http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url= http://sk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=pyBLof_1tJFs2mFLvdYSh_UVrocRrBsq67YxVpr5wOj.F7/fastid=naqaxhriiwgrqphcbzfuskyfuymr/stparam=sioeeusnok/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.cerstvehlavicky.sk/?utm_campaign=cerstve_hlavicky&utm_medium=mobile_branding&utm_source=eduworld&utm_content=300x300&utm_term=kaufland
Články: Pre študentov
O projekte

 

Stratégie zvládania stresu, ktoré by ste mali poznať

Dominika Neprašová
Autor článku
Foto: Unsplash
Každý by sa mal naučiť, ako si stres eliminovať a nezotrvávať v tomto stave dlho. / Foto: Unsplash

Čoraz viac sme atakovaní stresom. Ako ho zvládať počas bežných dní?

 

V dnešnej dobe sa v spoločnosti čoraz viac skloňuje slovo stres. Súčasná generácia má pocit, že je prevalcovaná životom. Máme prácu, rodiny, vzťahy, záujmy a na všetkých frontoch sa očakáva od nás 100-percentný výkon. Je to naozaj vyčerpávajúce a frustrujúce. Niet sa čomu diviť, že čoraz viac ľudí končí s tzv. syndrómom vyhorenia. Ak chceme predchádzať, aby sme do tejto skupiny ľudí patrili tiež, mali by sme sa učiť určité stratégie, ako stresové a záťažové situácie zvládať. Nie je to jednoduché, no je to jeden z najlepších spôsobov, ktorý pri boji so stresom môžeme použiť.

 

Čo je stres? 

Stres je reakcia ľudského organizmu na akúkoľvek zmenu, ktorá vyžaduje prispôsobenie alebo odpoveď. Ľudský organizmus reaguje na tieto zmeny fyziologicky, ale i emocionálne. Je potrebné si však uvedomiť, že stres je každodennou súčasťou života. Dokonca aj pozitívne udalosti v našom živote ako povýšenie v práci, ukončenie vysokej školy či svadba spôsobujú ľuďom stres. Na stres sa môžeme pozerať z viacerých uhľov pohľadu. Niektorí autori sa prikláňajú k chápaniu stresu ako k prirodzenej reakcii ľudského tela na potenciálne nebezpečenstvo.  Známe je to aj pod pojmom systém boja alebo úteku/úniku. Nech je to však akokoľvek a na stres sa pozeráme z hociktorej z perspektív a na základe ľubovoľnej definície, je potrebné sa skôr rozprávať o tom, ako ho zvládať a ako proti nemu bojovať.

 

Ako nám stres ovplyvňuje život? 

Ľudské telo je vytvorené tak, aby prežilo stres tak, že naň bude reagovať. Stres môže byť pozitívny (eustres), ktorý nás poháňa vpred, motivuje nás a necháva nás v pohybe. Negatívnym sa však stáva, ak človek nemá priestor na relaxáciu medzi pôsobením viacerých stresorov. So stresom je priamo spojená autonómna nervová sústava, ktorá môže byť pod dlhodobým pôsobením stresu akoby opotrebená. Znamená to teda, že človek musí oddychovať a byť v pokojovom stave, pretože dlhodobé a intenzívne prežívanie stresu nie je pre organizmus zdravé a prospešné.   

 

Ako zvládať stres každodenných dní?

Ak je človek v neustálom pohybe a je často vystavovaný stresu, je veľká pravdepodobnosť, že skĺzne k stratégiám na zvládanie stresu, ktoré sú škodlivé. Sú však ľahko dostupné, a preto po nich ľudia častejšie siahajú. Medzi takéto stratégie patrí napríklad kofeín, nezdravé stravovanie, obmedzenie pohybu, pretože človek nevládze a podobne. I keď tieto zvládacie mechanizmy môžu na určitý čas fungovať, určite nebudú fungovať dlhodobo, pretože nepodporujú naše zdravie a koniec koncov ani pohodu.

Existuje niekoľko zvládacích mechanizmov, stratégií či zručností, ktoré sú zdraviu prospešné a ktoré sú vhodné na každodenné použitie. Nenechajme stres, aby nám bránil užívať si každý deň a brať život ako výzvu.

 

Vedomé dýchanie. -  Keď sa dostávame do stresu, máme tendenciu prerušiť kontakt s našim vedomým dýchaním. Akoby sme si naraz prestali uvedomovať naše nádychy a výdychy. Môže sa preto stať, že na malú chvíľu zadržíme dych alebo začneme plytko dýchať. To ovplyvňuje telo na bunkovej úrovni a zapôsobí na nervový systém, ktorý telo pripravuje na reakciu. Bohužiaľ, mnohí z nás majú tendenciu zostať v tomto reaktívnom stave príliš dlhú dobu, čo spôsobuje opätovný stres. Horšie je, že plytké dýchanie vplýva aj na znižovanie určitého typu bielych krviniek, ktoré sú zodpovedné za odvrátenie najrôznejších infekcií a chorôb. Znamená to teda, že náš dych nás udržuje v zdraví. Ak čelíme stresovej situácií, je dobrým spôsobom pauza a návrat k dýchaniu. Dlhé a hlboké nádychy a výdychy podporujú pocit upokojenia a presmerovania. Následne sa potom budeme vedieť pozrieť na problém s jasnejšou mysľou.

