Ako si čo najlepšie oddýchnuť v lese? Spomaľte, vychutnávajte si každý okamih a využívajte všetky zmysly

Foto: Bigstock
Ak máte radi prírodu a chcete si oddýchnuť, potom je pobyt v lese tou pravou terapiou pre vás. / Foto: Bigstock

Možno ste už toto leto vyskúšali množstvo aktivít. Navštívili ste hory, kúpaliská, hrady či zábavné parky. A možno by ste chceli vyskúšať ešte niečo, čo ste vy alebo vyše deti ešte nezažili. Skúste pobyt v lese obohatiť tým, že ho budete cielene vnímať všetkými zmyslami.

 

Ak máte radi prírodu a chcete si oddýchnuť, potom je pobyt v lese tou pravou terapiou pre vás. Je to šanca nielen zistiť viac o vašom spojení medzi vami a prírodou, ale čo je dôležitejšie, môžete si tiež zlepšiť svoje zdravie. Veď čo môže byť lepšie ako spojenie slnka, stromov, vône lesa, čerstvého vzduchu a napríklad i čistého potoka? V minulosti boli úplne bežné, že deti, ale niekedy aj ich rodičia, sa kúpali v obyčajnom dedinskom potoku. Nafúkali si staré, vyradené, ale stále funkčné „duše“ z pneumatík a plavili sa na nich dole prúdom. Spomínam si tiež, ako starí otcovia dokázali z dreva vyrobiť korytá, ktoré deťom pripomínali lode a čo je zaujímavé, dokázali plávať na hladine a mohli sa v nich plaviť aj tri deti naraz. V minulosti bol pobyt v lese veľmi často spájaný aj s kúpaním v rôznych potokoch, riečkach, rybníkoch či jazerách. Dnes je kúpanie na mnohých miestach zakázané, ale ešte stále sa dá nájsť aspoň kúsok vodnej plochy, ktorá sa nachádza v lese, a tak ponúka spojenie kúpania s pobytom medzi stromami. Kúpanie v lese bolo niečo, čo naši predkovia prirodzene robili, nevnímali to ako formu terapie, ale iba ako spôsob života. Dnes sa mnoho ľudí vracia aj k takejto forme oddychu a mnohí práve tento spôsob oddychu považujú za taký, ktorý im dokáže výrazne dobiť energiu a odreagovať myseľ.

 

Pobyt v lese odporúčajú aj lekári

Niektorí lekári predpisujú pobyt v lese, ideálne spojený aj s kúpaním,  ako terapiu proti stresu. Lekári to vysvetľujú tým, že trávenie času medzi stromami ponúka všeliek na moderné choroby, vrátane stresu, depresie a úzkosti. Stromy v spojení s vodou vo veľkej miere posilňujú aj imunitný systém, zbavujú človeka hnevu a pomáhajú zlepšovať spánok. Prečo je mnohým ľuďom odporúčaná práve táto liečba? Je to hlavne preto, lebo náš každodenný život sa už vo významnej miere digitalizoval a trávime stále viac času v klimatizovaných budovách, v kanceláriách, v nákupných centrách, v  lietadlách, v metre, vo vlakoch či v autách. Naše spojenie s liečivou energiou lesa sa zmenšilo. Dnes je už známe, že pohodlné, ale umelé priestory, v ktorých prežívame väčšinu času, nám dávajú pocit bezpečnosti, efektívnosti a produktivity, ale odoberajú nám vitalitu, energiu a tvorivosť. Práve tieto moderné priestory stále viac spôsobujú vznik stresu a často sa stávajú aj spúšťačom vyhorenia a straty vášne pre to, čo robíme.

 

Spojenie s prírodou vnímajte všetkými zmyslami

Ak chcete z lesa získať čo najviac, snažte sa ho vnímať komplexne. Vnímajte nielen stromy, ale celkovú vôňu lesa, vlhkosť, zvuky, farby, scény v pozadí. Jednoducho všetko, čo sa dá vnímať všetkými zmyslami. Veľkú silu má v sebe napríklad vôňa. Zistilo sa, že vône sú úzko späté s emocionálnym centrom v našom mozgu. Preto niektoré pachy a vône môžu vzbudiť pocit nostalgie alebo iných rôznych emócií týkajúcich sa našej minulosti. Závery štúdie, ktorú vykonali vedci z Kyoto University ukazujú, že pobyt v prírode je rozhodujúci pri znižovaní chronického stresu. Ako vysvetlenie uvádzajú, že borovica, jedľa, cédrové a cyprusové stromy obsahujú fytoncidy ako alfa-pinén a beta-pinén. Práve tieto esenciálne oleje, ktoré obsahujú mnohé rastliny a stromy, znižujú hladinu stresového hormónu kortizol. Ďalší vedci sú presvedčení, že aj keď fyzicky nie sme v lese, už len pri spomienke na les, on sa nachádza v nás. Samotná myšlienka na stromy u mnohých ľudí vzbudzuje pozitívne emócie a pokoj. Súvisí to s našou minulosťou, našimi koreňmi. Hlboko v našej duši sme akoby stále obyvateľmi lesa tak, ako boli naši predkovia. Veď v minulosti takmer celý život a neskôr aj rozvoj remesiel vychádzal z lesa. A preto práve v dnešnej dobe, keď väčšina z nás už v lese nežije, je spojenie s ním pre ľudskú dušu také dôležité.

