Ako dobre vychádzať so žiakmi a získať si ich?

  Foto: Bigstock

Keď chceme ovplyvniť žiaka a nejakým spôsobom ho  motivovať, väčšinou používame rôzne tresty a odmeny. Tieto formy pôsobenia sú však krátkodobé a postupne strácajú na účinnosti. Žiaci nechcú  vnímať len určitý obsah, ktorý im  odovzdávame. Oni potrebujú k učiteľom aj určitý vzťah, aby  obsahu naozaj uverili.  Na žiakov najlepšie zapôsobíte tým, že budete úprimní, autentickí, a to, čo robíte, budete brať vážne, budete si vážiť  sami seba, ale aj ich. Učitelia, ktorí žiakov najviac priťahujú, vnášajú do vzťahu učiteľ-žiak niečo, čo žiaci veľmi potrebujú. Humor, nádej, činorodosť, schopnosť počúvať, smiech, nadšenie, dôveru, záujem... Niekedy je lepšie konať, ako veľa rozprávať. Čo môže urobiť učiteľ preto, aby získal záujem žiakov, aby mal s nimi dobrý vzťah, vedel s nimi komunikovať a aby bol určitým spôsobom pre nich užitočný?

 

1. Získajte ich pozornosť

Rozprávajte tak, aby vaša reč bola jasná, zrozumiteľná a dávala zmysel. Snažte sa hovoriť pravdu a občas ukážte aj svoju zraniteľnosť. Nemusíte vždy fungovať na sto percent. Aj učiteľ je len človek. Keď sa pomýlite, priznajte si to. Žiakom je vždy sympatickejší učiteľ, ktorý urobí aj chyby, ako ten, ktorý je absolútne bezchybný a tvári sa ako neomylný tvor. Ukážte im, že robiť chyby je prirodzené a len vďaka nim sa človek posúva vpred.

 

2. Naučte sa plne sústrediť na žiakov

Niekedy je to naozaj ťažké, veď aj učiteľ môže mať zlé dni. Niekedy to proste nejde prestať myslieť na problémy so zdravím, rodinou, vzťahom s partnerom či intrigami v zborovni. Ideálne však je, keď sa učiteľ dokáže sústrediť na prítomný okamih a na chvíle so žiakmi, ktoré práve  s nimi prežíva. Žiaci vždy cítia, kedy je učiteľ mysľou pri nich a kedy nie. Tiež vedia vycítiť náladu i to, či je učiteľ na hodinu pripravený alebo nie. Dôležité je aj učiteľské vyžarovanie a zanietenie. Keď je zanietený učiteľ, takí budú aj jeho žiaci. Z tohto dôvodu je naozaj viac ako potrebné, aby sme mali šťastných učiteľov, ktorí milujú svoju prácu. Žiaci totiž nasávajú nielen informácie, určité učivo, ale aj postoje, nálady a zanietenosť učiteľa. Je viac ako nutné pravidelne organizovať v zborovniach rôzne antistresové programy, pobyty proti vyhoreniu, ale aj rôzne kúpeľné, relaxačné či wellness pobyty. Realita je však taká, že takéto aktivity sa viac nerobia, ako robia. Klobúk dolu pred kolektívmi, ktoré myslia aj na takéto skutočnosti.

 

3. Nezabudnite sa s deťmi rozprávať

Niekedy je učiteľ priveľmi upätý na učivo. Každú hodinu preberá niečo nové a takto ide deň za dňom. Hoci sa so žiakmi stretáva každý deň, takmer nič o sebe navzájom nevedia a ich vzťah sa odvíja len v prísnej profesionálnej rovine. Ale práve táto skutočnosť často môže za to, že žiaci si predmet neobľúbia, nechcú sa ho učiť a na hodiny nechodia radi. Žiaci milujú príbehy, rozprávanie, vzájomnú komunikáciu. Tieto momenty zbližujú  nielen žiakov v kolektíve, ale aj učiteľa so žiakmi. Učebné osnovy sú naozaj nabité, ale určite sa počas školského roka nájdu chvíle vhodné na rozhovor, a tak ich využite. Rozhovory so žiakmi vám pomôžu si vybudovať dobré vzťahy.

 

Prečítajte si tiež: Nájdime si čas na rozhovor

 

4. Vyjadrujte aj svoje city

Jednoduchým popisom svojich citov učiteľ učí žiakov, ako sa aj oni majú vyjadrovať. Aj vďaka opísaniu svojich citov učiteľ skôr nadviaže kontakt so svojimi žiakmi. Smiech, úsmev a vyjadrovanie citov sú najrýchlejšou cestou k vytvoreniu dôvery.

 

5. Tolerujte, že každý žiak je jedinečný

Každý človek vníma život ináč. Každý sa narodil do iného prostredia, ktoré ho formuje, nenájdeme nikdy dvoch úplne rovnakých ľudí. Každý si nesie v sebe určité smerovanie v živote,  špecifické ciele.  Keď si  učiteľ uvedomuje každý deň túto skutočnosť, chráni ho to pred zbytočným rozčuľovaním sa. Nikdy nemôžete všetkých rovnako  naučiť nejaké učivo, nikdy vás úplne všetci nebudú rovnako vnímať a nikdy vás všetci nebudú mať rovnako  radi. Vždy je to tak, že zaujmete len určitú skupinu žiakov, a tak sa netrápte nad tým, že vaše pôsobenie nefunguje na stopercent. Do triedy na každú hodinu  vchádzajte s predsavzatím, že urobíte maximum, čo je vo vašich silách a ostatné nechajte voľne plynúť. Mnoho psychológov hovorí, že ak učiteľ zaujme aspoň jedného žiaka, tak jeho hodina bola úspešná. Radšej sa vždy sústreďte na nové ciele a výzvy a netrápte sa donekonečna nad niečím, čo sa už nedá zmeniť. Každý žiak je jedinečný a vy tiež. Pre niekoho môžete byť vysnívaným ideálom, pre niekoho iného zase nočnou morou. Robte podľa svojho svedomia čo najlepšie veci tak, ako to považujete za správne a sledujte situáciu v triede. Po čase zistíte, čo zmeniť a v čom pokračovať. Nemá však zmysel zbytočne sa trápiť, to vám iba odoberá energiu, ktorú potrebujte pre svojich žiakov každučký deň.

 

6. Nerozprávajte nahnevane, ale o tom, že sa hneváte

Kričať do žiakov v hneve nie je najlepšie riešenie i keď niekedy sa to nedá ovplyvniť. Naopak rozprávať o tom, čo vás nehnevalo, čo sa vám nepáči a čo vás veľmi zarmútilo, je správne. Je dobré, keď žiaci vedia, čo vás hnevá a zarmucuje. Keď im to podrobne opíšete, skôr sa poučia, ako keď do nich len nakričíte a oni často ani poriadne nevedia prečo.

Určite existuje ešte veľké množstvo prístupov, vďaka ktorým si učiteľ môže získať žiakov na svoju stranu. Uviedla som tie, ktoré sa dajú rýchlo zrealizovať a učiteľ ich môže využívať každý deň.

 


Zdroj: M. Karnsová: Jak budovat dobrý vztah medzi učitelem a žákem
Zdieľať na facebooku