Je pravdepodobné, že počas svojho života stretnete aj ľudí, s ktorými si nebudete dobre rozumieť. Budú mať iné názory, hodnoty, život budú vnímať ináč ako vy. Niekedy je človek z toho smutný, ale psychológovia nás upozorňujú, že túto skutočnosť nemáme brať príliš vážne. Títo ľudia, či ich už stretnete v škole, alebo na pracovisku, nemusia vám za každú cenu pokaziť deň a náladu. Je potrebné si uvedomiť, že títo ľudia pôsobia na vás negatívne hlavne preto, lebo neveria sami sebe, a preto tak veľmi radi iných obviňujú, závidia im alebo ich nenávidia. Všetci máme občas problémy. Rozdiel medzi negatívnymi a pozitívnymi ľuďmi je v tom, že tí pozitívni sú zameraní na riešenie a tí negatívni väčšinou nič neriešia a očakávajú len negatívny výsledok.
To, či sme v živote negatívni alebo pozitívni, je odrazom toho, ako si sami seba vážime. Pozitívni ľudia pracujú na sebe, lebo vedia, že všetko vychádza z ich vnútra. Negatívni ľudia pripisujú vinu iným a sú presvedčení, že všetko závisí od vonkajších okolností. Nikto nemá schopnosť zmeniť druhého človeka, keď on sám nechce. A tak, keď ich neviete zmeniť, musíte sa ich naučiť správne vnímať. Pozrime sa na základné pravidlá, ktoré vám v tom môžu pomôcť.
1. Prijmite realitu, že nikdy nebudete vychádzať so všetkými
Je to úplne normálne, že stretnete ľudí, s ktorými si nesadnete a budete mať úplne odlišné názory na svet. Neznamená to však, že niekto z vás je zlý. Niektorí ľudia sú napríklad dominantnejší než tí druhí, či majú iní spôsob vyjadrovania pocitov. Skúste to proste akceptovať a vnímať ich takých, akí sú. Nemusíte sa s nimi kontaktovať alebo kamarátiť, ak to nie je z nejakých dôvodov (napríklad pracovných) nutné. Nájdite si takých ľudí, ktorí budú vášmu vnímaniu sveta rozumieť. Určite takí existujú.
2. Dajte pozitívny nádych do všetkého, čo hovoríte
Čo ľudia chcú povedať a ako to pre vás vyznie niekedy bývajú dve veľmi rozdielne veci. A niektorí vás možno naozaj chceli uraziť alebo vysmiať sa vám. To, že sa nahneváte, vám však nepomôže. Pozitívnou reakciou aspoň vyvediete týchto ľudí z konceptu.
3. Strážte si svoje emócie
Iba vy máte pod kontrolou to, ako reagujete a ľudia vás budú rozčuľovať do nepríčetna len vtedy, ak im to dovolíte. Ak niekto do vás rýpe, radšej ho ignorujte, usmejte sa a choďte preč. Snažte sa jednať so všetkými ľuďmi, ktorých stretnete s rovnakým rešpektom. Aj keď s niekým nesúhlasíte, správajte sa prirodzene a slušne.
4. Neberte to osobne a doprajte si priestor
Základom je nereagovať prehnane, lebo potom aj druhá strana spraví to isté a veci sa zbytočne vyostria. Snažte sa zamerať na fakty a problém, ignorujte absurdnú či iracionálnu reakciu druhej osoby. Ak potrebujete priestor a predýchať to, zoberte si ho. Vy ste tí, ktorí rozhodujú, či sa s niekým rozprávate alebo nie.
5. Vyjadrite svoje pocity pokojne
Ak už niekoho musíte konfrontovať, nemusí to byť agresívne. Použite slová, ktoré nikoho neurazia a ideálne je, ak navrhnete riešenie a budete špecifický. Vtedy je väčšia pravdepodobnosť, že druhá osoba to pochopí a možno vám vysvetlí svoj pohľad na vec.
6. Vyberajte si, s kým budete bojovať
Niekedy je oveľa jednoduchšie nechať to tak a nevynakladať na veci, ktoré za to nestoja, váš čas či pozornosť. Spýtajte sa sami seba, či sa naozaj chcete zaoberať tou osobou alebo svoju energiu radšej investujete no niečoho iného. Ak však viete, že veci by sa časom len zhoršili, je lepšie vyriešiť to čo najskôr.
7. Nebuďte defenzívni
Ak aj niekto rád vyzdvihuje vaše chyby, najhoršie, čo môžete spraviť, že budete defenzívni. Tým dáte osobe len viac moci. Radšej sa spýtajte, aký má dotyčný človek problém bez toho, aby ste ukázali akékoľvek emócie. To dotyčného taktiež vyvedie z miery, pretože očakáva, že budete reagovať podráždene a začnete útočiť.
8. Nezabúdajte, že len vy máte kontrolu nad vaším vlastným šťastím
Niekedy je ťažké odosobniť sa, ale nedovoľte nikomu, aby vás limitoval. Keď vás rozčuľujú komentáre iných, zamyslite sa prečo. Možno vás niečo rozčuľuje v práci ale doteraz ste to ignorovali a to, že do vás niekto rýpe je len poslednou kvapkou. Radšej sa sústreďte na zlepšenie toho, čo viete zlepšiť.
Taktiež sa prestaňte porovnávať s inými a radšej si pripomeňte, čo ste vďaka svojim schopnostiam dosiahli a možno zistíte, že tí, ktorí sa vám snažia ubližovať, vám len závidia.
Ak sa chcete ešte účinnejšie chrániť pred negatívnymi vplyvmi, myšlienkami a pôsobením iných ľudí, skúste využívať nasledujúce praktiky:
- Nekritizujte a nepočúvajte kritiku
- Neobviňujte ani v myšlienkach — a nepociťujte vinu.
- Neurážajte a neurážejte sa
- Nezhadzujte sebevedomie iných a nepočúvajte tých, ktorí chcú pošliapať vaše sebavedomie.
- Nepoukazujte na nedostatky iných a nevšímajte si, že niekto poukazuje na vaše nedostatky.
A ako čo najlepšie predísť tomu, aby ste sa stali obeťou kritiky zo strany iných?
- Chváľte iných.
- Snažte sa pochopiť motívy nevhodného správania u iných ľudí.
- Upokojujte iných ľudí.
- Dvíhajte iným ľuďom sebavedomie.
- Poukazujte na prednosti iných ľudí.
Zdroje: Nancy van Peltová: Umenie komunikovať bez zábran, businessinsider.com