 

Ako si čo najlepšie oddýchnuť?

Ak si chcete dokonale vychutnať pobyt v lese, môžete využívať nasledujúce kroky, ktoré vás privedú k spomaleniu, väčšej pozornosti a všímavosti. Môžeme to vnímať aj ako akúsi formu meditácie s využitím viacerých zmyslov. Práve kvôli tomu, aby ste dokázali zapojiť viac zmyslov, tento druh terapie odporúča vnímať stromy, rastliny, zvieratá, vzduch, vôňu, zvuky a vodu komplexne.

 

1. Poriadne sa rozhliadnite

Predtým, ako sa začnete kúpať v potoku, v rybníku alebo v jazierku, obzrite si okolie, v ktorom sa nachádzate. Rozhliadnite sa okolo seba a uvidíte všetky rôzne farby, ktoré les zobrazuje. Sú to farby kmeňov stromov, konárov, listov, kvetov, trávy... Vychutnajte si nádhernú scenériu, ktorá magicky mení svoje farby podľa ročného obdobia. Predstavujte si, že medzi týmto prostredím a vami si vytvárate určitý vzťah. Keď si prezriete stromy, trávu, zamerajte svoj zrak na vodnú hladinu. Zavrite oči a vdychujte kyslík. Potom sa začnite prechádzať v potoku a ak máte možnosť, ponorte sa aj hlbšie do vody. Vôňa stromov, kvetov a buriny, pohľad na všetky úžasné farby, ktoré les ponúka a tiež zvuky, ktoré vytvárajú stromy, vtáky a včely, sú čistým pôžitkom pre vaše zmysly. V takejto chvíli sa vytvára priestor na vyčistenie mysle. Takmer každý práve v tejto chvíli zabúda na problémy a myslí len na prítomný okamih.

 

2. Zamerajte sa na potok, jazero, rybník...

Potom môžete  pokračovať v prechádzke po potoku alebo sa môžete kúpať v jazere. Všetko záleží od toho, pri akom zdroji vody sa nachádzate. Vnímajte vodnú hladinu, skalky, vodné rastliny či živočíchy. Dýchajte jemne, pomaly a zhlboka, čím zosilňujete čuch. Identifikujte, ak môžete, rôzne pachy, ktoré vodná plocha produkuje. Užívajte si symbiózu lesa, vody, stromov, slnka, oblakov. Všetkého, čo sa práve v okolí nachádza. Hrajte sa so všetkými zmyslami a vychutnávajte si tento zážitok.

 

3. Sadnite si na skalu alebo na kmeň stromu

Po chvíli si sadnite na lavičku, kameň alebo kmeň stromu a ak sa dá, nechajte si nohy obmývať vodou. Spojte sa s prírodou fyzicky - držte v ruke kúsok dreva, konár alebo kvetinu. Objímte strom a vychutnávajte si jeho energiu. Viete, že strom v sebe nesie veľkú históriu

 

4. Počúvajte

Na záver počúvajte rôzne zvuky vychádzajúce zo všetkých blízkych i vzdialených častí lesa. Môže to byť zvuk vetra fúkajúceho  pomedzi stromy, zvuk listov a rôzne zvuky vtákov, žblnkot vody v potôčiku. Nechajte zvuk lesa zamestnať vašu myseľ a pociťujte pozitívne vibrácie rezonujúce celým vaším telom a najmä v hlave.

 

Je krásne naučiť sa milovať prírodu, rešpektovať ju a vnímať ju ako svoj najväčší zdroj energie. Vedome si tieto vnemy a zážitky vryte do pamäti a povedzte si, že na ne nezabudnete ani vtedy, keď už v lese nebudete. Tieto spomienky využite hlavne vtedy, keď vám je ťažko v práci a ste uväznení vo svojej kancelárii. Túto energiu noste vo svojom vnútri a vždy, keď to budete potrebovať, nechajte ju rásť vedomým pomalým hlbokým nádychom . Les takto ožije vo vašom vnútri.

 


Zdroj: Veronika Jelínková: Hoř pomalu 

Čítajte viac o téme: Príroda, Meditácia
Zdieľať na facebooku