Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako vplýva vynechanie spánku počas dňa na dieťa

Foto: Bigstock
Vynechanie spánku dieťaťu neprospieva. / Foto: Bigstock

Z času na čas každé dieťa odmietne zaspať poobede, bez ohľadu na vek či dĺžku nočného spánku. Aký má vplyv vynechanie spánku na emocionálny stav dieťaťa a čo robiť v prípade, že dieťa jednoducho nezaspí?

 

Čo sa deje s dieťaťom, ak vynechá poobedný spánok

Od chvíle, ako sa dieťa ráno zobudí, využíva výhody predošlého nočného spánku. Zobudí sa svieže, ale ako hodiny plynú, postupne sa vyčerpá jeho energia, ktorú získalo počas spánku a začína sa budovať potreba ďalšieho spánku. S pribúdajúcim vekom sa predlžuje doba, počas ktorej dokáže zostať hore. Novorodenec môže byť hore jednu alebo dve hodiny, kým začne pociťovať únavu, zatiaľ čo dvojročné dieťa môže vydržať päť až sedem hodín, kým si bude potrebovať na nejaký čas znova zdriemnuť. Ako deň pokračuje, a spánkový tlak sa zvyšuje, dieťa sa stáva nervóznejším a menej flexibilným. Má viac plačlivých momentov, viac záchvatov hnevu a menej trpezlivosti. Stráca koncentráciu a schopnosť učiť sa a uchovávať si nové informácie. Vedci tento proces nazývajú homeostatický spánkový tlak. Ako postupuje deň, dieťa vyžaduje prestávku na spánok, aby sa jeho energia obnovila. Ak sa však dieťaťu nedostane potrebnej prestávky, problém sa prehlbuje. Bez potrebného oddychu sa homeostatický spánkový tlak zvyšuje až do konca dňa a jeho intenzita rastie, takže dieťa je unavené a neschopné zastaviť výbuchy hnevu a emócií. Výsledkom je pred spaním boj s hyperaktívnym, ale zároveň unaveným dieťaťom, ktoré má problém zaspať, bez ohľadu na to, ako veľmi je unavené.

 

Dieťa, ktoré vynecháva spánok, deň čo deň prehlbuje svoju spánkovú depriváciu. Ako uvádza autorka knihy Pokojné spanie a ukladanie: Nenásilné spôsoby, ako pomôcť svojmu dieťaťu spať celú noc Elizabeth Pantley: „kvalitný poobedný spánok môže nahradiť nočný spánok, ale nočný spánok nedorovná zmeškaný spánok poobede práve kvôli konceptu homeostatickému spánkového tlaku.“ Preto, bez ohľadu na to, ako a koľko vaše dieťa v noci spí, jeho denné zdriemnutie je kriticky dôležité na uvoľnenie rastúceho spánkového tlaku.

 

Tu je niekoľko stratégií, ktoré môžete vyskúšať, ak sa vaše dieťa začne búriť proti spánku.

 

Ponúknite oddych namiesto poobedného zdriemnutia

Deti v predškolskom veku si už veľmi dobre uvedomujú svoju nezávislosť a chcú ju uplatniť kedykoľvek je to možné. Odmietať zdriemnutie môže byť len spôsob, ako môže vaše dieťa prejaviť svoju samostatnosť - či už je alebo nie je skutočne pripravené vzdať sa zdriemnutia. Pokúste sa spraviť kompromis a v deň, kedy vaše dieťa nebude chcieť spať, ponúknite mu, aby tento čas trávilo len odpočinkom vo svojej izbe. Niekedy stačí, že prestanete používať slovo spánok alebo zdriemnutie a dieťa sa nebude cítiť nútené spať. Ak je vaše dieťa skutočne unavené, môže sa chvíľu hrať v posteli, a nakoniec možno samo zaspí.

 

Zvýšte aktivitu ráno

Ak bude dieťa zaneprázdnené a aktívne ráno, pomôže vám to zaistiť, že v popoludňajších hodinách bude unavené a bude si potrebovať zdriemnuť. Zabezpečte dieťaťu dostatočný fyzický pohyb vonku. Pohyb a čerstvý vzduch je pre všetky deti kľúčový a zlepšuje kvalitu spánku. Pamätajte, že každé dieťa je iné a najdôležitejšie je, že poznáte potreby svojho dieťaťa. Buďte trpezliví a nezabudnite, že spánkové potreby vášho dieťaťa sa časom menia.

 

Čo robiť, ak dieťa cez deň vôbec nezaspí

Občas sa dieťa poobede necíti unavené a odmietne poobede spať. Doktorka Kimberly Kirkpatrick, ktorá sa špecializujue na spánok u detí, navrhuje postupovať pri menšom dieťati, ktoré ešte spáva cez deň viackrát tak, že môžete spánok jednoducho preskočiť a ponúknuť dieťaťu príležitosť na spánok neskôr počas dňa alebo v najbližšom naplánovanom čase spánku. Ak však vaše dieťa vynechá jediný poobedný spánok, nechajte ho popoludní aktívne a zaneprázdnené. Potom ho dajte spať o niečo skôr večer. Ak je to možné, vyvarujte sa popoludňajšieho spánku, ktorý by bol neskôr ako o 16:00. Neskoré popoludňajšie zdriemnutie môže zasahovať do večerného spánku malého dieťaťa a sťažiť mu tak večerné zaspávanie a nočný spánok.

 

Kedy už deti môžu prestať spávať poobede?

Neexistujú žiadne presné pravidlá, kedy dieťa prestane poobede spávať. Každé dieťa je iné. Vaše dieťa môže prestať spávať poobede skôr, ako jeho súrodenci alebo kamaráti. Skutočne záleží len na dieťati, na jeho energetickej úrovni, na tom, koľko spánku má v noci, a ako je počas dňa aktívne. Väčšina detí však spí raz denne až do svojho predškolského veku. Rozhodnutie vynechať poobedné zdriemnutie by malo byť založené na správaní dieťaťa a množstve spánku, ktoré dieťa pravidelne má v noci. Ak vaše dieťa večer ľahko zaspí, pôsobí počas dňa odpočinuto, len zriedka zaspáva, keď sedí (napríklad počas jazdy autom), potom má pravdepodobne dostatočné množstvo spánku. Ak však chýbajúce zdriemnutie popoludní spôsobuje problémy, je pravdepodobné, že vaše dieťa si hromadí únavu a vytvára si spánkový dlh.

 

Keď deti dosiahnu vek 3 alebo 4 roky, môžu každých pár dní začať odmietať zdriemnutie. Z času na čas to nemusí byť vážny problém, ale neznamená to, že sú pripravené úplne sa vzdať poobedného spánku. Dlhodobé odkladanie spánku pri tak malých deťoch povedie vždy k spánkovému dlhu. Ak však uznáte, že je už čas na definitívne zrušenie popoludňajšieho spánku, snažte sa zabezpečiť, aby vaše dieťa v noci spalo dostatočne dlho.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Spánok detí
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.