Články: Pre študentov
O projekte

 

Ako zažiť čo najmenej dovolenkového stresu a voľné dni si skutočne užiť?

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Bigstock
Dovolenka je pre niektorých ľudí viac stresujúca akoby chodili naďalej do práce. / Foto: Bigstock

Hoci na dovolenky cestujeme práve za s cieľom načerpať novú energiu a oddýchnuť si, často je to práve naopak – sú zdrojom veľkého stresu. Ako sa mu vyhnúť?

 

Letné dovolenky sú často obdobím roku, na ktoré sa najviac tešíme. Je to ideálna príležitosť na relax, oddýchnutie si od každodenných povinností, a možnosť zabudnúť na prácu, či trápenia reality. Mnoho ľudí cestuje práve preto, aby si oddýchlo, vyplo, a bolo pár dní bez stresu. Nie vždy však plnia dovolenky tento účel. Pre čoraz viac ľudí je cestovanie, a špeciálne letné dovolenky, synonymum stresu, či už pred dovolenkou, počas nej, alebo po nej. A často majú pocit, že si na dovolenke vôbec neoddýchli, a potrebujú ďalších pár dní voľna, aby sa zotavili.

Štúdia v Holandsku dokonca zistila, že ľudia po dovolenke nie sú o nič šťastnejší ako ľudia pred dovolenkou. Podobná štúdia bola vykonaná aj v USA a zistila, že až polovica ľudí premýšľa o tom, aké množstvo práce ich čaká po návrate do reality. Preto si radšej ani nevyčerpajú všetky dni dovolenky.

 

Cestovanie môže byť náročné pre množstvo dôvodov - či sa už jedná o financie, samotný výber dovolenky, nerealistické očakávania, strach z neznámeho, starosti o to, čo sa deje doma, či starosti o to, čo sa bude diať po návrate domov. Proti všetkým obavám je však možné bojovať, či minimálne strach z nich zredukovať na znesiteľnejšiu úroveň.

 

Čo robiť pred dovolenkou?

Zodpovedne plánujte. Realisticky si nastavte rozpočet, aby ste vedeli, koľko môžete minúť. Ak pôjdete na dovolenku, ktorá je nad vaše rozpočtové možnosti, je možné, že si ju nebudete vedieť užiť, pretože myšlienka toho, že míňate viac, ako by ste mali, vás bude strašiť. Nezabudnite si zabezpečiť dovolenku vopred, pretože vďaka tomu môžete ušetriť značnú časť peňazí a vyhnúť sa stresu.

 

Začnite relaxovať.  S relaxovaním nemusíte čakať do dovolenky, ale môžete začať už pred dovolenkou. Myslite na to, aká bude vaša dovolenka, meditujte, a snažte sa uvoľniť.

 

Pripravte sa na dovolenku. Pár týždňov pred odchodom by ste si mali napísať zoznam všetkého, čo musíte urobiť predtým, než odídete, či už v práci, alebo doma. Na základe tohto zoznamu si naplánujte úlohy na každý deň. Povedzte všetkým, že odchádzate, a že si plánujete oddýchnuť, nech vás nevyrušujú. Delegujte to, čo musí byť delegované, a nezabudnite si nastaviť automatickú odpoveď na pracovné emaily.

 

Ak cestujete s malými deťmi, možno nie je práve najlepší nápad ísť prvý raz na 12-hodinovú cestu lietadlom. Vyskúšajte ísť s nimi na predĺžený víkend pár hodín autom, nech si zvyknú na cestovanie, a až keď si budete istí, že dlhšiu dovolenku zvládnu bez väčších problémov, vydajte sa na cestu.

 

Čo robiť počas dovolenky?

Odpojte sa. Keď sa rozhodnete, že všetko, čo je doma, necháte skutočne za sebou, vaša myseľ a telo sa dokážu lepšie zrelaxovať na úroveň, ktorú potrebujete. Určite vám pomôže, ak sa rozhodnete odpojiť aj od technológií, lepšie si tak dokážete vychutnať voľné dni a vnímať prírodu okolo seba.

 

Dajte si cieľ, rovnako ako v práci či doma. Rozhodnite sa už dopredu, či chcete, aby bola vaša dovolenka oddychová, aktívna, alebo čo vlastne chcete robiť. Potom sa na tento cieľ sústreďte.

 

Vychutnajte si to. Robte to, čo potrebujete. Ak túžite po prechádzke do prírody, choďte na prechádzku do prírody. Vychutnajte si ticho. Choďte na wellness, plávajte. Využite akúkoľvek aktivitu, ktorá vám pomôže oddýchnuť si. Pokiaľ máte deti, nie je to síce práve najjednoduchšia úloha, ale aj tak si skúste naplánovať nejaký čas sami pre seba, bez detí. Pomôže, ak si aktivity naplánujete popredu.

 

Užite si spoločne strávený čas. Niekedy je veľmi náročné vyhnúť sa konfliktom či drobným hádkam. Rešpektujte želania a potreby ostatných. Ak má vás partner úplne inú predstavu o dovolenke ako vy, skúste nájsť kompromis. Pokiaľ sa inak nedá, nebojte sa rozdeliť rodinu na dve časti, pričom každá časť si robí to, čo najviac chce.  Ak aj náhodou príde konflikt, skúste pochopiť, prečo sa každý cíti tak, ako sa cíti. Často je príčinou len stres z neznámeho či z cestovania. Pamätajte si, že cestovanie je najmä o zážitkoch, a nie o destinácii, kde ste. Skôr si zapamätáte ten špeciálny moment s rodinou, ako detaily z múzea, ktoré ste navštívili. Ak vás teda aj niečo rozhnevá, radšej sa nadýchnite a skúste sa cez to preniesť. Sústreďte sa na pozitívne veci okolo vás.

 

Mnohí kolabujú práve po dovolenke

Návrat to reality je často krutý. Ak sa však na dovolenku pripravíte vopred, návrat domov vás až tak neprekvapí. Rovnako vám s návratom pomôže aj správny relax počas dovolenky.

 

Po návrate si vytvorte bojový plán. Nie je nutné, aby ste po návrate vhupli ešte do rýchlejšieho kolotoča povinností. Vezmite si deň voľna z práce, a pripravte sa na to, čo vás čaká. Po príchode do práce si napíšte zoznam priorít, ideálne ešte predtým, než otvoríte váš e-mail. Doprajte si dostatok času na to, aby ste si naplánovali, čo vás čaká v najbližšie dni a týždne. Vďaka tomu budete produktívnejší a nebudete pociťovať toľko stresu. 

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Prázdniny
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.