Žijete pod veľkým tlakom? Takto môžete na seba prestať neustále tlačiť

Foto: Pexels
  Foto: Pexels

Naučiť sa pracovať s tlakom a stresom je dôležité, aby ste boli psychicky dlhodobo zdraví. Ako môžete prestať na seba tlačiť?

 

V živote čelíte dostatočnému stresu aj bez toho, aby ste si na seba dobrovoľne naložili viac, no presne to mnohí z vás tak či onak robia, niekedy si to ani neuvedomujú. Zvonia telefóny, bzučia esemesky, hromadia sa e-maily, pracovné dni sa predlžujú a presúvajú do večerov a víkendov, premávka sa zhusťuje, finančné nároky sú ako nôž na krku, reklamy a správy sa dožadujú pozornosti. Okrem týchto vonkajších tlakov sa zaoberáte aj vnútornými. Patria sem všetky vnútorné hlasy ako „mal by“, „musíš“ a „musím“, ako napríklad: „Musím to urobiť dnes, inak sa môj šéf nahnevá.“ alebo: „Nemôžem vyzerať zle, lebo ma manželka opustí." Tiež si vytvárate rigidné predstavy, často nevedomé, o tom, čo jednoducho musíte mať, aby ste boli úspešní, vyzerali dobre a obstáli v rôznych situáciách? Prvým krokom k úľave je uvedomiť si, kedy si veci zbytočne sťažujete. Či už tlak prichádza zvonku alebo zvnútra, aktivuje staré motivačné okruhy, ktoré využívajú neurotransmiter dopamín. Stručne povedané, dopamín sleduje očakávané výsledky (napr. vyriešené e-maily, dosiahnuté ciele). Ak sa výsledok skutočne dostaví, dopamín stúpa, čo vám pomáha cítiť úľavu, zatiaľ čo iné neurotransmiterové systémy, ako sú prírodné opioidy, vám dávajú pocit potešenia. Avšak na ceste k želanému výsledku hladina dopamínu trochu klesá, čo prináša nepríjemný pocit stresu, nepokoj, tlačenie a tlak. Ak sa stretnete s meškaniami, zátarasami alebo úplným zlyhaním, dopamín prudko klesá, čoho následkom je sklamanie, frustrácia až zúfalstvo. Aby ste sa vyhli bolestiam z poklesu dopamínu, častokrát tvrdo idete smerom k vašim cieľom, uväznení v chcení a túžbe. V najhoršom prípade vás vnútorné a vonkajšie tlaky poháňajú za cieľmi a túžbami, ktoré sú zlé pre vás aj ostatných. Snažíte sa žiť podľa nerealistických štandardov, porovnávate sa s ostatnými, máte pocit, že zaostávate, staviate rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, hľadáte lásku na všetkých nesprávnych miestach, ste tvrdí na seba alebo na druhých, tlačíte na hranicu svojich kapacít. Hoci snaha byť najlepším, akým môžete byť, nie je nevyhnutne zlá vec, ak si na seba neustále kladiete vysoké štandardy, môže to mať negatívny vplyv na vaše duševné a fyzické zdravie. Ako tomu zabrániť?

 

1. Zabudnite na perfekcionizmus

Perfekcionizmus je zbytočný. Len na seba vytvárate zbytočný tlak a tým znižujete svoju schopnosť odvádzať skvelú prácu. Mnoho ľudí skĺzne k perfekcionistickým návykom, pričom si neuvedomujú, že existuje lepší spôsob, ako zo seba vydať to najlepšie, bez toho, aby sa na ceste pobili. Urobiť niečo najlepšie (bez tlaku na seba) je lepšie ako sa snažiť byť dokonalý a z dlhodobého hľadiska je to aj zdravšie.  Mnoho perfekcionistov na určitej úrovni verí, že potrebujú dosiahnuť dokonalosť inak zlyhajú. Táto viera môže viesť nielen k stresu, ale aj k zvýšenému tlaku na seba.

