Metóda ABCDE je účinnou metódou na stanovenie priorít, ktorú môžete používať každý deň. Je veľmi jednoduchá a osvojiť si ju môže každý, kto si chce svoj život lepšie zorganizovať.
Bez plánovania vlastného života existuje veľké riziko, že stratíte veľa času zbytočne, že budete robiť veci, ktoré pre vás nie sú vôbec dôležité a nevyhnutné. Plánovanie je teda veľmi dôležité už len preto, aby ste si mohli postupne napĺňať svoje sny.
Prečo plánovať a aké sú benefity plánovania?
Dnes už veľké množstvo výskumov potvrdzuje, že premyslené plánovanie a predchádzanie chaosu, pomáha ľuďom vo viacerých smeroch. Pomáha napríklad:
- znížovať stres,
- zvyšuje produktivitu,
- pomáha predchádzať chybám,
- zabezpečuje viac voľného času,
- chráni pred plytvaním času.
Pri premyslenom plánovaní je potrebné si uvedomiť, že má svoju postupnosť, pri ktorej musíte brať do úvahy niektoré potrebné kroky. Poďme sa spoločne pozrieť na niekoľko praktických tipov, ako dosahovať ciele a zvládnuť veľa vecí v relatívnom pokoji a jednoducho. Pomôcť vám môže napríklad aj metóda ABCDE.
Úlohy si napíšte na papier
Účinok tejto metódy spočíva v jej jednoduchosti. Najprv si vytvorte zoznam všetkého, čo musíte urobiť v nasledujúci deň. Napíšte si to na papier.
Úloha A
Položka A je definovaná ako niečo, čo je veľmi dôležité, niečo, čo musíte urobiť. Je to úloha, ktorá bude mať vážne pozitívne alebo negatívne následky, ak ju urobíte alebo neurobíte. Toto sú väčšinou nepríjemné veci, ktoré musíte v určitý deň urobiť. Ak máte viac úloh, ktoré treba označiť písmenom A, zoraďte ich podľa dôležitosti tak, že pred každú napíšete A1, A2, A3... A1 bude najdôležitejšia alebo najťažšia úloha.
Úloha B
Položka B je definovaná ako úloha, ktorú by ste mali urobiť. Jej splnenie alebo nesplnenie však má iba mierne následky. Ak niektorú z týchto úloh neurobíte, niekto možno bude z toho nešťastný alebo bude mať nepríjemnosti, ale nie je to až taká dôležitá úloha, ako je úloha A. Takouto úlohou môže byť napríklad spätný telefonát na zákalde odkazu na odkazovači či kontrola e-mailových správ.
Úloha C
Táto úloha je definovaná ako niečo, čo by bolo fajn, keby ste to urobili, čo však nebude mať vôbec žiadne následky, ak to neurobíte. Medzi tieto úlohy napríklad patrí: telefonát priateľovi, posedenie pri káve, vybavenie osobných záležitostí počas pracovného dňa.
Úloha D
Toto je úloha, ktorú môžete na niekoho delegovať, teda prenechať niekomu inému, aby ju urobil. Ak dokážete úlohy delegovať na niekoho iného, získate tak čas na splnenie úlohy A, ktorú môžete urobiť len vy.
Úloha E
Táto úloha je definovaná ako niečo, čo môžete celkom eliminovať, pretože nemá takmer žiadny význam. Môže to byť úloha, ktorá bola kedysi dôležitá, no teraz už nič neznamená ani pre vás, ani pre niekoho iného. Často je to niečo, čo už robíte len zo zvyku alebo preto, že vám to prináša radosť. Každá minúta strávená pri úlohe E, vám odoberá čas na splnenie úlohy A, ktorá je pre vás dôležitá.
Začnite konať hneď
Aby ste si na metódu ABCDE zvykli, musíte hneď začať plniť úlohu A a neprestať dovtedy, kým ju nedokončíte. Použite silu vôle, aby ste sa rozbehli a vydržali pri tejto jednej činnosti, ktorá je pre vás veľmi dôležitá. Vaša schopnosť starostlivo zvážiť svoj pracovný zoznam, vykonať analýzu a určiť, ktorá úloha je úlohou A1, je odrazovým mostíkom k vyšším úrovniam výkonnosti a schopnosti k vaššiemu sebauvedomeniu a sebaúcte.
Keď svoj zoznam spracujete metódou ABCDE, budete mať všetko dokonale naplánované a budete prirpavení splniť dôležité úlohy za kratší čas.
Zbavte sa požieračov času
Ak by ste mohli metódu doržiavať, je potrebné sa zbaviť aj požieračov času. Nemusíte trikrát týždenne upratovať byt, sústavne kontrolovať e-maily, mať zapnutý neustále Facebook. A ani mobil nemusí byť stále zapnutý. Ak sa dá, jednoducho ho na pár hodín vypnite a venujte sa podstatným veciam. Odborníci tvrdia, že len vďaka vypnutému mobilu a počítaču dokážeme denne ušetriť minimálne dve hodiny času. Zbytočne nesurfujte na internete. Práve pri tejto činnosti čas letí neuveriteľne rýchlo. Ďalší požierač času je televízor. Veľa ľudí ho hneď púšťa po príchode domov. Bezcieľne využíva zvukovú kulisu, ktorá ho však môže aj zbytočne rozptyľovať. Nehovoriac o silnej moci reklamy, ktorá sa dostáva do podvedomia a vôbec o tom ani nemusíte vedieť.
Naučte sa hovoriť aj NIE
Naučte sa odmietať veci, ktoré nie sú dôležité. Odmietajme ich s ľahkosťou a eleganciou a bez pocitu viny. Vnútorný nepokoj a nesústredenosť nevznikajú, keď sa niečoho vzdáte, ale tým, že sa premáhate. Naučte sa hovoriť NIE a spadne z vás bremeno. Kľúčovým je tiež jazyk, ktorý používate. Nemusíte hovoriť už známu frázu „nemám čas". Nemusíte ani povedať takúto známu vetu: „Prepáč, Janka, nemôžem sa stretnúť, musím pracovať v záhrade, mám tam veľa práce.“ Oveľa lepšie znie toto:„Janka, mrzí ma to, ale dnešok by som rada zrušila, pretože teraz chcem pracovať vzáhrade. Konečne prestalo pršať a ja by som bola rada, keby som si konečne dokončila prácu v záhrade. Vôbec nič nie je zlé na tom, keď sa začnete vyjadrovať prirodzene a úprimne. Vaše vzťahy so skutočnými priateľmi to určite nezmení.
Zdroje:Brian Tracy: Najprv zjedzte žabuStephen R. Covey:7 návykov skutočne efektívnych ľudí