Na Slovensku je problematika komunitných škôl nie až tak rozšírenou, ako napríklad v iných európskych krajinách či v Amerike. No aj napriek tomu máme na Slovensku školy, ktoré majú alternatívny a demokratický prístup k výchove a vzdelávaniu a podporujú taktiež komunitné organizovanie. Aké sú komunitné školy?
Komunitné školy fungujú na princípe prepájania rodín a rodinné zázemie žiakov a školy samotnej. Čo je ich cieľom? Cieľom tohto prepojenia je práve zlepšovanie edukácie detí a celková podpora ich vzdelávacieho procesu a úspechov z toho plynúcich. Radi by sme predstavili v rámci tejto témy jeden zaujímavý projekt, ktorý prebieha s USA pod záštitou A. Maier .
Znaky komunitných škôl
Začnime však tým, ako by sme vedeli komunitné školy definovať. Autorka Maier sa vo svojom projekte Community Schools as an Effective School Improvement Strategy zamerala na identifikáciu 4 základných znakov či pilierov, ktoré každá komunitná škola má. Sú to znaky, na základe ktorej sú tieto školy hodnotené ako komunitné. Sú nimi:
- Integrovaná podpora pre študentov
- Predĺženie času a príležitostí na učenie a vzdelávanie
- Zapojenie rodiny a komunity
- Spolupracujúci štýl práce
Na začiatok si predstavme Oakland International High School
OIHS je ocenená komunitná škola v USA, ktorej cieľom je združovať všetky časti vzdelávacieho celku, aby boli čo najviac uspokojované potreby detí. Spája tak spoluprácu rodičov a žiakov, učiteľov ale aj školy ako takej. Táto škola je tiež typická tým, že ju navštevujú žiaci s prisťahovaleckých rodín. Tým pádom sa zameriava nielen na klasickú výučbu, ale aj na aspekty ako právne poradenstvo pre prisťahovalecké rodiny, sociálne zázemie či poskytuje aj zdravotnú starostlivosť. Čím sú však vo svete najznámejší je to, že dávajú príležitosť každému študentovi, aby sa stal súčasťou komunity a predstavil jej seba a svoje zázemie.
Komunitné prechádzky v rámci vyučovania
Akým spôsobom teda budujú v tejto škole komunitné zázemie? V Oakland International High School (OIHS) venujú každý rok jeden deň tomu, že počas vyučovania podnikajú učitelia so žiakmi vychádzky do okolia počas vyučovania. Prechádzajú sa okolo školy, okolo domov študentov a vždy majú danú tému prechádzky. Žiaci, ktorí sú jej súčasťou majú hlavné slovo a prezentujú učiteľovi a spolužiakom tému zo svojho pohľadu. Ak ide napríklad o poznanie kultúry toho žiaka, žiak zoberie triedu na prechádzku do svojho okolia, kde sa nachádzajú aspekty typické pre jeho kultúru ako miestny trh, predajňa suvenírov, miestna reštaurácia a podobne. Takto sa postupne vedia prestriedať všetci žiaci a vyučovanie je omnoho zaujímavejšie. Jednak je to poučné pre všetky strany, zároveň to podporuje toleranciu voči ľuďom a rôznym kultúram navzájom.
A čo všetko je za tým?
Maier sa pri štúdiu rôznych dostupných zdrojov snažila analyzovať, prečo sú komunitné školy tak zmysluplné a dôležité. Na príklade OIHS tvrdí, že ak sa škola stane komunitnou, má to dopad na zlepšovanie výsledkov študentov a prispieva sa k čo najväčšiemu uspokojovaniu ich potreby. Autorka tiež poukazuje na to, že komunitné školy sú potrebné najmä v oblastiach a regiónoch ,kde je potrebné zlúčiť rôzne typy študentov a rôzne typy rodinného zázemia. Na Slovensku by sme možno mohli hovoriť o regiónoch či konkrétne mestách, kde je potrebné integrovať do vzdelávania aj komunity či menšiny, Pretože presne na tom je daný princíp založený.
V komunitných školách fungujú určite pravidlá, no rodičia žiakov majú do veľkej miery možnosť sa do nich zapojiť a vyjadriť svoj názor. Niekedy si ich učitelia vyzývajú, aby spolu vytvorili stratégie, ktoré budú v škole implementované, aby prispeli svojimi návrhmi a zlepšovania. Práve o tejto komunikácií a spolupráci hovorí Maier keď definuje základné piliere komunitných škôl.
Pozitívne výsledky komunitných škôl
Komunitné školy a ich fungovanie má priamy dopad na výsledky študentov v škole, na zlepšenie ich absencie, resp. vynechanie absencie na hodinách, zlepšenie ich vnútornej motivácie či celkovú podporu školskej a triednej klímy. V jednej štúdií bolo napríklad zistené, že existuje pozitívny vzťah medzi zapojením rodiny a akademickými výsledkami pre študentov všetkých vekových skupín a z rodín rôzneho ekonomického, rasového či etnického a dokonca aj vzdelanostného pôvodu. Všetky pozitívne aspekty idú ruka v ruke. Ak sa zlepší celková atmosféra školy, deti do nej radi chodia, radi sa učia a rodičia chcú zo školou spolupracovať. Práve preto je dobré budovať školu takto pozitívnym smerom.
Komunitné školy na Slovensku
Keď sa pozrieme na problematiku komunitných škôl u nás na Slovensku, síce za USA trošku zaostávame v počte existujúcich škôl, no určite nezaostávame v chápaním jej dôležitosti a podstaty. Aj na Slovensku totiž k dnešnému dňu existujú viaceré komunitné školy, ktoré sa snažia o systematické prepájanie rodín a škôl. Ako príklady môžeme uviesť školu Školička, školu v Zaježovej, Slobodnú školu v Košiciach, komunitnú školu Tramtária alebo aj školu Edulienka v Bratislave. Dopyt po nich je stále väčší a väčší a preto je zrejmé, že hovoriť aj o alternatívnom prístupe k vzdelávaniu má určite zmysel.
Zdroj: earningpolicyinstitute.org