Aj deti majú svoje túžby, ktoré ich robia spokojnejšími a šťastnejšími.
Emocionálne zdravie je dôležité nielen pre dospelých, ale aj pre deti. Najmä v tom detskom veku sa vníma ako základ pre spokojnejší život v dospelosti. Z nešťastného dieťaťa ťažšie vyrastie spokojný a šťastný dospelák. Dobré emocionálne zdravie a dobrá psychika sú však ťažko dosiahnuteľné, najmä v dnešnej dobe, kedy sme takmer neustále pod drobnohľadom sveta vďaka internetu a sociálnym sieťam, ktoré môžu pri nadmernom užívaní negatívne vplývať na naše zdravie. Mentálne zdravie detí a mladých ľudí sa však zhoršuje, a táto veková skupina sa necíti šťastne.
Vo Veľkej Británii sa uskutočnil výskum, ktorý sa zameral na to, ako by sa dalo zlepšiť zdravie a blahobyt detí. Výskumný tím HAPPEN, ktorý sa zaoberá výskumom zdravia a výsledkov detí na prvom stupni základných škôl, sa rozhodol venovať tejto otázke. Avšak namiesto toho, aby sa pozerali na dáta a štatistiky, alebo sa pýtali dospelákov, rozhodli sa opýtať detí. Na ich otázky odpovedalo až 2 tisíc detí z 11 rôznych škôl v Južnom Walese, no ich odpovede sú pravdepodobne univerzálne pre deti vo väčšine krajín. Čo by teda deti zmenili vo svojom prostredí na to, aby boli šťastnejšie ony, ich kamaráti, aj ich rodina? Po čom deti túžia?
1 | Viac priestoru na hranie
Dnešné deti netrávia veľa času v parkoch či na zelených plochách, ale hrajú sa na uliciach medzi rodinnými domami či na sídliskách. Avšak takto im hrozí väčšie riziko, že na ulicu vbehnú bez toho, aby sa pozerali, alebo že ich zrazí auto. Rodičia sú preto radšej, ak sa hrajú v bezpečí doma. Zhruba jedno z piatich opýtaných detí si prialo viac parkov či zelených plôch, alebo zlepšenie tých parkov, ktoré už majú. Často sa mestá zaoberajú údržbou veľkých parkov a veľkých plôch, no na malé parky v susedstvách či medzi panelákmi sa zabúda. Pričom práve tieto malé parky sú pre pohodu detí kľúčové. Sú to miesta, kde môžu slobodne vybehnúť von, utužovať svoje kamarátstva, vytvárať si nové, hrať sa, a byť aktívnymi.
2 | Lokálny priestor, kde môžu byť deti aktívne
Deti chcú viac ako jeden futbalový klub v dedine. V ankete veľa detí vyslovilo túžbu po športovom priestore, ktorý nie je ďaleko, a je vhodný aj pre ich vekovú skupinu. Často si žiadali väčší výber športov, ale aj menej štruktúrované miesta na ich aktivity, ako napríklad skate parky. Rovnako, ako to vnímajú malé deti, tak to vnímajú aj tínedžeri. Tiež majú pocit, že majú málo priestoru na ich vlastné aktivity. Vytvorenie viacerých miest, kde deti môžu byť aktívne a športovať dodá nielen viac možností pre deti, ako tráviť ich voľný čas, ale môže pomôcť aj v boji s detskou obezitou, neustále sa znižujúcou aktivitou detí, ale aj zlepšiť celkové blaho detí.
3 | Čisté ulice
Environmentálna charita robila vo Walese výskum a zistila, že na väčšine ulíc sa nachádza odpad spojený s cigaretami, na polovici ulíc odpad spojený nejakým spôsobom s alkoholom, a na 9 % ulíc je odpad spojený so psami. Špinavé ulice nie sú realitou len v zahraničí, ale vyskytujú sa aj na Slovensku. Aj u nás sa na mnohých miestach nachádzajú smeti, ktoré nepatria na ulice, ale do koša. Netrápi to však len environmentálne založených ľudí, ale aj ostatných. Aj deti vnímajú špinavé ulice ako problém. Deti by si želali, aby sa odpad v uliciach nenachádzal, aby boli čistejšie a bolo pri nich viac stromov. Takéto prostredie vnímajú ako bezpečnejšie prostredie na hranie sa. Odpad na uliciach môže pre deti predstavovať zdravotný a bezpečnostný hazard.
4 | Bezpečné cesty
Každé desiate dieťa trápila bezpečnosť na cestách. Deti sa chcú cítiť bezpečne, keď sú na uliciach okolo svojho domu, či na uliciach okolo školy. Želali by si menej áut na cestách, viac priechodov pre chodcov, a obmedzenie rýchlosti v okolí školy.
Deti sa chcú hlavne cítiť bezpečne
Snom detí je cítiť sa bezpečne, pretože momentálne sa tak necítia, a možnosti byť aktívnymi. Chcú bezpečné cesty, bezpečné okolie, a dostatok priestoru a možností na hranie sa a trávenie voľného času. Nepýtajú si toho veľa, a adresovanie želaní detí by dokázalo vytvoriť lepšie a bezpečnejšie prostredie pre všetkých občanov. Boli by spokojní všetci, nielen deti.
Deti sú pod veľkým tlakom a stresom v škole, pretože sa musia učiť obrovské množstvo informácií. K tomu ich učitelia neustále skúšajú a v škole majú jednu písomku za druhou. Hranie sa a zábava vo voľnom čase idú do úzadia, pretože v popredí je škola a vedomosti. Avšak hranie by nemalo byť zanedbávané, pretože vďaka hrám sa deti naučia množstvo lekcií a rozvinú sa im schopnosti, ktoré sa nedokážu naučiť v školskej lavici.
Zdroj:theconversation.com