Obdobie nástupu dieťaťa do materskej školy je veľmi dôležité pre jeho ďalší rozvoj, ktorého zanedbanie môže mať vážne následky pre jeho ďalší vývin. Zároveň treba byť citlivý a vnímavý pri prvom kontakte dieťaťa s materskou školou.
Učiteľky zo základnej školy s materskou školou sv. Dominika Savia v Dubnici nad Váhom Katarína Koníčková a Vladimíra Fellnerová po mnohých rokoch skúseností radia, ako možno ťo najlepšie pripraviť dieťa no i rodičov na nástup dieťaťa do materskej školy.
Vladimíra Fellnerová uvádza, že najdôležitejšie je uvedomiť si, že vstup dieťaťa do materskej školy býva častokrát sprevádzaný pocitom úzkosti, čo je úplne prirodzené. Materská škola je jednou zo životných perspektív, na ktoré sa musí dieťa adaptovať. Zvládnutie vstupu dieťaťa do materskej školy závisí predovšetkým od jeho individuality, od prípravy na materskú školu, prístupu učiteliek a rodičov. Dieťa opúšťa doteraz jemu známe prostredie istoty a bezpečia a nahrádza ho novým prostredím, ktoré je preň neznáme, ktoré prináša so sebou mnoho neobyčajných zážitkov. Najväčším problémov je pre dieťa odlúčenie od jeho matky, ktoré spôsobuje zmenu správania dieťaťa. Tu je majstrovstvom pedagóga, aby čo najlepšie spríjemnil dieťaťu prvý dojem s materskou školou a pomohol mu ľahšie a rýchlejšie sa adaptovať na nové podmienky. Jedným z najhlavnejších faktorov adaptácie dieťaťa na nové prostredie je vzájomná interakcia dieťaťa s okolitým prostredím. Možno však povedať, že najdôležitejšia je interakcia medzi dieťaťom a učiteľkou. Zblíženie a nadviazanie kontaktu s dieťaťom je dôležité a potrebné. Zo strany učiteľky je dôležité využiť vhodný okamih a príležitosť zblížiť sa s dieťaťom a získať si jeho dôveru empatiou, akceptovaním osobnosti dieťaťa, partnerským prístupom a pod. Keď má dôveru dieťa v učiteľke, opadne z neho strach z nového a cudzieho prostredia a začne sa kolobeh vytrvalých otázok „prečo?“ Dieťa začne vnímať okolitý svet a pýtať sa na nové veci, ktoré chce objavovať a spoznávať. Tým, že každé dieťa je individuálne, tým aj adaptácia prebieha u každého inak. Niektoré deti sa adaptujú veľmi rýchlo. Naopak u niektorých si adaptácia vyžaduje dlhší čas. Rodičia i učiteľky sa môžu vzájomne dohovoriť na čo najefektívnejšej podpore dieťaťa v snahe o čo najlepšie začlenenie dieťaťa do kolektívu. Preto je veľmi dôležitá komunikácia a spolupráca.
Vladimíra Fellnerová, ako skúsený pedagóg a zároveň rodič odporúča nasledovné tipy, ktorými môžeme pomôcť dieťaťu lepšie adaptovať sa na nové pre neho neznáme prostredie materskej školy.
Dočasné odlúčenie od rodičov
Ako hovorí Katarína Koníčková: “Vek dieťaťa je veľmi dôležitý. Čím je dieťa staršie, tým všetko lepšie zvláda.“ Obe učiteľky sa zhodujú na tom, že na to, aby sa dieťa lepšie adaptovalo do materskej školy je vhodné, aby dieťa chodilo na „prázdniny“ bez rodičov, či už ku starým rodičom alebo na denné tábory, cvičí si tak samostatnosť a nezávislosť.
Zvládnuť základné hygienické návyky
Dieťa by podľa nej malo mať osvojené základné sebaobslužné návyky. Malo by sa vedieť samo najesť a napiť. Malo by zvládnuť základné hygienické potreby, ísť samé na záchod, umyť sa, obliecť a obuť. V čase nástupu do materskej školy by už nemalo nosiť plienky, ani byť zvyknuté na fľašu či cumlík.
Mať rozvinutú jemnú motoriku
Vedieť, ako bezpečne zaobchádzať s nožnicami, ceruzou a pastelkami.
Poznať dôležité informácie. Dieťa by malo poznať svoje celé meno, dátum narodenia a v ideálnom prípade telefónne číslo rodičov a svoju adresu.
Upratať
Dieťa v škôlke by už malo chápať, že hračky, s ktorými sa už nehrá treba odložiť na svoje miesto.
Sebaovládanie. Dieťa by už malo zvládnuť prejavy svojich potrieb. Malo by už vedieť čakať a zároveň vedieť akceptovať ostatné deti a ich potreby.
Dôležité je, aby si každá zo zúčastnených strán uvedomila, že trpezlivosť, láska a dôvera eliminujú strach každého jedného dieťaťa z nástupu do materskej školy.