Autorka je školská psychologička a špecialistka na pozitívnu edukáciu.
V roku 2017 zverejnil časopis Fortune, ktorý pravidelne zverejňuje 500 najúspešnejších firiem v USA najoceňovanejšie kvality zamestnancov. Patrili medzi ne schopnosť učiť sa nové veci, na sebe pracovať, vedieť hľadať nové riešenia, nevzdať sa pri prekážkach a ísť ďalej, schopnosť riešiť problémy, plniť si svoje povinnosti, vedieť komunikovať, vedieť povedať svoj názor a zastať sa správnej veci, ako aj niektoré ďalšie.
Ak by sme uvedené kvality „premenili“ na charakterové vlastnosti vyzeralo by to asi takto:
- Sociálna inteligencia (schopnosť riešiť problémy, komunikovať, aktivne počúvať)
- Sebaovládanie (schopnosť koncentrovať sa)
- Zodpovednosť (prísť do práce na čas, plniť si svoje povinnosti)
- Odvaha (vedeiť povedať svoj názor, zastať sa správnej veci)
- Láska k učeniu, zvedavosť (vždy na sebe pracovať, učiť sa nové veci..)
- Kritické myslenie (poznáte, keď niečo nefunguje a snažáte sa to zmeniť)
- Kreatívne myslenie (hľadať nové riešenia)
- Vytrvalosť, nezdolnosť (schopnosť prekonávať prekážky, nevzdať sa ísť ďalej)
- Ochota, nadšenie (nehovoriť – „to nemám v náplni práci, to robiť nebudem.“)
- Spolupráca, tímovosť (spolupracovať v tíme)
Keď hovoríme o charaktere človeka, zvyčajne sa dotýkame tém ako morálka, etika. Ľudia vnímajú túto tému abstraktne až filozoficky a je vytlačená z praktického sveta. Charakter človeka vnímame ako niečo, čomu by sa mali venovať iba rodičia ako súčasť ich výchovy. To, že táto oblasť by mala mať zásadné miesto aj v škole, nepriznávame. Stále veríme, že v školách sa má len učiť čítať, počítať a čistým vedomostiam.
Tento model pretrváva už desiatky rokov. Veríme, že základným poslaním školy je pripraviť deti do pracovného prostredia tak, že ich naučíme základným zručnostiam (čítať, počítať) a faktom (vedomostiam). Zvyšok je na rodičoch a niekde vo vzduchoprázdne. Keď deti skončia školu, nájdu si automaticky prácu a vedomosti, ktoré sa v škole naučili, využijú.
Podstata tejto myšlienky nie je zlá.....No ignoruje realitu dnešného sveta. Ignoruje fakt, že v dnešnom svete je omnoho viac výziev, prekážok ako kedysi. Ignoruje fakt, že zručnosti nevyhnutné na uplatnenie v práci sa zmenili. Ignoruje fakt, že svet je komplexnejší, nestály a náročnejší. Neodzrkadľuje realitu sveta, v ktorom žijeme. Zabúda, že najcharakteristickejšimi prvkami dnešného sveta sú jeho nepredvítateľnosť a dynamika.
Pripomeňme si pár faktov o svete, v ktorom žijeme:
- 65% detí, ktoré sú dnes na základných školách budú robiť profesie, ktoré nepoznáme.
- 10 najžiadanejších profesií z roku 2010, v roku 2004 ešte neexistovalo.
- Štatistiky v mnohých krajinách ukazujú, že mladí ľudia do veku 38 rokov, vyskúšajú niekoľko povolaní.
- Každý štvrtý zamestnanec vydrží u súčasného zamestnávateľa menej ako rok.
- Každý rok máme dvakrát viac nových technologických informácií ako predchádzajúci rok. Pre študenta, ktorý nastupuje na 4-ročnú školu s technickým zameraním to znamená, že polovica z toho, čo sa naučí, bude do konca jeho štúdia už staré.
- Ak by bol Facebook krajinou, tak by bol 3 najväčšou krajinou v počte obyvateľov na svete. Hneď po Číne a Indii.
- V roku 2006 bolo 2.7 biliónov vyhľadávaní v Google každý mesiac. V roku 2018 - 31biliónov.
- Prvá komerčná SMS bola zaslaná v decembri 1992. V roku 2018, počet odoslaných SMS za jeden deň prekročil počet obyvateľov na celej planéte.
- Počet užívateľov internetu bol v roku 1984 - 1000, v roku 1992 - 1 milión, v roku 2008 - 1 miliarda.
Tieto a iné fakty nás môžu vystrašiť, nahnevať, ale v konečnom dôsledku by mali slúžiť ako podklady k tomu, aby sme si uvedomili, že deti a mládež musíme do sveta pripravovať úplne inak ako kedysi.
Vrátim sa späť ku charakteru človeka. Pozrime sa opäť fakty, ktoré hovoria o najoceňovanejších kvalitách zamestnancov. Časopis Fortune na základe prieskumu medzi 500 najúspešnejšími firmami USA zverejnil tie kvality ľudí, ktoré boli v roku 1970 najoceňovanejšie:
- písanie,
- výpočtové schopnosti,
- čítanie,
- ústna komunikácia,
- počúvanie,
- osobný kariérny rozvoj,
- kreatívne myslenie,
- schopnosť viesť,
- určovanie cieľov, motívácie,
- tímová práca,
- organizačné schopnosti,
- schopnosť riešiť problémy,
- medziľudské vzťahy.
Taktiež zverejnil zoznam týchto kvalít z roku 1999.
- tímová práca,
- schopnosť riešiť problémy,
- medziľudské vzťahy,
- ústna komunikácia,
- počúvanie,
- osobný kariérny rozvoj,
- kreatívne myslenie,
- schopnosť viesť,
- určovanie cieľov, motivácia,
- písanie,
- organizačné schopnosti,
- výpočtové schopnosti,
- čítanie.
V roku 2017 zverejnil tiež zoznam, ktorý je uvedený v úvode článku. Všetky tieto fakty, informácie ukazujú, že charakter človeka nemá len abstratrakný, filozofický rozmer s cieľom budovať dobro a well-being človeka, firmy, školy či spoločnosti. No má veľmi praktické uchopenie v podobe rozvoja tých vlastností, ktoré pomáhaju podnikateľskej sfére ako aj samotnému človeku v jeho uplatnení na pracovnom trhu.