 

Vypísanie sa z problému. – Písanie si denníka či rôznych zápiskoch o vlastných pocitoch je už dlhé roky známou pomôckou, ktorú využívajú nielen psychoterapeuti so svojimi klientmi, ale aj bežní ľudia. Ak prežívate stresujúce obdobie, vypíšte sa z toho. Spíšte si stresory, ktoré vám nedajú spávať. Napíšte si do bloku pocity, ktoré prežívate, keď sa cítite v strese. Keď si to následne prečítate na druhý deň, bude sa vám prežívanie stresu ľahšie chápať a tak ho budete na druhý krát ľahšie prekonávať, lebo už budete ako tak vedieť, ako na to.

 

Cvičenie. – Jedným z najpreferovanejších zvládacích stratégií medzi ľuďmi v situácií, keď pociťujú stres, je fyzická aktivita. Pocity a myšlienky z hlavy sa tak premiestňujú do tela a cvičením filtrujú von. Pohyb zaplavuje naše telo endorfínmi, ktoré sú prírodnými liekmi proti bolesti – pomáhajú zlepšovať spánok, zlepšujú náladu a znižujú podráždenosť. Každý sme však iný a každému z nás vyhovuje iný typ cvičenia a aktivity. Niektorí dokonca tvrdia, že je potrebné zvoliť takú fyzickú aktivitu, akým stresorom čelíte. Ak napríklad prežívate hnev alebo frustráciu, najlepšou možnosť pre vás je beh. Naopak cvičenie jógy je pre tých, ktorí potrebujú určité uzemnenie či sprítomnenie sa a prežitie daného okamihu naplno. A samozrejme netreba zabúdať na meditáciu, ktorá je čoraz viac vyhľadávanou relaxačnou aktivitou.

 

Odpojenie technológií a internetu. – Dnešná doba je plná internetu a rôznym technických vymožeností. Na jednej strane je to skvelý pomocník, no na druhej strane je to v súčasnosti jeden z najväčších stresorov. Skúste preto ostať pravidelne na chvíľku odpojení. Keď idete z práce domov, nesiahnite na telefón. Skúste vnímať prítomný okamih. Na internete a za počítačom ste boli predsa celý deň. Doprajte si od technológií oddych aspoň doma. Vaše telo aj myseľ sa vám poďakuje.

 

Myslite pozitívne. -  Je dokázané, že v stresových situáciách má mozog zvyk produkovať negatívne myšlienky. Je to však naozaj zlé, pretože negatívne myšlienky danej situácii nepomôžu. Vy sa potrebujete nakopnúť, aby ste zo situácie, ktorá vám spôsobuje stres, čo najrýchlejšie unikli. Z negatívnych myšlienok sa nedá len tak ľahko prejsť na tie pozitívne, ale ak sa budete snažiť, viete svoje myslenie zmeniť a nastaviť na optimistický pohľad. Verte či nie, ak budete v akokoľvek zložitej situácií a už budete cítiť, že na vás dolieha stres, vďaka pozitívnemu nastaveniu mysle takémuto stavu predídete a nájdete efektívnejšie riešenia, ako z nekomfortnej situácie von.

 

Doprajte si viac spánku. – Znie to ako klišé, ak sa však dobre vyspíme, sme schopní celkovo lepšie fungovať. Ak spí človek 7-9 hodín, budí sa svieži, šťastnejší a má tendenciu byť počas dňa produktívnejší. Zároveň, v situáciách, kedy má tendenciu upadať do stresu, dokáže použiť efektívnejšie zvládacie stratégie, akoby keby bol zle vyspatý. Spánok je naozaj základom každého dobrého dňa.

 

Schopnosť vedieť, čo kontrolovať a od čoho upustiť. – Sme typickí tým, že sa všetko snažíme robiť čo najlepšie, ako vieme. Je to samozrejme fajn, získame tak určité odmeny, pochvaly, zadosťučinenie. Ale nie je to dobré pre našu psychiku, pretože podobný tlak napríklad na výkon v nás vyvoláva stres. Preto je ďalšou z efektívnych zvládacích stratégií vhodné naučiť sa, čo musíme mať pod kontrolou a od čoho môžeme upustiť. Ak si doprajeme takúto dávku slobody, ochráni nás to pred potenciálnym stresom.

 

Naučte sa povedať nie. – Ak sa naučíte hovoriť nie, môže vám to výrazne pomôcť uvoľniť bremeno očakávaní ostatných. Môže vám to tiež priniesť priestor zamerať sa na veci a úlohy, ktoré sú dôležité pre vás a nie pre ostatných. Hovoriť nie nie je egoistické. Je to len racionálne rozhodnutie ľudí, ktorí si uvedomujú, že aj oni majú svoje hranice a limity a chcú chrániť samých seba. Napríklad pred prežívaním neustáleho stresu.

 

Venujte sa veciam, ktoré vám robia radosť – bavte sa! – Život nemôžeme brať priveľmi vážne. Ak sa pre nás stanú životom len naše povinnosti, spravíme zo seba otrokov požiadaviek iných ľudí a spoločnosti. Nezabúdajte sa baviť, žiť tým, čo máte radi. Spomeňte si, aké všetky záľuby ste kedysi mali. Zamyslite sa nad tým, kedy ich zaradiť do svojho kalendára, aby ste si ich osviežili a vrátili sa k nim, pretože tieto veci vám robia radosť.         

 

Keďže je stres každodennou súčasťou našich životov, je len na nás ako sa ho naučíme zvládať. Uvedené mechanizmy či zručnosti sú pomerne jednoduché, preto keď ich začnete aplikovať vo svojom živote, získate veľmi veľa. A to určite stojí za pokus.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Stres
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.