Články: Pre študentov
O projekte

 

Zmysly u detí s autizmom

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Bigstock
Deti s autizmom majú často odlišnú citlivosť na rôzne podnety ako bežné deti. / Foto: Bigstock

Deti s autizmom majú často odlišnú citlivosť na rôzne podnety ako bežné deti.

 

Intenzita zmyslového vnímania u týchto detí môže byť veľmi odlišná od bežného človeka. Obyčajné obrazy, zvuky, pachy, chute či dotyky, ktoré si bežný človek ani nemusí všimnúť, môžu byť pre tieto deti až bolestivé. Typickým prejavom je hyposenzitivita (nízka citlivosť) alebo hypersenzitivita (precitlivenosť). Už len obyčajný nákup v potravinách môže u nich vyvolať nadmerné úzkostné prípadne agresívne správanie. „Nerobím to naschvál, len sa snažím brániť.“  Ako je to u nich so zmyslami a ako by sme im mohli pomôcť?

 

Zrak u detí s autizmom

Hyposenzitívny:        

  • majú slabé priestorové videnie,
  • predmety vidia skôr tmavé alebo strácajú niektoré svoje vlastnosti,
  • periférne videnie je rozmazané a zväčší sa predmet v centre, prípadne ostré periférne videnie a rozmazaný predmet v centre.

 

Riešenie: Pre tieto deti môžu byť veľmi užitočné vizuálne pomôcky. Na rozvoj môžu slúžiť obrázkové kotúče, zrkadlové puzzle a rôzne guľôčkové panely.

 

Hypersenzitívny:

  • čiastkové a skreslené videnie obrázkov,
  • skôr sa sústreďuje na detaily ako na celok.

 

Riešenie: Dôležité je redukovať ostré svetlo. Vhodné je používanie slnečných okuliarov, v domácom prostredí žalúzie a závesy, ktoré neprepúšťajú ostré svetlo a rušivé svetlá zvonku.

 

Čuch u detí s autizmom

Hyposenzitívny:        

  • tieto deti necítia vône či pachy. Nevadí im ani nadmerný zápach.

 

Riešenie: Dôležité je odvrátiť ich pozornosť od nepríjemných vnemov (napríklad výkalov) a podporovať u nich príjemné vône. Na to sú však potrebné predmety, ktoré majú intenzívnu a silnú vôňu.

 

Hypersenzitívny:

  • tieto deti veľmi intenzívne vnímajú všetky vône a pachy, vadia im parfumy či rôzne aromatizované kozmetické prípravky.

 

Riešenie: ideálne je nepoužívať príliš aromatické kozmetické prípravky a vytvoriť im prostredie, kde nie je príliš veľa vôní.

Rozvoj čuchu: aromadifúzery, esenciálne oleje, aromaloptičky.

 

Chuť u detí s autizmom

Hyposenzitívna: 

  • majú tendenciu jesť všetko (zeminu, plastelinu..),
  • obľubujú štipľavé a ostré jedlá.

    Riešenie: Pri týchto deťoch je veľmi dôležité sledovať čo jedia a dávať pozor na to, aby nezjedli niečo, čo im môže uškodiť.

 

Hypersenzitívna:

  • takmer všetky chute vnímajú ako veľmi intenzívne, vo väčšine prípadov sú veľmi vyberavé  a majú radi iba jemné jedlá.

 

Riešenie: v prípade ak si myslíte, že má dieťa dostatok pestrej stravy nie je nutné to riešiť, avšak ak nemá, tak je ideálne mu podávať jedlá v jemnej konzistencii. Podporovať aktivity, ktoré sa robia ústami – pískanie, bublifuk.
 

Sluch u detí s autizmom

Hyposenzitívny: 

  • týmto deťom nevadia preplnené a hlučné miesta, naopak majú ich radi,
  • niekedy môžu počuť zvuky len v jednom uchu a nemusia vedieť rozlišovať špecifické zvuky.
     

Riešením je tak isto používanie vizuálnych pomôcok, prostredníctvom ktorých sa dajú podporovať verbálne informácie.
 

Hypersenzitívny:

  • tieto deti veľmi intenzívne vnímajú všetky zvuky, dokážu počuť aj rozhovory na diaľku,
  • nie sú schopné odfiltrovať zvuky, čo môže mať negatívny vplyv na koncentráciu pozornosti.

 

Riešenie: ideálne je zamedziť prísun hluku z vonkajšieho prostredia, pripraviť ich na hlučné miesto pred odchodom, používať ochranné slúchadla. Počúvať hudbu na odfiltrovanie vonkajších zvukov.

 

Hračky na rozvoj sluchu: hudobné a zvukové panely, ručné zvončeky, hrkálky so zvončekom, zvukové lopty, zvonkohry.

 

Hmat u detí s autizmom

Hyposenzitívny:

  • práve pre tieto deti je typické, že necítia bolesť teda majú vysoký prah bolesti,
  • majú tendenciu sami sebe ubližovať.
     

Riešenie: odporúča sa poskytnúť im také hračky, ktoré kladú odpor pri stláčaní. Vhodné sú hmatové veže, vibrujúce zvieratká, masážne podložky.

 

Hypersenzitívny:

  • dotyky sú pre nich bolestivé a nepríjemné,
  • odmietajú mať niečo na rukách a nohách, najradšej chodia bosé a bez rukavíc,
  • odmietajú česanie či umývanie vlasov a
  • uprednostňujú len niektoré druhy oblečenia.


Riešenie: pri týchto deťoch je dôležité vedieť, že už dojem priblíženia u nich môže vyvolať silné emocionálne reakcie. Preto sa odporúča upozorniť ich ešte predtým ako sa ich dotknete a v žiadnom prípade to nerobiť zozadu. Vyhýbať sa treba aj rýchlym a nepredvídateľným kontaktom.

 

Rozvoj hmatu: ježkovité loptičky, hmatové podložky, senzorické rukavice, relaxačné loptičky...

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Autizmus
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.