Rozhodli ste sa viesť si denník? Táto aktivita vám môže priniesť 10 výhod

Foto: Pexels
Písanie do denníka je dobré nielen ako terapia pre dušu, ale je dokázané, že má priaznivé účinky aj v iných oblastiach života. / Foto: Pexels

Winston Churchill, Albert Einstein, Charles Darwin a stovky ďalších úspešných osobností si počas svojho života našli čas a pravidelne si viedli denník. Vedenie denníka má pozitívny dopad na takmer všetky oblasti života. Možno práve teraz je ten najlepší čas na to, aby ste si ho začali viesť aj vy.


 

Písanie je dobré nielen ako terapia pre dušu, ale je dokázané, že má priaznivé účinky aj v iných oblastiach života. Denník pomáha zapamätať si dobré veci a zbaviť sa tých zlých. Život plynie veľmi rýchlo a keď sa po určitej dobe vrátite k denníku a prečítate si zápisky, na veľa vecí si nielen spomeniete, ale si aj uvedomíte, čo sa vo vašom živote zmenilo a kde ste sa posunuli.

 

O čom písať do denníka?

Ciele a zámery

Tieto zápisky súvisia s tým, čo chcete dosiahnuť v nasledujúcich rokoch a čo v súčasnosti robíte, aby ste to dosiahli.

 

Každodenné aktivity

Toto súvisí s tým, čo robíte každý deň, kde ste boli, s kým ste sa stretli, čo ste jedli, čo ste videli, robili a podobne.

 

Riešenie problémov

Môžete písať o svojich súčasných problémoch alebo veciach, ktoré potrebujete vyriešiť.

 

Strachy a stres

Píšte si do denníka aj o tom, čo vás stresuje, čoho sa bojíte, čo vám je nepríjemné.

 

Radosť

Pred spaním každý deň si môžete zapísať to najlepšie, čo sa vám počas dňa stalo, čo sa vám prihodilo, čo vás skutočne potešilo.

 

Výhody písania si do denníka

1. Denné písanie do denníka pomáha usporiadať si myšlienky

Máte problém udržať si v myšlienkach poriadok? Musíte myslieť denne na množstvo vecí a cítite, že začínate zabúdať? Vedenie denníka vám môže pomôcť usporiadať si myšlienky tak, aby boli zrozumiteľné a ľahšie zapamätateľné. Zapisovanie informácií do denníka vám umožňuje sledovať vaše každodenné povinnosti a úlohy. Okrem toho denník vám napovie, ako ste sa v určitý deň pri niektorej z úloh cítili a ako ste v danom čase o nej premýšľali. 

 

2. Zmierňuje stres

Keď je vaša myseľ preťažená, je čas ju upokojiť. Denník vám umožňuje mať všetky svoje obavy a frustrácie na jednom mieste a môžete ich dostať z hlavy na papier. Niektorí ľudia sa cítia lepšie, keď niečo zo seba dostanú von a prestanú si to nechávať pre seba. Psychológovia odporúčajú, že ak sa chcete postupne zbavovať stresu, je dobré si denník písať ráno. Vďaka tejto činnosti prežijete deň optimistickejšie a pokojnejšie.

 

3. Písanie do denníka poskytuje čas na sebareflexiu

Človek je v súčasnosti často veľmi zaneprázdnený a  má na svojich pleciach veľa zodpovednosti. Niekedy je toho viac, ako dokáže uniesť. Často musí aj niekoľko rokov žiť vo veľkom zhone. V takomto rozpoložení je veľmi dôležité vedieť si aj pokojne sadnúť a premýšľať. Keď sa zameriate na sebareflexiu, píšete si tzv. reflexný denník. Do svojho reflexného denníka si zapisujte svoje pozitívne alebo negatívne skúsenosti, všetky súvisiace myšlienky a to, čo ste si počas dňa uvedomili alebo sa naučili. Napríklad, ak ste sa zúčastnili na nejakej udalosti, zapíšte si, čo sa na nej presne dialo. Napíšte tiež, čo ste sa na akcii naučili a ako vám to pomohlo v rozvoji vašej osobnosti. Zápisky si napíšte čo najskôr po udalosti, aby ste si spomenuli na všetky detaily. Preto je dobré mať svoj denník vždy pri sebe.

 

4. Zlepšuje pamäť

Dokážete si ľahko spomenúť na veci z minulosti alebo sa vám nedarí spomenúť si ani na to, čo ste mali na raňajky? Vedenie denníka pomáha zlepšovať pamäť. Takže aj z tohto dôvodu má zmysel sa tejto aktivite venovať. Keď urobíte písomný záznam o určitej udalosti, váš mozog si na tieto veci ľahšie spomenie. Vedením denníka si posilňujete spojenia v mozgu, ktoré pomáhajú pri zapamätávaní a formovaní pamäti.

