Čo majú spoločné príťažliví ľudia?

Charizmatickí a okúzľujúci ľudia sa snažia vychádzať s každým.
Charizmatickí a okúzľujúci ľudia sa snažia vychádzať s každým. / Foto: Bigstock

Tajomstvom príťažlivosti sa zaoberajú nielen psychológovia, ale aj bežní ľudia. I keď výsledky výskumov sú rôzne, jedno je isté. Pekná tvár nestačí. Človek, ktorý pôsobí na iných príťažlivo, musí mať určité vlastnosti, ktoré na iných pôsobia dobre. Ktoré to sú?

 

Neboja sa prehry

Príťažliví ľudia sa nesnažia za každú cenu vyhrať vo všetkom. Práve naopak, ich cieľom je dať čo najviac s tým, že za to nič neočakávajú. Nie je pre nich ťažké priznať svoju nevedomosť či neúspechy a pokojne hovoria o svojich slabostiach. Prehry prichádzajú vtedy, keď na nejakú situáciu ešte nie sme pripravení. Ak robíme malé postupné kroky a narazíme na prehru, väčšinou sa nič nedeje. Treba len spomaliť. Nájsť novú, často aj lepšiu cestu, ktorá nás môže priviesť k cieľu. Prehra je signál, že je potrebné objavovať ďalšie možnosti. Prehra v tejto fáze upozorňuje na zbrklosť a motivuje k väčšej rozvahe. Človek sa nesmie báť objavovať nové cesty a lepšie možnosti. Je to vždy lepšie ako rezignovať. Nové objavovanie vedie k múdrosti. A to je niečo, čo nedokáže každý. Príťažliví ľudia vedia tiež otvorene povedať závidím ti alebo toto nedokážem urobiť, prosím, ukáž mi ako, pretože vedia, že ľudia oceňujú úprimnosť a otvorenosť.

 

Dávajú najavo, že vás radi vidia

Charizmatickí ľudia si uvedomujú dôležitosť udržiavania očného kontaktu, keď sa s niekým zhovárajú. Usmievajú sa vtedy, keď aj vy. Zamračia alebo prikývnu spolu s vami. Najdôležitejšie ale je, že oni len neopakujú všetko, čo robíte, ale sústredia sa  aj na to, čo hovoríte a opatrne sledujú vaše emócie a slová. Vďaka tomuto veľmi rýchlo nájdete spoločnú reč a získate si dôveru človeka, s ktorým hovoríte. Poznajú komunikačné zlozvyky a snažia sa im vyhnúť.

 

Hľadajú vzájomné porozumenie

Väčšina ľudí podvedome vyhľadáva nezhody a konflikty, ktoré vedú skôr k hádke ako k rozhovoru. Charizmatickí a okúzľujúci ľudia sa snažia vyjsť s každým. Preto sa snažia nájsť tému, v ktorej majú s druhým účastníkom rozhovoru niečo spoločné. Pomáha to naštartovať zaujímavú konverzáciu a navodiť pozitívne emócie hneď na začiatku.

 

Využívajú silu dotyku

Dotyk je úžasná pomôcka, ktorá nám pomáha lepšie pochopiť emócie. Takže, keď chcete niekomu napríklad gratulovať, zamyslite sa nad tým, ako to urobiť čo najlepšie. Potrasiete druhej osobe rukou alebo ju len potľapkáte po pleci? To závisí od situácie. Pomôže vám to dokázať úprimnosť vašich slov, prejaviť tie správne emócie alebo si získať dôveru.

 

Sú dobrí v používaní mimiky a gestikulácie

Sympatickí ľudia sú schopní prejavovať svoje emócie neskutočne ľahko a v správnej chvíli. Sú vďaka tomu schopní zmeniť aj to najnudnejšie rozprávanie na skutočne pútavý rozhovor, a to vďaka vhodnej gestikulácií a výrazu tváre. A to podnecuje úprimný záujem druhej osoby. Ale nielen to. Gestá a mimiku vedia aj dekódovať a potom správne využiť v kontakte s dotyčnou osobou. To, čo iní hovoria, nemusí byť vždy pravda. Za slovami sa môže skrývať veľa ďalších vecí. Často nie na základe slov, ale na základe toho, čo človek nevypovie, môže o ňom veľa prezradiť. Väčšina informácií, ktoré si v komunikácii vymieňame, idú inými kanálmi, než sú slová. A často sú to dôležitejšie informácie, než vlastný obsah slov. Niekoľko výskumov preukázalo, že  slová predstavujú len 7 percent všetkých informácií, ktoré vnímame. Ďalších 25 percent patrí odtieňu hlasu a jeho modifikácii a celých 68 percent tzv. neverbálnej komunikácii, ktorá zahŕňa širokú škálu javov. Jedná sa nielen o známu mimiku, gestiku a pohyby očí, ale aj o dotyky (haptika), vzdialenosti v priestore (proxemika), reč postojov, držanie tela (posturológia), zaobchádzanie človeka s časom (chronemika) či charakter rukopisu (grafológia). Príťažliví ľudia tieto veci ovládajú a využívajú v kontakte  s ľuďmi.

