Prečo je dôležité aktívne počúvanie?

V dnešnej uponáhľanej dobe sa kvalitný a úprimný rozhovor stáva čoraz väčšou vzácnosťou.
V dnešnej uponáhľanej dobe sa kvalitný a úprimný rozhovor stáva čoraz väčšou vzácnosťou. / Foto: Pexels

Existujú malé pozornosti, ktoré nič nestoja a aj napriek tomu robia vzťah krásnym a vzácnym. Existujú darčeky, ktoré môžeme tomu druhému dávať denne a nikdy neomrzia. Takouto vzácnosťou je aj aktívne počúvanie.

 

V dnešnej uponáhľanej dobe sa kvalitný a úprimný rozhovor stáva čoraz väčšou vzácnosťou. A ešte väčším luxusom sa stáva počúvanie toho druhého. Prečo je také komplikované?  Pretože je pre niekoho veľmi náročné dať niekomu v jednej chvíli sto percent svojho času a sto percent svojej energie. V dnešnej dobe je totiž čoraz náročnejšie sústrediť sa len na jednu vec, a to aj na takú vzácnosť, ako je náš partner/partnerka. Neustále nás rozptyľujú mobily alebo iné technické vymoženosti. V súčasnosti len málokto vie cez deň úplne vypnúť mobil, 60 percent ľudí to nedokáže ani v noci a 40 percent si nosí mobil aj na záchod. Stále čakajú, že sa stane niečo dôležité. Takýto človek sa potom len veľmi ťažko dokáže sústrediť na reálnych ľudí, ktorých má okolo seba. V dnešnej dobe niektorí ľudia trpia epidémiou nepočúvania. Niet divu, že nedokážeme efektívne počúvať. Mnohí z nás musia robiť také nespočetné množstvo aktivít v práci a v domácnosti, že sa už na počúvanie toho druhého nemajú energiu. A potom, hovorenie je to, čo má prioritu. Či je to už v škole, na pracovisku, počas športovania alebo pri ďalších aktivitách vo voľnom čase. Jeden z najväčších úspechov v komunikácii je ten, keď dokážeme osobu počúvať nielen ušami, ale aj srdcom. Lenže na to, aby sme dokázali iných počúvať, je potrebná aj pokora. S pokorou totiž  rastie aj schopnosť počúvať iných. Ak je v človeku viac pýchy ako pokory, tak sa nedokáže dobre sústrediť na iného človeka, lebo má neustále pocit, že len jeho život je ten najdôležitejší. A potom, problémom býva aj čas. Je vzácne, keď  dokážeme niekomu inému venovať svoj čas v reálnom svete a nielen v tom virtuálnom. Nie je to vždy ľahké počúvať, zvlášť keď sme zaujatí desiatimi inými vecami, ktoré by sme mali robiť alebo jednoducho človek nie je zaujatý tým, čo mu druhá osoba hovorí. Sústredené počúvanie nespočíva v tom, aby sme dávali pozor, kedy sa ten druhý odmlčí a aby sme v tej chvíli začali rozprávať my. Dobré je na chvíľu mlčať a dať šancu rozprávať tomu druhému. Budeme prekvapení, koľko sa toho dozvieme. Počúvanie môže poskytnúť puto intimity, ktorá prehlbuje naše spojenie s ostatnými. Čo môžete urobiť, aby sa vaše aktívne počúvanie druhej osoby zlepšilo? Pozrime sa na niekoľko jednoduchých stratégií.

 

1 | Sústreďte sa na počúvanie

Ak chcete čokoľvek robiť efektívne, musíte sa vedieť sústrediť na túto konkrétnu vec. Je to umenie sústrediť sa na to, čo je v danej chvíli najdôležitejšie a podstatné. A práve preto je veľmi potrebné vypnúť telefón, keď ste s ľuďmi, ktorých si naozaj vážite a ste šťastní, že ste práve v určitej chvíli s nimi. A nemusíte mať výčitky svedomia, že keď máte vypnutý mobil, ste málo produktívni alebo sa v určitej sekunde nedozviete životne dôležitú informáciu. Nič sa nestane, keď sa ju dozviete o pár minút neskôr. Dôležité je, aby ste si začali uvedomovať, že nielen práca, ale hlavne kvalitné medziľudské vzťahy sú obrovským darom. Veľa šťastia môžete dať iným aj vďaka tomu, že im darujete stopercentnú pozornosť. Ľudia to cítia. Vidia to vo vašich očiach, v mimike či v gestách.

