Ako začať ľudí skutočne počúvať?

Jeden z najväčších úspechov v komunikácii je ten, keď dokážeme osobu počúvať nielen ušami, ale aj srdcom.
Jeden z najväčších úspechov v komunikácii je ten, keď dokážeme osobu počúvať nielen ušami, ale aj srdcom. / Foto: Bigstock

Úspešní ľudia už dávno pochopili, že efektívna komunikácia v praxi je to, čo im pomáha napredovať. Schopnosť vedieť aktívne počúvať, efektívne klásť otázky, jasne a zrozumiteľne odpovedať a byť rovnocenným partnerom pri komunikácii, je odrazom nášho sebavedomia, rešpektovania samého seba a ľudí, s ktorými komunikujeme.

 

Správna komunikácia súvisí okrem iného aj so schopnosťou počúvať. Bez toho, aby sme niekoho iného počúvali a následne s ním komunikovali, sa nedajú ani budovať kvalitné vzťahy. Kvalitná komunikácia je potrebná v práci i vo vzťahoch. Ak neexistuje, veľa vecí sa spomalí, zablokuje, mnohé veci nebudú prehľadné. A ak chceme naozaj efektívne komunikovať, musíme sa naučiť toho druhého skutočne počúvať. Pretože komunikácia nespočíva len v rozprávaní, ale aj v počúvaní. Počúvanie je základom komunikácie. Zvlášť to platí vtedy, keď druhá osoba zastáva opačné názory. Neustále sa treba učiť sebaovládaniu, objektívnosti a zdravému úsudku. Tiež je potrebné sa učiť odolávať panovačnosti, arogancii a agresívnosti. Počúvanie je jednou z najťažších úloh vo vzťahoch. Všetky ľudské bytosti majú totiž tendenciu k sebeckosti. Správne počúvanie vyžaduje od nás maximálne sústredenie na druhého, nevytváranie si na vec okamžitého názoru a sledovanie výrazu tváre partnera v komunikácii. Bohužiaľ, je to väčšinou tak, že viac rozprávame, ako počúvame. Je dokázané, že každý tretí človek vo vypätých situáciách vo vzťahu len hovorí a nepočúva. A keď práve zmĺkne, pretože sa treba nadýchnuť a druhý mu skočí do reči, v mysli len čaká na chvíľu, až sa ten druhý nadýchne, aby mohol ďalej presadzovať svoj argument. Nerieši obsah reči druhého. Aktívne počúvanie sa však dá precvičovať. Pozrime sa na niekoľko krokov, ktoré nám pomáhajú v tom, aby sme sa naučili iných skutočne počúvať.

 

1. Uvedomujte si, že je potrebné aj mlčať

Ak nepočúvame, o veľa prichádzame. Vlastným rozprávaním sa totiž nič nové nedozvedáme. Načúvať znamená dozvedieť sa viac. Správne počúvanie nie je pasívna, ale aktívna činnosť. Tomu, kto sa k nám prihovára, emocionálne  veľmi pomáha naše správne počúvanie. Keď cíti náš záujem, keď naša mimika napovedá, že sme sa na hovoriaceho človeka naladili, ten sa viac otvára, má väčšiu dôveru zdieľať, vnímať našu podporu a emocionálne bezpečie. A nám, ak správne počúvame, to pomáha nielen porozumieť druhému, ale aj si jeho slová lepšie zapamätať. Keď sa človek naučí počúvať a byť chvíľu ticho, veľa sa tým naučí. Napríklad:

  • Vďaka počúvaniu bude vedieť, kedy a na čo reagovať.
  • Vďaka počúvaniu sa dozvie niečo nové.
  • Vďaka počúvaniu druhému lepšie porozumie.

 

2. Snažte sa sústrediť

Ak chcete čokoľvek robiť efektívne, musíte sa vedieť sústrediť na túto konkrétnu vec. Je to umenie sústrediť sa na to, čo je v danej chvíli najdôležitejšie a podstatné. A práve preto je veľmi potrebné vypnúť telefón, keď ste s ľuďmi, ktorých si naozaj vážite a ste šťastní, že ste práve v určitej chvíli s nimi. A nemusíte mať výčitky svedomia, že keď máte vypnutý mobil, ste málo produktívni alebo sa v určitej sekunde nedozviete životne dôležitú informáciu. Nič sa nestane, keď sa ju dozviete o pár minút neskôr. Dôležité je, aby ste si začali uvedomovať, že nielen práca, ale hlavne kvalitné medziľudské vzťahy sú obrovským darom. Veľa šťastia môžete dať iným aj vďaka tomu, že im darujete stopercentnú pozornosť. Ľudia to cítia. Vidia to vo vašich očiach, v mimike či v gestách.