 

2. Sústreďte sa na proces, nie na výsledok

Odpútanie sa od možných výsledkov a sústredenie sa len na prácu, ktorú robíte, vám uľahčí život a naplnenie vášho potenciálu tým, že zníži množstvo vašich vnútorných, mentálnych prekážok, ako je úzkosť a tlak na výkon.

 

3. Buďte v poriadku s chybami a zlyhaniami

Svet sa nezrúti, ak urobíte chyby alebo zlyháte. Musíte pracovať na svojich schopnostiach, aby ste ich vylepšili. Nepovažujte zlyhanie alebo odmietnutie za niečo neuveriteľne negatívne. Neúspech vnímajte jednoducho ako spätnú väzbu o tom, v čom sa musíte zlepšiť. Počúvajte rady, ktoré vám neúspech ponúka a zlepšíte sa.

 

4. Neberte veci príliš vážne

Nemyslí sa tým, že by ste nemali robiť dobrú prácu. Alebo že by ste sa mali vyhýbať zodpovednosti. Každý má svoje povinnosti a ciele, ktoré musí dosiahnuť. Pravdepodobne existuje nespočetné množstvo vecí, ktoré musíte urobiť. Vážnosť by im ale mala byť pripisovaná podľa závažnosti situácie. Vy ste však sudcom, ktorý rozhoduje o váhe každého problému alebo prekážky, ktorú musíte prekonať. Prílišný dôraz na vážnosť v živote vedie k úzkemu spôsobu chápania toho, čo stojí za váš čas a pozornosť. Dokonca môže znížiť vašu produktivitu tým, že vás znervózňuje.


 

5. Buďte vďační

Vymeňte tlak za vďačnosť. Pozastavujte sa, aby ste ocenili sám seba za to, že ste dosiahli svoj cieľ, pretože uznanie toho, že ste k sebe neláskavý, môže prísť s negatívnymi pocitmi, často namierenými proti sebe.

 

6. Veďte vyvážený život

Viesť plnohodnotný život je skvelé, ale ak nežijete vyrovnaný život, môžete sa cítiť príliš vystresovaní a pod tlakom. Môžete začať tým, že budete venovať pozornosť tomu, ako sa cítite na konci dňa, na konci víkendu (keď sa chystáte začať nový týždeň s novými výzvami) a pozorne sa pozrieť na svoj život, aby ste zistili, či máte dostatok času na pravidelnú starostlivosť o seba. Starostlivosť o seba je nevyhnutná pre zvládanie stresu a nemali by sa nad ňu klásť žiadne iné ciele, inak tieto ciele nebudete môcť dosiahnuť tak efektívne, vyčerpaní ľudia nakoniec stratia dynamiku. 

 

7. Vo chvíli, keď cítite, že tlak rastie, zastavte sa a zhlboka sa nadýchnite

Zhlboka a pomaly dýchajte aspoň 2-5 minút. To vám pomôže získať späť svoj pocit pokoja a uvoľniť tlak, ktorý by sa inak mohol zvýšiť na nezdravú úroveň.

Viackrát sa to, čo chcete, dá dosiahnuť bez toho, aby ste na seba vyvíjali taký tlak. V skutočnosti vás stres a úzkosť, ktoré pochádzajú z taktiky vysokého tlaku, môžu v skutočnosti brzdiť. Namiesto toho, aby ste na seba vyvíjali taký tlak, vždy sa môžete rozhodnúť motivovať sa prostredníctvom povzbudzujúceho správania, ktoré je pozitívne a zároveň sa stále zameriavate na cieľ. Byť na seba tvrdý sa môže stať zvykom a to nemusí mať pozitívny efekt na vaše celkové zdravie a pohodu. Ak na seba vyvíjate tlak, položte si túto otázku: Je tento tlak potrebný na dosiahnutie toho, čo chcete?

Zdieľať na facebooku