 

2 | Aktívne počúvanie je prejavom veľkej lásky

Niekedy netreba veľké slová ani veľké materiálne dary, aby ste toho druhého presvedčili o tom, ako ho milujete. Už len samotné sústredené počúvanie je natoľko aktívna činnosť, ktorá veľa napovedá, aký vzťah máte k danej osobe. Niektorí ľudia si však myslia, že popri počúvaní toho druhého zvládnu ešte písať SMS, telefonovať, pozerať televíziu alebo sa hrať počítačovú hru. Práve tieto činnosti dávajú najavo, že osobu, s ktorou komunikujete, si veľmi nevážite. A v opačnom prípade, keď so záujmom počúvate, pozeráte sa priamo na človeka a vyjadrujete skutočný záujem, tak vtedy tomu druhému prejavujete aj lásku. V takejto situácii už potom nie sú potrebné ďalšie dôkazy. Je potrebné si uvedomiť, že práve v takýchto chvíľach robíte pre vzťah maximum, lebo ste dali jasne najavo, že partner/partnerka má pre vás obrovskú hodnotu.

3 | Nemusíte poznať na všetko odpoveď

Je dobré si uvedomiť, že ľudia nemusia chcieť, aby ste im práve vy pomáhali vyriešiť ich problém. Môžu sa jednoducho iba chcieť podeliť s vami o svoje pocity. Nechajte si rady na inokedy, teda okrem prípadov, kedy si ich daná osoba vyžiada. Často ľudia nepotrebujú odpovede, rady, hodnotenia. Stačí, že ste s nimi a počúvate ich. Tým, že sa človek vyrozpráva, často sám nájde najlepšie riešenie. Na začiatok potrebuje len, aby ho niekto vypočul, aby sa našiel niekto, kto mu daruje svoj čas a sústredenú pozornosť.

 

4 | Využívajte mimiku a zrakový kontakt

Keď sa s niekým rozprávate, môžete prikývnuť hlavou, myknúť plecami alebo pozdvihnúť obočie. Upravte si aj držanie tela smerom k osobe, s ktorou sa rozprávate. A predovšetkým sa snažte za každú cenu udržiavať zrakový kontakt aspoň 70 percent času komunikácie. Je absolútne neslušné, keď pri rozhovore pozeráte na monitor počítača, ste otočení chrbtom alebo pozeráte do telefónu a sledujete, či náhodou neprišla SMS.

5 | Buďte často s tými, ktorým je s vami dobre

Keď viete, že ste pre niekoho nenahraditeľní, tak to je úžasný pocit. V tej chvíli cítite, že život má zmysel.  A tak, ak je to len trochu možné, urobte si čas na tých, ktorí sa cítia s vami dobre a chcú aspoň pár hodín prežívať život vo vašej blízkosti. Ak im tieto chvíle darujete, presvedčíte ich o tom, že oni sú pre vás tiež dôležití. Pre vás to môže znamenať pár hodín, pre nich to môže znamenať aj celý zmysel života. A čo by ste neurobili preto, aby sa niekto vo vaše blízkosti cítil dobre? Šťastné budú nakoniec obidve strany.

 


Zdroje:
PEASE, A. – PEASE, B.: Úspešné komunikačné stratégie
KŘIVOHLAVÝ, J.:Jak si navzájem lépe porozumíme
WERNEROVÁ, I.: Komunikace pro každého
Čítajte viac o téme: Aktívne počúvanie, Komunikácia
Zdieľať na facebooku