5 krokov, ktoré pomáhajú učiteľom pokojne reagovať na e-maily nahnevaných rodičov

Je známe, že nemôžeme mať pod kontrolou to, čo o nás hovoria iní, môžeme mať však pod kontrolou to, ako reagujeme.
Je známe, že nemôžeme mať pod kontrolou to, čo o nás hovoria iní, môžeme mať však pod kontrolou to, ako reagujeme. / Foto: Bigstock

Niektorí rodičia vystupujú v komunikácii nepriateľsky až agresívne. V dnešnej dobe sa to deje hlavne prostredníctvom telefonátov alebo prostredníctvom e-mailov. Čo by mal robiť učiteľ v tejto situácii? Dnes sa pozrieme na to, ako môže reagovať na e-mail nepriateľsky naladeného alebo agresívneho rodiča.

 

Keď sa v priečinku doručenej pošty objaví nahnevaný alebo agresívne naladený  e-mail, učiteľa to môže v sekunde vyprovokovať k podobnej reakcii a väčšinou má chuť napísať niečo v podobnom duchu. To, ako reagujeme sa najčastejšie odvíja od nášho aktuálneho emocionálneho naladenia. Niekedy rodič napíše niečo, čo možno nestojí ani za pozornosť, ale to, že my sme nahnevaní, rozrušení alebo jednoducho máme zlú náladu, nás môže nahnevať viac ako za iných okolností. Je známe, že nemôžeme mať pod kontrolou to, čo o nás hovoria iní, môžeme mať však pod kontrolou to, ako reagujeme. Tento postoj si však nemôžeme vybudovať len tak zo dňa na deň. Sú za tým mesiace nacvičovania týchto situácií, rozvoj sebaregulácie a sebareflexie. Po určitej dobe sa dá naučiť reagovať konštruktívne. Odborníci pri nácviku týchto zručností odporúčajú využívať niektorý z týchto 5 krokov.

 

1. Počkajte 24 hodín

Ak sa napríklad e-mail objaví hneď po vyučovaní, je úplne prijateľné počkať s odpoveďou do nasledujúceho dňa. Ak sa obávate, že si rodičia budú myslieť, že nie ste prístupní, nastavte si automatickú odpoveď, ktorá ich upozorní napríklad na vaše úradné hodiny, čím im dáte vedieť, kedy budete môcť odpovedať. Takže aj keď uvidíte e-mail v noci, môžete si oddýchnuť a hlavne si môžete dobre premyslieť, čo napíšete do odpovede. Psychológovia sú presvedčení, že vďaka tejto technike človek akýkoľvek problém vidí v úplne inom svetle.

 

2. Poprechádzajte sa

Počuli ste už o e-mailovom apnoe? Vyskytuje sa vtedy, keď pri čítaní e-mailov neuvedomene zatajujete dych a očakávate problém. Až nabudúce príde e-mail od odosieľateľa, ktorý vás má tendenciu rozčúliť, skontrolujte si srdcovú frekvenciu a dýchanie. Predtým, ako odpoviete na provokujúci príspevok na sociálnej sieti alebo na  e-mail, poprechádzajte sa, choďte na čerstvý vzduch, porozprávajte sa s niekým alebo si v pokoji vypite čaj či kávu. Aj vďaka týmto maličkostiam zíksate odlišný pohľad na problém, aký ste mali hneď po prečítaní informácie. Vaša reakcia bude iná, ako ste pôvodne predpokladali.

 

3. Zavolajte blízkej osobe skôr, ako kliknete na možnosť odoslať

Nie ste si istí, či je vaša odpoveď vhodná, presná, správna, krátka, dlhá a podobne? Určite máte blízkeho človeka, ktorý vám povie úprimne svoj názor. Požiadajte ho o pomoc a dajte tejto osobe e-mail prečítať ešte pred odoslaním. V mnohých konfliktoch sme často zaneprázdnení vlastnými emóciami, takže neutrálna kontrola zo strany nezainteresovanej osoby vám poskytne ďalší názor okrem toho vášho. Po takejto debate je vždy možné názor ešte prehodnotiť a prípadne aj zmeniť. V niektorých školách majú učitelia k dispozícii hypotetické odpvede na problematické e-maily od rodín. Takto sa hlavne neskúsení učitelia učia, ako reagovať profesionálnym spôsobom.

 

4. Rodičovi zatelefonujte

Veľmi dlho premýšľate, neviete nájsť odpoveď, veľmi sa trápite, máte obrovské obavy? V tomto prípade odborníci odporúčajú radšej rodičovi zatelefonovať. Umožnite druhej strane, aby počula váš hlas a  aby ste  aj vy počuli hlas druhej strany. Možno vďaka telefonátu vytvoríte príležitosť na lepšie pochopenie problému, empatiu, objasnenie a pochopenie obavy. Nalaďte sa tak, aby bolo z vášho hlasu cítiť, že problém chcete riešiť a máte chuť spolupracovať. Niekedy vďaka takémuto nastaveniu vytvoríte s rodinou udržateľný vzťah a  aj v budúcnosti sa vám budú dať problémy riešiť prijateľnejším spôsobom. Ak je to nutné, ospravedlňte sa. Sme ľudia a máme právo robiť aj chyby. Vďaka nim rastieme. Ak sa niekto ospravedlní vám, určite mu s láskou odpustite. Uľaví sa obidvom stranám.

 

5. Nereagujte

Existujú však aj také situácie, keď je najlepšie nemať žiadnu odpoveď. Týka sa to hlavne sociálnych sietí. Napríklad uvidíte negatívnu reakciu rodiča na kultúrny program, ktorý ste pripravili s vašou triedou. Ani jeden rodič presne nevie, čo všetko stojí za tým, kým ste vy ten program nacvičili. V tomto prípade je lepšie nereagovať. Na sociálnych sieťach nikdy nevyhráte boj. Tu je dôležité si uvedomiť, že každý človek je iný, každý sa správa len tak, ako dokáže, ako sa to naučil. Nie každý dokáže reagovať prijateľne. Skrátka je to tak. Niekto radšej uráža, ako povzdzuje. S tým sa nič nedá robiť a hlavne nie na sociálnych sieťach. Dôležité však je to, aby ste nerezignovali a v budúcnosti naďalej robili tak, ako to len vy najlepšie viete a nebáli sa so svojou prácou pochváliť napríklad aj na sociálnych sieťach alebo iným spôsobom. Uričte sa dočkáte veľkého množstva pozitívnych reakcií. A ak aj nejaká negatívna príde, vy už budete vedieť, čo máte robiť. Prijmete to ako skutočnosť, ktorá vás už nemôže nahnevať, lebo viete, že svet má veľa farieb a ľudia sa tiež správajú rôznym spôsobom.

 

Postupne sa naučíte reagovať na zložité komunikačné situácie, začnete sa menej urážať, budete menej smutní a vo vašej mysli sa uvoľní priestor na ďalšie krásne a dobré veci, ktoré budete s láskou odovzdávať vašim žiakom.

Čítajte viac o téme: Komunikácia
Zdieľať na facebooku