Všetci vieme, že umenie a tvorenie je v detstve dôležité. Viete však, aké sú skutočné benefity umenia pre deti?
Umenie je prirodzene spojené s tvorivosťou, ktorá sa čoraz viac prezentuje ako jedna z najdôležitejších faktorov úspechu jednotlivcov, organizácií a kultúr. Pravdou je, že ak sa deti zapájajú do rôznych umeleckých aktivít, učia sa oveľa lepšie aj v mnohých iných disciplínach. Tu je niekoľko príkladov, prečo sa deťom darí, keď tvoria.
Aké sú výhody umeleckej činnosti pre deti?
1 | Umenie pomáha deťom pochopiť seba a svet
Deti absorbujú neuveriteľné množstvo nových informácií a musia spracovať to, čo sa naučili, bezpečným, reflexným spôsobom. Umenie im umožňuje skúmať ich pocity a zaoberať sa rôznymi významnými udalosťami. Rôzne materiály im poskytujú bezpečné východisko pre emócie. Pohyb, obraz, hudba, farba pomáhajú deťom vyjadriť sa viacrozmerným spôsobom - spôsobom, ktorý nepotrebuje slová na to, aby deti vyjadrili čo cítia a prežívajú.
2 | Umenie cvičí jemnú motoriku
Uchopenie štetca, kreslenie bodiek a línií, miešanie farieb, strihanie nožnicami, ovládanie lepiacej tyčinky alebo stláčanie fľaše s lepidlom, hnetenie a valcovanie plastelíny, trhanie papiera - všetky tieto úlohy vyžadujú väčšie množstvo obratnosti a koordinácie, ale sú zároveň zábavné. Čím častejšie sa deti zapájajú do umeleckých aktivít, tým sa ich jemné motorické schopnosti zlepšujú.
3 | Každé čmáranie vedie k písaniu
Malé deti začínajú náhodne načmáraním. Čím viac čmárajú, tým viac sú schopné ovládať ceruzku a jej pohyby po papieri. Keď sa deti naučia ovládať svoje čmáranie, tak sa zároveň naučia kresliť viac rôznych tvarov a nakoniec dokážu nakresliť všetky tvary, ktoré sú potrebné na písanie písmen abecedy.
4 | Umenie pomáha jazykovému rozvoju
Pre veľmi malé deti, umenie – ale aj rozprávanie o ňom - poskytuje príležitosť naučiť sa nové pomenovania pre farby, tvary, materiály, postupy. Na základnej škole môžu žiaci používať rozmanité prídavné mená pri diskusii o svojich vlastných výtvoroch.
5 | Umenie podporuje kreativitu
Kreativita je schopnosť myslieť mimo zaužívaných spôsobov, spojiť dve nesúvisiace myšlienky novým spôsobom. Riešenia veľkých problémov a rôzne objavy sú vždy spojené s tvorivosťou. Schopnosť byť kreatívny je životne dôležitá pre úspech detí. Výskumy naznačujú, že dieťa, ktoré je vystavené umeniu, získava osobitnú schopnosť kreatívne myslieť, byť originálne, objavovať a inovovať.
6 | Umenie podporuje vývoj mozgu
Umenie je činnosť, pri ktorej dieťa využíva všetky zmysly - zrak, zvuk, dotyk, vôňu a chuť - v závislosti od aktivity. Detský mozog vytvára nové neurónové spojenia pri experimentovaní a vytváraní nových vecí, miešaní farieb a materiálov, alebo kreslení podľa vlastnej fantázie, ale aj pri snahe napodobniť realitu.
7 | Umenie rozvíja schopnosť riešiť problémy
Umenie nie je ničím iným ako nekonečnou príležitosťou pre rozhodovanie na základe záverov a hodnotení výsledkov. Deti sa stávajú flexibilnými mysliteľmi, čo je kľúčové pre tvorivosť. Čím viac skúseností majú s rôznymi materiálmi a technikami, tým je pravdepodobnejšie, že sa nebudú báť nových kombinácií a poradia si s rôznymi potrebnými postupmi.
Čo mať doma, aby ste podporili záujem detí o umenie?
Doma by ste mali mať zásobu rôznych kreatívnych materiálov, po ktorých môže dieťa kedykoľvek siahnuť ako napr.:
- kriedu,
- plastelínu,
- umývateľné farby,
- štetce,
- vatu,
- rôzne pečiatky a atrament,
- ceruzky, voskovky, fixky,
- biely a farebný papier,
- papierové vreckovky,
- nožnice,
- lepidlo,
- kúsky rôznych látok, čipky,
- lepiace pásky, priesvitné a farebné,
- gombíky,
- flitre a trblietky,
- rôzne šnúrky a priadze,
- perličky, koráliky rôznych farieb a tvarov,
- rôzne semienka, obilniny,
- slamky,
- obaly od vajíčok,
- tvrdý papier, kartóny,
- časopisy, noviny, katalógy,
- škrupinky od vajíčok,
- alobal.
Keď povzbudzujeme deti, aby preskúmali rôzne formy umenia, povzbudzujeme ich, aby si osvojili nové nástroje a techniky. Ale hlavne im dávame veľa možností, ako sa vyjadriť. Rodičia a učitelia by mali deťom ponúknuť prostredie, v ktorom je bezpečné experimentovať a tvoriť, a kde majú deti voľný prístup k materiálom, ktoré potrebujú. Nerobíme to preto, aby sme z detí vychovali umelcov, ale aby sme vychovali deti, ktoré sú sebaisté, a ktoré dokážu narábať so svojou predstavivosťou a tvorivosťou v akejkoľvek forme.