http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Stačí 20 minút chôdze denne a zlepšíte si život

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Unsplash
Pravidelné prechádzky prospejú nielen nášmu telu, ale aj mysli. / Foto: Unsplash

Pravidelné prechádzky prospejú nielen nášmu telu, ale aj mysli.

 

Chodenie je asi tou najbežnejšou aktivitou, ktorú vo svojom živote vykonávame, nezávisle od toho, či chceme, alebo nie. Veď takmer neustále niekam kráčame, niekam sa presúvame. Okrem prechádzania sa však aj veľa sedíme. No chodenie, napriek tomu, aké je bežné, môže mať pre nás aj mnohé benefity.

O tom, aké benefity nám chodenie ponúka, píše vo svojej knihe In Praise of Walking neurovedec Shane O’Mara. Shane je profesorom experimentálneho výskumu mozgu na Trinity College v Dubline. Tvrdí, že ľudské senzory fungujú najlepšie, keď sú v pohybe. Kráčanie má podľa neho mnohé výhody, ľudia, ktorí viac kráčajú trpia menej často depresiou, sú otvorenejší a ľahšie budú s vami súhlasiť. Výhodou kráčania oproti ostatným cvičeniam je to, že je ľahko dostupné, je možné ho jednoducho zakomponovať do dennej rutiny a nič špeciálne k nemu netreba. Nevyžaduje si žiadnu ťažkú prípravu ani rozcvičku.

 

Počas kráčania sa mení ľudský mozog

„Počas chôdze sa vám v mozgu odohrávajú rozdielne rytmy, ktoré sa zjavia, keď kráčate, a sú neprítomné, keď sedíte. Jednou z veľkých, často prehliadaných superschopností, ktoré máme, je to, že keď vstaneme a chodíme, naše zmysly sú zaostrené. Rytmy, ktoré boli predtým ticho, ožijú, a zmení sa spôsob, akým náš mozog reaguje s naším telom,“ hovorí Shane. Obyčajné kráčanie dokáže pomôcť každému, aj pacientom s poškodením mozgom. Pravidelné prechádzky im pomôžu upokojiť myseľ, veci začnú dávať zmysel, a ľahšie sa s nimi rozpráva. Prechádzky zlepšujú prietok krvi a vďaka nim mozog dokáže robiť súčasne dve veci naraz kráčanie a rozprávanie. Podľa Shanea získate najviac zdravotných benefitov pokiaľ budete kráčať aspoň 30 minút denne, štyri až päť krát do týždňa v rýchlosti 5 kilometrov za hodinu či rýchlejšie.

 

Kráčanie znižuje riziko depresie

Prechádzky pomôžu vášmu mentálnemu zdraviu. Stačí, ak budete kráčať 20 minút denne, a šanca, že sa u vás vyvinie depresia, je až o tretinu nižšia. Akákoľvek aktivita, ak je aspoň trošku svižnejšia, ako napríklad kráčanie či bicyklovanie, môže pomôcť vášmu mentálnemu zdraviu.

 

Kráčanie má mnohé benefity pre vaše zdravie

Jedným z mnohých benefitov kráčania je aj to, že môže posilniť imunitu. Dokáže vás ochrániť počas chrípkovej sezóny. Štúdia, ktorá sledovala ľudí, ktorí kráčali aspoň 20 minút denne počas piatich dní v týždni, zistila, že títo ľudia mali o 43 percent menej dní, kedy boli chorí, ako ľudia, ktorí sa venovali cvičeniu raz týždenne, alebo necvičili vôbec. Ak napriek tomu ochoreli, liečenie trvalo kratšie, a symptómy neboli také silné. Ďalším z benefitov chôzde je aj to, že pomôže zmierniť bolesť kĺbov. Kráčanie môže pomôcť pri prevencii artritídy, pretože posilňuje kĺby aj svaly.

 

Vďaka kráčaniu budete kreatívnejší

Už po 20 minútach je váš mozog kreatívnejší, a dokážete myslieť s čistejšou hlavou. Takže ak sa nabudúce nebudete vedieť s niečím pohnúť, či sa už jedná o pracovnú úlohu, alebo o školský projekt, namiesto filmovej prestávky si dajte krátku prechádzku.

 

Zlepšia sa vám kognitívne funkcie a pamäť

Viaceré štúdie zistili, že už zopár minút denného cvičenia vedie k zlepšených kognitívnym funkciám. Vďaka kráčaniu získate lepšie výsledky na testoch, či dokážete rýchlejšie a presnejšie reagovať. Pomôže vám však aj keď sa trápite s pamäťou a ľahko čokoľvek zabudnete, pretože zväčšuje tú časť mozgu, ktorá je kritická pri formovaní a uchovávaní spomienok, alebo pri pocitoch, ktoré s danými spomienkami súvisia.

 

Prechádzky bojujú proti závislosti na sladkostiach

Máte problém so sladkosťami a najradšej by ste ich jedli stále? Ak sa chcete tohto zvyku zbaviť, prechádzky vám s tým pomôžu. Stačí vám 15 minút na to, aby sa vaša chuť na sladké znížila. Vďaka prechádzkam sa vám však vo všeobecnosti zníži aj to, koľko čokolády zjete v stresujúcich situáciách. Okrem čokolády to však platí aj na sladkosti vo všeobecnosti.

 

Zníži sa vám riziko obezity

Výskum z Harvardu sa pozrel na gény, ktoré prispievajú k obezite, aby zistil, ako sa v skutočnosti tieto gény podieľajú na priberaní. Okrem iného zistili aj to, že ľudia, ktorí kráčali zhruba hodinu denne, mali o polovicu menší vplyv týchto génov, čiže mali o polovicu menšie riziko, že budú obézni.

 

Na to, aby sa uvoľnili endorfíny, vám stačí aj prechádzka

Mnoho ľudí nevníma prechádzku ako aktivitu či cvičenie, avšak aj napriek tomu, že sa nejedná o aktivitu, po ktorej okamžite potrebujete sprchu a nevládzete dýchať, perchádzka vám pomôže uvoľniť endorfíny. Endorfíny sú známe ako hormóny šťastia. Pomáhajú s mentálnym zdravím, znížia citlivosť na stres a bolesť, a vďaka nim môžete zažiť eufóriu. Keď sa budete prechádzok držať pravidelne, budete sa cítiť pyšní sami na seba. Pravidelné splnenie vášho denného limitu vás inšpiruje k tomu, aby ste ho docielili aj ďalší deň.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.