Novoročné predsavzatia, ktoré nevyžadujú drastickú zmenu životného štýlu a dostanú vás aj do väčšej pohody

Foto: Pexels
Ľudia si na začiatku roka dávajú rôzne predsavzatia. Najjednoduchšie sa dajú splniť tie, pri ktorých sa cítime spokojne, robia nám radosť a nie sú mimoriadne náročné. / Foto: Pexels

Takmer každý človek si na začiatku roka dáva rôzne predsavzatia. Niekto ich dokáže splniť, niekto zase nie. Záleží to od rôznych okolností. Niekedy to záleží hlavne od toho, aký pocit pri plnení určitých predsavzatí prežívame alebo do akej miery sú pre nás náročné. Najjednoduchšie sa dajú splniť tie, pri ktorých sa cítime spokojne, robia nám radosť a nie sú mimoriadne náročné.


 

Často robíme tú chybu, že si dávame predsavzatia príliš nerealistické, ktoré vyžadujú napríklad drastickú zmenu životného štýlu. Napríklad chceme schudnúť 10 kg za mesiac, povieme si, že už nikdy nebudeme jesť sladkosti, nájdeme si lepšiu prácu s dvojnásobným platom a s minimálnymi povinnosťami, založíme si do roka rodinu,  naučíme sa za rok plynule cudzí jazyk a podobne. Potom nemôžeme byť prekvapení, že mnoho z odvážnych plánov po mesiaci stroskotá. Nový rok síce môže byť príležitosťou k zmene alebo novému začiatku, k veľkým zmenám ale vedú malé krôčiky, preto pri ich uskutočňovaní je potrebné pracovať postupne. Pozrime sa na niekoľko jednoduchých predsavzatí, ktoré človeka až tak nestresujú, sú jednoduché a prinášajú väčšiu kvalitu do života.

 

1. Vypínajte si telefón

Žijeme v uponáhľanej dobe. Rýchlej a náročnej na výsledky a výkon, ktorý od nás požadujú šéfovia, spoločenské postavenie, funkcie a trendy. Často sa stáva, že v rýchlom slede dní strácame sami seba a niekedy ani nevieme, ako sa zastaviť. Kolotoč pozostávajúci zo sústavného porovnávania sa s ostatnými a z nekončiacej sa súťaže o najbohatšieho a najlepšieho  akoby sa nedal zastaviť. Často pri tomto štýle života zabúdame na to, že sme ľudské bytosti, ktoré majú dušu, emócie a túžby. Keď k tomuto všetkému prirátame ešte neustály prúd informácií, ktorý sa na nás neustále valí zo všetkých strán, tak to naozaj niekedy vyzerá dosť nepochopiteľne a náročne. Z tohto dôvodu je nadovšetko potrebné naučiť sa byť offline trochu častejšie a treba si raz denne na určitý čas úplne vypnúť mobil. Vaša rodina určite ocení, keď sa jej pri večeri budete pozerať do očí a rozprávať o svojom dni, než budete neustále pohľadom utiekať k mobilu a čakať, či niekto nezavolá.

 

2. Nekupujte toľko vecí

Minimalizmus sa čoskoro začne šíriť svetom ako nutnosť. Ľudia budú musieť zredukovať svoje výdavky, ak budú chcieť zachovať planétu Zem aj pre ďalšie generácie. Samozrejme, nebudú sa musieť zbaviť úplne všetkého, ale budú sa musieť uskromniť, obmedziť svoj majetok iba na veci, ktoré naozaj potrebujú a robia ich šťastnými z dlhodobého hľadiska. Minimalizmus je zbavenie sa závislosti od potreby vlastnenia, nakupovania a nekonečného naháňania sa za všetkými novinkami. Minimalista si užíva jednoduchosť a menej vecí a vie, že vlastnenie vecí ho neurobí šťastným. Vie, že zarábať viac a vlastniť viac je nezmyselné. Minimalizmus je život bez stresu a náhlenia sa. Minimalista má v živote dôležitejšie veci, ktoré ho robia šťastným. Ak sa aj vy vo vašom živote zbavíte nepotrebných vecí a budete vlastniť len to, čo bežne používate,  minimalizmus vám môže priniesť mnoho výhod. Snažte sa používať to, čo vlastníte a viac si vážte veci, ktoré už máte. Skúste prežiť šesť mesiacov bez toho, aby ste si kúpili čokoľvek nové. Možno si uvedomíte, že toho k životu až tak veľa nepotrebujete.

 

3. Vydržte aspoň mesiac bez alkoholu

Vo svete je bežné, že ľudia sa snažia aspoň mesiac vydržať bez alkoholu. Napríklad v Británii a Írsku ľudia masívne dodržiavajú  tzv. „suchý január“. Vďaka tomuto predsavzatiu získate možnosť spoznať, ako na tom s alkoholom vlastne ste. Ak je to na vás predsa len veľa, skúste začať zľahka a snažte sa bez alkoholu vydržať aspoň niekoľko dní.

 

4. Navštevujte príbuzných

V predchádzajúcom období sme nemali veľa možností na to, aby sme sa navštevovali. Niektorí ľudia si však na to tak zvykli, že keď aj môžu, na návštevy už vôbec nechodia. Skúste to však zmeniť. Veď sme predsa spoločenské bytosti. Snažte sa  častejšie navštevovať svojich príbuzných, a to hlavne tých, ktorí sú starší, opustení alebo tých, ktorí neradi telefonujú alebo neradi píšu správy. Komunikácia v reálnom priestore má úplne iné kvality ako tá virtuálna. Vedci zistili, že reálna komunikácia, pri ktorej sa človek stretáva s človekom, funguje na iných princípoch ako virtuálna.