 

3. Ak cítite únavu, poproste o odloženie dôležitého rozhovoru

Niektorí ľudia zavalení prácou diskutujú s partnerom až vtedy, keď majú dokončené svoje povinnosti.  Zdanlivo je to rozumná požiadavka. Ukazuje sa totiž, že jedine tak sa  niektorí môžu na kvalitný rozhovor plne sústrediť. Sú ľudia, ktorí kým nedokončia svoje povinnosti, nevedia sa niečo iné vôbec myslieť. Ak v takejto situácii musia komunikovať, v hlave im víri množstvo myšlienok, ktoré ich nielen vyčerpávajú, ale aj znižujú sústredenosť. Kvôli tomu potom môžu pôsobiť negatívne alebo podráždene. Čo však robiť, keď rozhovor s partnerom nemôžete za žiadnych okolností odložiť na neskôr, lebo súrne potrebuje niečo povedať? Akonáhle pocítite, že pri rozhovore začnete strácať pozornosť a pre partnera je napriek tomu daná chvíľa dôležitá, snažte sa v duchu opakovať slová presne tak, ako ich partner vyslovuje. Akoby ste boli jeho ozvenou. Prečo? Vďaka opakovaniu slov si ich vryjete do pamäti. A navyše, ak čokoľvek opakujete, musíte iného človeka pozorne sledovať. Partner má pocit, že ho so zaujatím počúvate i keď to nemusí byť úplne pravda. Keď partner povie všetko, čo mal na srdci a vy ste ho vypočuli, povedzte mu, že si jeho slová premyslíte a neskôr sa k problematike vrátite. Používajte tiež mimiku a jednoduché gestá. Usmejte sa, keď je to vhodné. Podporujte druhého napríklad slovami chápem, jasne, áno... Dávajte partnerovi spätnú väzbu, že ste na jednej vlne. K rozhovoru sa neskôr určite vráťte, povedzte svoj názor a ak je to potrebné poskytnite potrebnú radu.

 

4. Motivujte ľudí k tomu, aby o téme povedali čo najviac

Ak chceme kvalitne komunikovať a aktívne počúvať, našou úlohou je jednak správne porozumieť tomu, čo druhí hovoria a tiež ich motivovať k tomu, aby povedali ešte viac. Snažte sa získať čo najviac informácií. Ako ich povzbudiť? Vhodné je začať svojou reakciou na to, čo bolo partnerom práve povedané. 

Napríklad:

„Teraz si povedal, že…“ 

„A čo presne máš na mysli tým, keď hovoríš, že…?

„Povedz mi o tom ešte viac, zaujíma ma to.“

„Prosím, čo máš na mysli, keď hovoríš, že…?“

„Môžem to parafrázovať? Takto to myslíš?“

 

5. Neprerušujte človeka, ktorý má silnú potrebu rozprávať

Skákanie do reči je strata času. Jednak frustruje partnera, ktorý si v tej chvíli pripadá len do počtu a jednak to znižuje našu šancu celistvo pochopiť to, čo nám chcel povedať. Vo vlastnom záujme je vhodné umožniť  partnerovi, nech najprv vyjasní všetky súvislosti, kým položíte otázku alebo zareagujete. Ak vám neprerušovanie robí problém, nechajte si prejsť hlavou jednoduchú pravdu: „Je lepšie mlčať a predčasne vyzerať ako hlupák, než predčasne porozprávať a rozptýliť všetky pochybnosti.“

 

6. Snažte sa zminimalizovať hluk okolo seba

Ak je vonku hluk, zatvorte okná. Stíšte hudbu, vypnite televízor, vyberte si slúchadlá z uší.  Učte sa žiť v tichu. Ticho učí načúvaniu. V tichu sa môžete na človeka maximálne sústrediť.

 

7. Zachovávajte úctu k iným

Buďte vo svojich odpovediach maximálne úprimní a otvorení, avšak bez toho, aby sme druhého podceňovali alebo len kritizovali. Len tak sa komunikácia zmysluplne posunie. Znamená to voliť slovnú formuláciu s úctou k druhému človeku. Zaobchádzajme s ním vždy tak, ako by sme chceli, aby zaobchádzal on s nami. 

Jeden z najväčších úspechov v komunikácii je ten, keď dokážeme osobu počúvať nielen ušami, ale aj srdcom. Lenže na to, aby sme dokázali iných počúvať, je potrebná aj pokora. S pokorou totiž  rastie aj schopnosť počúvať iných. Ak je v človeku viac pýchy ako pokory, tak sa nedokáže dobre sústrediť na iného človeka, lebo má neustále pocit, že len jeho život je ten najdôležitejší. A potom, problémom býva aj čas. Je vzácne, keď  dokážeme niekomu inému venovať svoj čas v reálnom svete a nielen v tom virtuálnom. Nie je to vždy ľahké počúvať, zvlášť keď sme zaujatí desiatimi inými vecami, ktoré by sme mali robiť alebo jednoducho človek nie je zaujatý tým, čo mu druhá osoba hovorí. Sústredené počúvanie nespočíva v tom, aby sme dávali pozor, kedy sa ten druhý odmlčí a aby sme v tej chvíli začali rozprávať my. Dobré je na chvíľu mlčať a dať šancu rozprávať tomu druhému. Budeme prekvapení, koľko sa toho dozvieme. Počúvanie môže poskytnúť puto intimity, ktoré prehlbuje naše spojenie s ostatnými.

 


Zdroje:
LAUKOVÁ, P.  Komunikácia vo vzdelávaní dospelých
D.VITO A.J. Základy medzilidské komunikace
PEASE, A. – PEASE, B.: Úspešné komunikačné stratégie
KŘIVOHLAVÝ, J.:Jak si navzájem lépe porozumíme
WERNEROVÁ, I.: Komunikace pro každého

Čítajte viac o téme: Aktívne počúvanie
Zdieľať na facebooku