Speváčka, lektorka a propagátorka spievania Jana Klusoňová hovorí:
„Spievanie, to nie je len zábava, ale je to druh terapie,
a preto vždy hovorím rodičom, aby s deťmi spievali čo najčastejšie.“
Spievanie má veľa prospešných aspektov
Jana Klusoňová hovorí, že nejde len o správne dýchanie či precvičovanie hlasiviek. Ide tiež o akúsi hru s emóciami a tvorivosť, pri ktorej prepájame naše vnútro s vonkajším svetom.
Veľa rodičov často hovorí, že nevedia spievať. Ale pri speve pre radosť vôbec nejde o to, ako človek spieva, ide len o to, aby spevom prejavil radosť. „Mali by sme spievať či už vieme, alebo nie. Dôležité je, že spievame radi,“ upozorňuje Jana Klusoňová. V minulosti spev tvoril každodennú súčasť života a prinášal ľuďom radosť do života. Spievanie akejkoľvek melódie človeka upokojí, zlepší mu náladu, posilní imunitný systém. Súčasne očisťujeme organizmus, zbavujeme ho oxidu uhličitého a mnohých ďalších nečistôt. Výskumy už dávno potvrdili, že ľudský hlas má liečivú silu. Spolu s hlasivkami sa totiž uvoľňujú aj emočné bloky. Ten, kto si spieva, je zdravší a vyrovnanejší. Dokonca v rodinách, kde sa spieva, je menej sporov. Ak si myslíte, že spievate falošne, na veci to nič nemení. Liečebný účinok falošný spev neovplyvňuje. Keď spievame, inak dýchame. Spievanie je jedným z najúčinnejších dýchacích cvičení. Pri speve sa totiž prehlbuje dýchanie, zlepšuje sa okysličenie krvi, osviežujú sa pľúca i srdce, plný a hlasný spev rozochvieva všetky dutiny v tele, a tak nás vnútorne masíruje. Spev má liečivé účinky aj na telesné orgány, stimuluje v mozgu rovnaké časti ako čokoláda či dobré jedlo. Okrem toho pozitívne ovplyvňuje psychiku a uvoľňuje endorfíny − hormóny šťastia. Môže vyriešiť aj problémy so zaspávaním. Rytmus hudby je blízky rytmu srdca a srdcovému tepu. Pomalá, monotónne sa opakujúca hudba spomaľuje tep srdca, frekvenciu dychu aj frekvenciu mozgových vĺn. Upokojujúce melódie liečia vysoký tlak, napätie, kŕče, nespavosť, srdcové ochorenia aj bolesti hlavy.
Deti, ktoré spievajú, majú svoje špecifiká
Jana Klusoňová pracuje s malými spevákmi nielen v škole, kde učí hudobnú výchovu, ale aj vo vlastnom štúdiu. Okrem spevu si všíma predovšetkým charaktery týchto detí. Je jej jasné, že dobré vlastnosti nezávisia len od toho, či dieťa spieva alebo nespieva. Jej dlhoročné skúsenosti však hovoria o tom, že deti, ktoré spievajú sú emocionálnejšie, empatickejšie a otvárajú sa svetu citlivejším spôsobom. Prejavuje sa to napríklad tým, že sú k druhým:
- ohľaduplnejšie,
- úprimnejšie,
- menej konfliktné.
Jana Klusoňová tiež zistila, že sa väčšinou lepšie učia, vedia sa dobre sústrediť a dokážu sa dobre orientovať vo svete detí aj dospelých.
Spev pozitívne ovplyvňuje aj kognitívne funkcie
Mnohí odborníci sa zhodujú v názore, že deti, ktoré sa odmalička hudobne rozvíjajú, získavajú okrem vzťahu k spevu či k hudbe aj predpoklady na rozvoj kognitívnych schopností. V dojčenskom veku napomáha počúvanie hudby a spevu „bľabotaniu“, čiže akejsi hudobnej komunikácii, ktorá môže v počiatkoch nahrádzať alebo dopĺňať materinskú reč. Hudobná pedagogička Alena Tichá v knižke Učíme děti zpívat píše: „Jednohlasná pesnička je detskému vnímaniu najbližšia, zvlášť ak dochádza k nemu pri matke v náručí. Svoj prvý hudobný dialóg tak dieťa prežíva v bezpečí a príjemnom citovom súzvuku.“ Podobne ako Jana Klusoňová aj ona zdôrazňuje, že nejde o kvalitu spievania, ale o atmosféru chvíle a blízkosť matky, keď dieťa ukladá na spánok alebo ho len upokojuje.
Kedy so spevom začať?
Novodobé výskumy dokazujú, že hudba má význam ešte v prenatálnom období človeka. Vedci zistili, že už šesťtýždňový plod v matkinom brušku dokáže reagovať na upokojujúcu hudbu. A čím je embryo väčšie, tým viac melodická hudba a hlas matky pozitívne vplývajú na utváranie jeho nervového systému. Dokonca sa dokázalo, že po narodení si deti pamätajú nielen hudbu, ale aj hlasy rodičov, akými sa im ešte počas tehotenstva prihovárali. Muzikoterapia sa v súčasnosti zavádza už aj pre predčasne narodené deti, ktorým sa ešte v nemocnici púšťajú nahrávky rozprávania a spevu rodičov.
Jana Klusoňová odporúča rodičom, aby deťom spievali od narodenia. Keď začnú hovoriť, spievajte spolu s deťmi. Nakoniec deti začnú spievať aj samy. Urobte si zo spievania každodenný rituál. Najlepšia je pieseň s opakujúcim sa a jednoduchým rytmom. Dnešné matky na spev často zabúdajú. Je však dobré pripomenúť si staré tradície, pretože ide o najlepší spôsob, ako sa dajú kontrolovať detské emócie. Keď novorodenci dávajú najavo nepokoj, skúste im radšej spievať, než na nich hovoriť. Tento trik funguje a je dôležitý najmä pre rodičov, ktorí sa nachádzajú v ťažkých situáciách, keď signál stresu zo strany novorodenca môže byť prijímaný ako málo prípustný a môže vyvolať nežiaduce reakcie.
Vyskúšajte bláznivú spievajúcu rodinnú terapiu
Určite poznáte situácie, keď je doma husté ovzdušie. Maminka môže byť unavená, otecko nahnevaný, deti neposlušné. V rodine nevládne pohoda a napätie sa stupňuje. Práve v takejto situácii môžete vyskúšať bláznivu rodinnú terapiu. Tá spočíva v tom, že jeden člen rodiny vezme do ruky varechu alebo inú pomôcku pripomínajúcu mikrofón a začne z plného hrdla spievať a tancovať. Ostatní ho najprv sledujú a potom sa môžu pridať. Táto terapia nemusí fungovať hneď, ale väčšinou po niekoľkých pokusoch rozosmeje celú rodinu.
Už Aristoteles tvrdil, že po hudobnom zážitku prichádza psychické uvoľnenie. A bájny spevák Orfeus zasa vedel svojím spevom a hrou na lýre nielen upokojiť zvieratá, ale aj rozplakať ľudí. Pytagoras v 6. storočí p. n. l. liečil žiakov hrou na lutnu. Už v minulosti mnohí vedeli, že spev a hudba majú čarovnú moc, a preto sa nebojme aj v 21. storočí čo najčastejšie spievať a vďaka spevu rozvíjať všetko pozitívne, čo je v nás.