  • Keď sa rozprávame s druhým človekom v reálnom čase, je náš mozog evolučne nastavený na komunikáciu tvárou k tvári.  Podvedome túžime po tom, aby sa informácie nešírili  ďalej. V elektronickej komunikácii sa ale môže veľmi ľahko stať, že informácie sa dostanú aj k tým, kto o nich nemal vedieť.
  • Pri digitálnej komunikácii je naša sebakontrola znížená a ľahko môžeme povedať aj tie informácie, ktoré by sme ináč nepovedali. Nemáme bezprostrednú možnosť sledovať reakcie druhých, nie sme v dostatočne blízkom kontakte, aby sme si uvedomili, ako naše slová na ľudí pôsobia.
  • Výmena správ o pocitoch sa môže nechcene zveličiť alebo podceniť. Keď napríklad hovoríme o negatívnych emóciách, osobný kontakt, slová, gestá alebo mimika ich môžu upokojiť. Virtuálna komunikácia takto vôbec fungovať nemusí.
  • Prostredie vlastnej izby zvyšuje pocit intimity a súkromia, takže oveľa skôr povieme aj veľmi osobné informácie, ktoré by sme za iných okolností nepovedali. 

 

5. Viac sa radujte zo svojich úspechov

Ľudia s nízkym sebavedomím často znevažujú svoje úspechy a pripisujú ich šťastiu alebo náhode. Zameriavajú sa na nedokonalosti skôr než na to, čo sa podarilo. Ľudia so zdravým sebavedomím svoje úspechy vedia oslavovať. Keď ich niekto pochváli, poďakujú a uznanie neodmietajú. Tak to tiež skúste. Keď sa budete viac radovať a budete vďační za to, čo ste už dosiahli, zrazu zistíte, že ste v živote oveľa šťastnejší.

 

6. Vyskúšajte niečo nové

Vyberte si čokoľvek, nie priveľmi náročné, aby vás to hneď na začiatku neodradilo. Môžete sa začať modliť, meditovať, chodiť viac do prírody, otužovať sa... Možností je nekonečne veľa. Vyberte si niečo, na čo sa budete skutočne tešiť. Potom sa vám to bude robiť ľahko. Skúšanie nových vecí vám otvorí nové skúsenosti a príležitosti.

 

7. Buďte viac dobročinní

Sú ľudia, ktorí túžia každý deň urobiť dobrý skutok. Na začiatok to môžete vyskúšať aspoň raz za mesiac. Vždy sa niečo nájde. Stačí len pozorne sledovať život ľudí v najbližšom  okolí. 

 

8. Do práce choďte pešo

V súčasnosti aj chodenie pešo začína byť populárne. Možno si poviete, že to nie je možné, lebo vaše pracovisko je ďaleko od vášho bydliska. Keď  je vaše pracovisko príliš ďaleko na to, aby ste sa tam dostali pešo, skúste zaparkovať o niečo ďalej alebo vystúpte z autobusu o zastávku skôr. Keď pridáte niekoľko krokov do vášho života, urobíte veľa nielen pre svoje zdravie, ale aj pre vašu pohodu a ranná rýchla chôdza vás perfektne pripraví na celý deň.

 

9. Prečítajte si viac kníh

V súčasnosti v každom meste, ba dokonca takmer v každej dedine sa nachádzajú knižnice. Preč sú časy, keď ste si v knižnici nevedeli vybrať dobrú knihu. V súčasnosti knižnice majú množstvo sponzorov a na nákup kníh čerpajú peniaze z viacerých rôznych zdrojov, a tak sú zásobované tými najnovšími knihami. Skúste zájsť do knižnice, možno budete milo prekvapení.

 

10. Viac sa smejte

Sú dni, keď vám určite nie je do smiechu. Ale na druhej starne vždy sa nájdu dni, keď sa vyskytne množstvo príležitostí na radosť a smiech. Vychutnajte si každú príležitosť. Pôsobenie humoru a smiechu na ľudskú myseľ po celé stáročia inšpirovalo nielen lekárov, ale aj filozofov a ďalších učencov. Už  v starovekých lekárskych spisoch sú zmienky o tom, že smiech môže mať liečivé vlastnosti.  K tejto myšlienke sa prikláňali lekári aj neskôr. V 20. storočí napríklad lekár a nositeľ Nobelovej ceny Albert Schweitzer vždy veril, že najlepším liekom proti akejkoľvek chorobe je vedomie, že človek má stále niečo na práci, má prečo žiť a nestráca zmysel pre humor. A tento názor podporujú aj viaceré súčasné výskumy. Mnoho lekárov aj v súčasnosti tvrdí, že smiech má protibolestivý účinok a pri smiechu sa automaticky znižuje svalové napätie, čo tiež pomáha pri zvládaní bolesti. Smiech pomáha aj prekonávať rôzne problémy každodenného života. Slúži telu ako signál, že sa možno uvoľniť a že je všetko v poriadku. Keď sa smejeme od srdca, zabúdame na vážnosť, starosti a problémy. Ako vidíme, existuje veľké množstvo dôvodov, prečo sa v tomto roku viac smiať.

Čítajte viac o téme: Šťastie, Ciele
Zdieľať na facebooku