 

Neboja sa ukázať aj svoje slabé stránky

Každý má svoje silné aj slabé stránky. Príťažliví ľudia sa neboja ukázať aj svoje slabé stránky. Nemajú strach z toho, že budú pôsobiť trápne. Zvláštne je, že ostatní ľudia ich vďaka tomu ešte viac rešpektujú. Pretože keď ste pripravení ukázať svoje slabosti a nebojíte sa vyzerať hlúpo, ľudia sa nesmejú na vás. Smejú sa s vami. Pretože každý chápe, že je to úplne v poriadku.

 

Vedia sa pýtať a aktívne počúvať

Okúzľujúci ľudia vás dokážu ľahko motivovať k tomu, aby ste hovorili o sebe. Nezdráhajú sa pýtať a zároveň otvorene hovoria aj o sebe. Úprimne ich zaujíma, čo si myslíte a to ich robí dôveryhodnými. Hneď, ako sa dozviete o človeku niečo nové, opýtajte sa ich na podrobnosti a potom povedzte niečo podobné o sebe. Ukáže sa, že máte spoločné niečo, o čom môžete viesť zaujímavú konverzáciu. Jeden z najväčších úspechov v komunikácii je ten, keď dokážeme osobu počúvať nielen ušami, ale aj srdcom. Úžasné je aj to, keď dokážeme ľuďom v tejto uponáhľanej dobe venovať aj svoj čas. Nie je to vždy ľahké počúvať, zvlášť keď sme zaujatí desiatimi inými vecami, ktoré by sme mali robiť alebo jednoducho človek nie je zaujatý tým, čo mu druhá osoba hovorí. Avšak táto snaha sa nám raz vyplatí. Počúvanie môže poskytnúť puto intimity, ktoré prehlbuje naše spojenie s ostatnými.

 

Foto: Big Stock

 

Vždy si pamätajú mená

Charizmatickí  a príťažliví ľudia si vždy pamätajú mená a rôzne drobné detaily. Je to dôležité, preto, lebo keď vás niekto osloví menom, hoci sa poznáte len krátku chvíľu, vo vás budú dojem, že ste o niečo dôležitejší. Volajte človeka menom a pamätajte si aj mená jeho detí, príbuzných či domácich maznáčikov. Táto osoba vás bude vnímať len pozitívne.

 

Hovoria menej a počúvajú viac

Väčšina ľudí nevie počúvať. Očarujúci ľudia počúvajú a majú počúvanie radšej ako rozprávanie. Pomáha im to naučiť sa viac zaujímavých vecí o človeku a nájsť tak niečo spoločné. Zásadnou príčinou mnohých problémov je nedostatok vzájomného porozumenia. Je to spôsobené tým, že človek sa nevie sústrediť na prijímanie informácie od svojho spolubesedníka, je až príliš zahĺbený do svojho sveta a v podstate okrem seba nikoho iného ani nevníma. Často vníma iba to, čo mu navrávajú emócie alebo vopred pripravený názor. Nepočuje teda to, čo mu druhý človek  naozaj hovorí, počuje akoby len určitú domnienku, ktorú si už pred rozhovorom vytvoril vo svojich predstavách. A tak výhodu majú tí, ktorí počúvajú a nie tí, ktorí si domýšľajú. Totiž, tí, ktorí naozaj sústredene počúvajú, sa v súčasnosti stávajú veľmi obľúbenými ľuďmi, lebo ich je čoraz menej. Takmer každý sa sústreďuje len na seba, na svoje ego, a tak, keď sa v spoločnosti vyskytne niekto, kto dokáže počúvať ušami i srdcom, sa stáva vzácnym. Mnohí si potom práve jeho vyberajú za kamaráta. Hlavne vtedy, keď sa niekto potrebuje vyrozprávať, potešiť, vypočuť. Hlavne v tejto chvíli sa počúvajúci stáva nenahraditeľným spoločníkom. Mnoho priateľov môžete získať hlavne vďaka tomu, že dokážete aj mlčať.


Zdroje: Dale Carnegie: Život je krátky. Žite tak, aby bol úžasný, Věra Capponi – Tomáš Novák: Sám sobě psychologem

Zdieľať na facebooku