom vytvoriť miesto, ktoré vedie k sústredenému a efektívnemu učeniu“, hovorí Megan O'Reilly Palevich, vedúca školy Laurel Springs School, ktorá učí na diaľku už takmer 30 rokov. Ako ďalej dodáva „keďže veľa rodičov pracuje formou home office a študenti sa učia online, domov sa súčasne mení z obytného priestoru na kanceláriu a učebňu“. „Vytvorenie samostatných, tichých pracovných zón pre rodičov a ich deti môže pomôcť zmierniť rozptýlenie, stres a konflikty“ hovorí Julia McFadden, architektka, ktorá navrhuje vzdelávacie priestory. Ako ďalej vysvetľuje „všeobecne by sa rodičia mali pokúsiť vytvoriť tri druhy zón“. Ide o akademickú zónu pre štúdium a doučovanie, ktorá môže byť formálnejšia so štandardným písacím stolom, ale môže to byť aj kuchynský stôl. Ďalej odporúča vytvoriť pohodlný kútik na čítanie a tretiu zónu na kreatívnu tvorbu, kde sa deti môžu venovať napríklad kreatívnym školským projektom. „Cieľom je vytvoriť čo najideálnejšie prostredie pre zvýšenie sústredenosti detí, minimalizáciu stresu a inšpiratívne vzdelávanie,“ hovorí McFadden.
2. Použite antistresové pomôcky
Deti všetkých vekových skupín (a dokonca aj niektorí dospelí) môžu mať problém s tým, že musia sedieť na jednom mieste a byť online. Ak má vaše dieťa problém vydržať pred obrazovkou, môžete zvážiť použitie antistresovej lopty, ktorú môžu stláčať rukami alebo nohami pod stolom. Môže mu to pomôcť dostať zo seba časť energie a lepšie sa sústrediť na vyučovanie.
3. Využite každú príležitosť byť offline
Odborníci odporúčajú vzdialiť sa od obrazoviek kedykoľvek je to možné. Využuitie tlačiarne je dobrým riešením pre dieťa, ktoré sa ľahko rozptýli, alebo také ktoré musí zdieľať počítač alebo tablet so súrodencom. Vždy keď to povaha úloh dovoľuje vytlačte zadania, aby si ich mohli deti čítať aj mimo obrazovky.
4. Stanovte pravidlá a ciele
Pre staršie deti by sa pravidlá mohli točiť okolo eliminácie „mediálneho multitaskingu“. Tínedžeri si často myslia, že si môžu na telefóne prezerať sociálne médiá pri počúvaní učiteľa, ale Michael Rich a jeho kolegovia z Bostonskej detskej nemocnice tvrdia, že trvá dlhšie, kým deti skončia svoje úlohy, pri tom urobia viac chýb a zapamätajú si oveľa menej z vyučovania. Dohodnite sa preto so svojím tínedžerom, že jeho telefón zostane počas dištančného vzdelávania v inej miestnosti a sociálne siete na počítači nespustí. Buďte dôslední v reakcii na porušené pravidlá a nesplnené ciele.
5. Pomôžte im nájsť vlastnú motiváciu
Podporiť u dieťaťa motiváciu vidieť v učení zmysel má veľký význam. Myšlienkou je pomôcť im „chcieť“ sa učiť bez toho, aby ich niekto trestal alebo aby bola všetka ich motivácia závislá len od hodnoty získaných známok. Najlepšia motiávácia je taká, ktorá pochádza z ich vnútra. Aj preto sa rodičom neodporúča žiadne uplácanie ani vydieranie v súvislosti s učením. Z krátkodobého hľadiska to síce môže fungovať, ale v skutočnosti to dieťaťu škodí. Radšej s deťmi pravidelne hovorte o potrebe vzdelávania a prínose každej novej získanej vedomosti. Pozitívnych príbehoch vzdelaných ľudí. Viesť deti k láske k učeniu od malička je tým najlepším spôsobom, ako prebudiť vnútornú motiváciu detí naučiť sa čo najviac z toho, čo im učitelia ponúkajú.
6. Robte prestávky
Deti zvyčajne fungujú najlepšie v 30-minútových intervaloch a mladšie deti pravdepodobne musia každých 15 až 20 minút meniť aktivity, aby sa skutočne dokázali sústrediť. „Nie je možné nahradiť osem hodín v škole ôsmimi hodinami pred počítačom a pri tom očakávať, že sa deti budú po celú dobu plne sústrediť," hovorí Sarah Brown Wessling, držiteľka ocenenia učiteľka roka v štáte Iowa. Aby rodičia udržali deti motivované a sústredené, mali by podporovať to, čo Wessling nazýva „prestávky pre mozog“. Je to jednoduchá pauza, počas ktorého deti zhlboka dýchajú alebo si môžu niekoľkokrát vybehnúť po schodoch. Ak je to možné v ideálnom prípade to môže byť aj dlhšia prestávka uprostred dňa, keď sa spolu prejdete alebo sa vydáte do parku. „Pravidelný fyzický pohyb je dôležitou súčasťou školskej dochádzky, takže začlenenie denného pohybu na čerstvom vzduchu môže skutočne pomôcť stimulovať učenie,“ hovorí Wessling.