http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Outdoorové vzdelávanie má množstvo výhod. Využívate ich potenciál na vašich hodinách?

Eliška Herinková
Autor článku
Foto: Shutterstock
Outdoorové vzdelávanie má pre deti množstvo benefitov. Deti si dokážu zažité učivo ľahšie zapamätať, získavajú nové zručnosti a navyše to prospieva aj ich zdraviu. / Foto: Shutterstock

Outdoorové vzdelávanie možno niektorí z vás zažili na vlastnej koži, alebo ho na svojich hodinách praktizujú vaši kolegovia v škole. Tento široký pojem zahŕňa školské projekty, rôzne adaptačné kurzy, školy v prírode, ale aj teambuildingové aktivity, programy osobnostného rozvoja, rôzne terapie a mnoho ďalšieho. Je to vlastne aktívne učenie sa vonku v prírodnom prostredí. Rozširuje horizonty a stimuluje nové záujmy. V školách sa stáva čoraz integrovanejším a bežnejším, aj napriek tomu, že drvivá väčšina učenia prebieha vo vnútri a je čisto teoretická. Nezávisle od toho, aká je konkrétna forma, outdoorové vzdelávanie prináša množstvo benefitov do ľudského života a rozvoja. No aké sú benefity prináša deťom?

 

1. Deti sú zdravšie

Deti, ktoré sú vonku, sa omnoho viac hýbu. Štúdia, vykonaná na Austrálskych deťoch ukázala, že outdoorové vzdelávanie môže byť kľúčové v boji proti obezite. Avšak, čas strávený vonku, má pozitívne účinky aj na mentálnu stránku ľudskej osobnosti. Deti, ktoré trávia príliš veľa času vo vnútri, majú zvýšené riziko získania poruchy pozornosti, depresie, či úzkosti. Podľa Richarda Louva, autora kníh Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit DisorderThe Nature Principle: Reconnecting with Life in a Virtual Age, mladí ľudia trávia čas čoraz menej v prírodnom prostredí, ich zmysly za zužujú fyziologicky aj psychologicky, a my im odopierame prístup k základnej prirodzenej súčasti ľudskosti. 
Okrem iného, pravidelný pobyt vonku vedie aj k zníženej hladiny stresu vďaka hormónom serotín a dopamín.

 

2. Majú lepšie známky

Deti, ktoré mávajú outdoorové vyučovanie, dosahujú lepšie známky a výsledky vo všetkých odboroch. Dennis Eaton v roku 1998 publikoval knihu Cognitive and Affective Learning in Outdoor Education, kde tvrdí, že kognitívne schopnosti študentov sa lepšie vyvíjajú mimo školskej triedy ako v nej.

 

3. Deťom sa zlepšujú komunikačné schopnosti

Veľmi často učitelia mieria práve na zlepšenie komunikačných schopností pri outdoorových aktivitách, čo je obrovská zmena po rozprávaní v triede a písaní slohov a domácich úloh. Pri outdoorových aktivitách sú deti nútené pracovať v skupinkách, komunikovať, riešiť problémy a viesť diskusie. Avšak vo vonkajšom prostredí všetko pôsobí úplne inak a podľa štúdie z roku 2006 je to aj efektívnejšie.

 

4. Outdoorové vzdelávanie buduje komunitu

Podstatou outdoorového vzdelávania je komunita. Počas takýchto aktivít sú deti spolu po celý čas, často si nájdu nových kamarátov. Taktiež to vedie k tomu, že deti sa stávajú samostatnejšie, čiže ich začnú aj ich rodičia vnímať inak. Deti nie je potrebné viesť, ani robiť úlohy za nich, len ich udržať sústredené a zamerané na cieľ. Vzdelávanie je omnoho efektívnejšie, keď je prepojené s praxou a pri takýchto aktivitách sa deti naučia využívať to, čo vedia nielen v prospech seba, ale aj v prospech ostatných. 
Deti sa učia mnoho vecí a stávajú sa samostatnejšími. Žiaci pomáhajú pri varení  jedla, upratovaní, či už po jedle alebo celkovo. Často sa tiež stávajú oveľa viac zamerané na detaily, vedia si naplánovať, ako dlho sa ešte bude variť, aby sa všetko potrebné stihlo. Komunitný zmysel sa posilňuje vďaka tomu, že žiaci sa snažia vytvoriť nielen najlepší možný zážitok pre seba, ale aj pre ostatných.  Začínajú si medzi sebou vytvrárať určité spojenie, ktoré tak ľahko nezmizne.

 

5. Deti si budujú pozitívne spomienky na prírodu a získavajú nové schopnosti

Veľmi často sú to práve outdoorové zážitky , na ktoré deti spomínajú najradšej. Deťom sa zlepšujú schopnosti ako napríklad záhradkárčenie, ale aj schopnosti nutné k prežitiu v krízových situáciách ako napríklad ako založiť oheň, používanie kompasu, orientácia pomocou slnka či  machu na stromoch. Všetko toto sú schopnosti, ktoré by v klasickej školskej triede nezískali. Okrem nových schopností žiaci získavajú aj pozitívnejší vzťah k prírode. Tie deti, ktoré už predtým mali pozitívny vzťah k prírode, si ho ešte zlepšia, a tie ostatné ho získajú. Deťom sa menia názory, postoje, správanie. Stávajú sa zodpovednejšími k životnému prostrediu, sú si vedomé svojej stopy na životnom prostredí a stávajú sa aj zodpovednejšie celkovo.

 

6. Outdoorové vzdelávanie buduje vlastnú kultúru

Všetky kultúry na svete zdieľajú niečo spoločné, väčšinou teda jazyk, hodnoty alebo niečo, čo ich definuje. Inak tomu nie je ani pri outdoorových aktivitách. Deti, ktoré strávia nejaký čas v prírode, stačia aj 2-3 dni, si vytvoria svoju vlastnú kultúru, pretože už majú niečo, čo ich spája a čomu rozumejú len ony.

 

Ako si vytvoriť vlastnú outdoorovú aktivitu?

Vytvoriť si vlastnú outdoorovú aktivitu nie je vôbec zložité, stačí si ujasniť, čo chcete deti naučiť a v akom prostredí ju chcete realizovať. Najdôležitejšie je však to, čo budete robiť. Výhodou outdoorového vzdelávania je, že neexistujú žiadne presne určené pravidlá. Snažte sa nerobiť veci, ktoré robíte aj v škole a využite na maximum, že máte okolo seba prírodné prostredie.

Najlepšie je nájsť niekoho, kto už outdoorové aktivity robí a inšpirovať sa jeho outdoorovým programom. Veľa nápadov na využitie outdoorového vzdelávania môžete nájsť aj v metodickej príručke Moja prvá škola, ktorá je zameraná na žiakov prvého stupňa základnej školy. Nájdete tu rôzne tipy na aktivity založené na princípe outdoorového vzdelávania ako napríklad modelovanie prírody, kde sa deti naučia na prechádzke rozdiel medzi stromom, kríkom a rastlinou, či aktivita vhodná pri učení času otváracie hodiny, kde deti majú za úlohu zistiť otváracie hodiny obchodov a iných prevádzok v okolí školy, alebo aktivita Ako hlúpy Jano ku šťastiu prišiel, kde sa deti učia cez pohybové aktivity vonku násobilku.

 

Zoberiete najbližšie vaše deti na vyučovaní von? Ak máte zaujímave tipy, ako sa s deťmi vonku učíte vy, neváhajte sa s nami o ne podeliť v komentároch!

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Outdoorové vzdelávanie
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.