Čím má dieťa väčšiu slovnú zásobu, tým lepšie sa mu bude vyjadrovať a tým lepšie bude aj reči rozumieť. Jazykový cit ovplyvňuje, či sa dieťa bude správne vyjadrovať a tiež to, ako jeho rozprávanie pôsobí na iných ľudí. Ako môžeme slovnú zásobu a jazykový cit dieťaťa zlepšovať?
Veľa si s dieťaťom čítajte a rozprávajte sa
Odmalička sa s dieťaťom rozprávajte, komentujte rôzne situácie, rozprávajte o tom, čo robíte. Pýtajte sa dieťaťa, čo si o určitej situácii myslí, čo sa mu páči a čo nie. Pýtajte sa ho, čo zažilo. Pýtajte sa tak, aby to dieťa neodradilo, ale podnietilo ešte k ďalšiemu rozprávaniu. Viac o tom, ako pracovať pri čítaní z kníh s deťmi, sa dočítate aj v článkoch:
Prečítajte si tiež:
Námety na prácu s knihami so staršími deťmi
Ak chceme pre naše deti urobiť maximum pri rozvoji slovnej zásoby, emócií i poznávania, rozprávajme sa s nimi čo najviac o prečítaných knihách. Stačia nám na to jednoduché otázky a s nimi spojené úlohy:
Čo sa ti na knihe páči?
Ako sa volá hlavná postava?
Aké problémy musí riešiť?
Ako sa kniha začína?
Ako sa skončila?
Ako by si ty knihu ukončil(a)?
Priniesla ti kniha niečo do života?
V akom prostredí (meste, dedine) sa odohráva dej?
Dozvedel(a) si sa niečo nové?
Čo by si ty urobil(a) ináč ako postava?
Pripomína ti rozprávka niečo z tvojho života?
Riešil si ty niekedy podobný problém?
Aké pocity si mal(a) po prečítaní knihy?
Koho ti bolo ľúto?
Je ti aj v reálnom živote a v tvojom okolí niekoho ľúto?
Poznáš niekoho, kto je podobný hlavnej postave?
(Formuláciu otázky prispôsobujeme veku dieťaťa)
Hrajte sa rôzne jazykové hry
Pri hre si dieťa neuvedomuje, že sa vlastne niečo učí a užíva si tiež prítomnosť rodičov.
Môžete sa hrať napríklad tiet hry:
- Povedzte dieťaťu slovo a nech tvorí od toho slova zdrobneniny. Napríklad: slnko-slniečko, dievča-dievčatko...
- Povedzte dieťaťu, nech vystupňuje slová. Napríklad: veľký-väčší-najväčší, malý-menší-najmenší...
- Hľadajte spolu rýmy. Povedzte slovo a nech dieťa k slovu hľadá rým. Napríklad: les-pes, mamička-dušička...
- Dieťa hľadá opačné slová. Napríklad: veľký-malý, tučný-chudý...
- Dieťa hľadá k slovu synonymá, teda podobné slová. Napríklad: dom-budova-stavba...
- Dieťa vymýšľa, aké vlastnosti môže mať uvedené slovo. Napríklad: MAMA(Aká môže byť mama? Pekná, dobrá, veselá...)
- Zoberte si obrázok. Povedzte dieťaťu, nech ho opíše.
- Povedzte dieťaťu, nech utvorí záver príbehu.
- Môže tiež vymyslieť nadpis k príbehu.
- Rozprávajte príbeh striedavo. Začnite vy a potom nech pokračuje dieťa. Môžete začať rozprávať nejakú známu rozprávku, potom začnite meniť dej rozprávky. Pridávajte nové prostredie, vymyslite si ďalšie postavy, vymýšľajte si neobvyklé situácie.
- Vymýšľajte si, čo by sa mohlo diať v rôznych situáciách. Napríklad: Čo by sa dialo, keby si v lese našiel 100 kilogramov húb? Čo by si povedal mimozemšťanom? Čo by si si myslel, keby ti zmizli všetky hračky z izby?
- Hrajte spolu bábkové divadlo a meňte hlasy podľa postáv, ktoré v divadielku vystupujú.
Učte dieťa pracovať s hlasom
Pomôžte svojmu dieťaťu, aby sa naučilo pracovať so svojím hlasom. Učte ho rozprávať nahlas, primeranou rýchlosťou a hlavne zrozumiteľne. Môžete sa hrať s hlasom tak, že dieťaťu poviete nejakú vetu a ono ju má zopakovať tak, ako by to hovorila stará babka, malé bábätko, unavený, smutný, uplakaný, šťastný, nehnevaný človek. Nech vetu povie rýchlo, pomaly, nahlas, potichu, krikom.