 

5. Písanie do denníka podporuje kreativitu 

Každodenné  písanie do denníka nemusí byť nudné. Ak vás skutočne baví písať, môžete si z tejto činnosti urobiť zábavu a radosť. Môže to počas dňa predstavovať niečo, na čo sa skutočne tešíte. Postupne si môžete takto písať knihu svojho života. Vaša kreativita prudko vzrastie, keď použijete svoj život ako základ pre príbeh. Veď množstvo kníh vzniklo na základe denníkových zápiskov. Možno autorom ďalšej budete práve vy.

 

6. Zlepšuje imunitu

Ako môže denník zlepšovať vašu imunitu? Znie to zvláštne, ale vaše duševné a fyzické zdravie je úzko prepojené. Keď zo seba dostanete všetku toxickú negativitu na papier, uvoľníte cestu pre rozkvet pozitivity. V jednom výskume, ktorý bol urobený na University of Cambridge, sa u ľudí, ktorí sa venovali aspoň 15 minút denne štyrikrát do týždňa písaniu, zistil dlhodobý pokles zdravotných problémov.

 

7. Zlepšuje náladu

Vedenie denníka vám môže zdvihnúť náladu a naštartovať vás s optimizmom do nového dňa. Podľa viacerých zistení, keď opíšete svoje pocity, automaticky vám to zdvihne náladu. Pri písaní sa stimuluje amygdala, teda časť mozgu, ktorá riadi emócie a vďaka písaniu dochádza u ľudí k lepšiemu naladeniu.

 

8. Písanie do denníka pomáha lepšie plniť ciele

Stanovenie cieľov je jedna vec, ale ich dodržanie je vec druhá a často oveľa náročnejšia. Dodržať ciele je niekedy naozaj náročné. Vedenie denníka vám však môže pomôcť zvýšiť motiváciu a  zodpovednosť a skôr ciele splníte. Každý deň si môžete zaznamenávať, kde ste sa v oblasti plnenia cieľov posunuli.

 

9. Zvyšuje emocionálnu inteligenciu

Emocionálna inteligencia sa v posledných rokoch dostáva do popredia. Vnímanie a manažovanie vlastných emócií, ako aj emócií iných ľudí, predstavuje kľúčovú vlastnosť silnej osobnosti. Práve v tomto vám písanie denníka môže pomôcť. Je to spôsob, akým vnímate a rozoznávate vlastné pocity, naučíte sa ich rozoznávať a stanete sa tak viac empatickejší. Ak si budete písať denník pravidelne, zlepší sa vaša intuícia a lepšie porozumiete tomu, čo zažívajú aj iní ľudia. Mnoho vašich vzťahov sa vďaka tomu prehĺbi.

 

10. Zvyšuje sebadisciplínu

Pravidelné písanie vám pomôže zlepšiť aj vašu sebadisciplínu. Práve to, že si vyhradíte istú časť dňa (ráno alebo večer), vytvára záväzok voči sebe. Disciplína sa tak buduje zo dňa na deň, podobne ako svaly pri cvičení. Okrem toho, podobne ako aj iné návyky, aj disciplína v písaní sa časom rozšíri do iných životných oblastí. Túto silu zvyku potom viete využiť v práci alebo v domácnosti.

 

Môžete vyskúšať aj denník vďačnosti

Je veľmi dobré, keď vie človek spomaliť, nadýchnuť sa a spýtať sa, za čo ste vo svojom živote vďační. Ešte lepšie je o týchto veciach raz alebo dvakrát do týždňa o tomto aj napísať. Vďačnosť aktivuje činnosť mozgu v prednom cingulárnom kortexe a mediálnom prefrontálnom kortexe, teda v oblastiach, ktoré sú spojené s morálnym poznaním a hodnotovým súdom. Skúste napísať dopis niekomu, kto vám v minulosti ublížil. Je dosť možné, že mu potom aj odpustíte. A už vás to nebude trápiť. Robert Emmons, vedec, ktorý se venuje vplyvu vďačnosti na našu psychiku, zistil, že vďačnosť pomáha ľuďom dobre spať a znižuje aj depresiu. Sústreďte sa na všetky oblasti svojho života – rodinu, zdravie, lásku, školu, zamestnanie, vzťahy, voľný čas, záľuby, šport, kultúru, jedlo, prírodu. Zoznam vecí, za ktoré môžeme byť vďační, je naozaj nekonečný.

 


Zdroje:
How to write a journal
Daily journal writing

Čítajte viac o téme: Duševné zdravie
Zdieľať na facebooku