Neporiadok v detskej izbe je do istej miery u detí prirodzenou potrebou. Prečo je to tak a ako deti viesť k tomu, aby po sebe ako tak upratovali?
Každý, kto má deti, vie, čo to znamená neuprataná detská izba. Neporiadok v detskej izbe – táto téma je vďačná u všetkých rodičov ako téma na rozhovor. Deti dokážu narobiť neporiadok rýchlosťou blesku. Pri konflikte kvôli neporiadku narážajú na seba dva protiklady: zmysel pre poriadok u rodičov a potreba istého neporiadoku u detí.
Ešte predtým, ako sa rodičia pustia do zariaďovania detskej izby, mali by vedieť, ako funguje videnie a vnímanie dieťaťa. Ono od malička chytá veci, ochutnáva, rozoberá, všetko spoznáva a robí to všetkými svojimi zmyslami. Ide o absolútne prirodzený spôsob spoznávania sveta u dieťaťa. Čo na to dospelí? Dospelí ho však učia úplný opak – učia ho mať odstup, aby sa nezašpinili, nezničili svoje veci a podobne. Dieťaťu ale nestačí len vizuálny efekt, potrebuje oveľa viac, potrebuje zážitok. Pre neho je dôležité mať viacero zdrojov informácií, teda stimulov z prostredia a to nielen zrakových, ale aj vnímaných hmatom, sluchom ba dokonca aj chuťou. Niekedy dieťa potrebuje svojich plyšových kamarátov v posteli, aby na neho dávali pozor, kým spí. Nezavadzajú mu, naopak cíti sa vďaka nim bezpečne. To, čo rodičia nazvú totálnym neporiadkom, vidia deti úplne inak, napríklad aj ako prácu, pri ktorej ich napadá veľa nových vecí.
Má sám rodič vo svojich veciach neporiadok? Nemôže teda chcieť od dieťaťa, aby dodržiaval nejakú normu, ak samému rodičovi to je vzdialené.
Neustále napomínanie, aby nebolo dieťa hlučné, aby nerobilo neporiadok, nezašpinilo sa, bralo ohľad na susedov a podobne vedie k jeho zneisteniu a blokuje jeho túžbu po aktívnej činnosti. Podstatné je, aby rodič podporoval tvorivé aktivity dieťaťa. Musí mať pocit, že sa môže voľne pohybovať a „dýchať“. Dieťa, ktoré sa koncentruje pri hre a má trpezlivosť, býva vyzbrojené výbornými zručnosťami pre zvládanie školy. Dôležité je myslieť na to, že dieťa potrebuje chaos, lebo až pri určitom množstve vystavených hračiek rozvíja nápady na nové hry. Výsledkom je kreativita, ktorá je potrebná počas celého života a v každej oblasti.
Krik a nútenie dieťaťa do upratovania sú kontraproduktívne metódy. Dieťaťu neporiadok neprekáža. Určitými technikami to však môžete dosiahnuť úplne hladko.
Dôležité je nezabudnúť, že dieťa potrebuje pozitívnu spätnú väzbu. Napriek tomu, že neuprace perfekte, je dobré pochváliť ho za vynaložené úsilie. Najideálnejšie je neočakávať, že dieťa dokáže izbu upratať naozaj dokonale podľa predstavy rodiča. Treba s tým rátať, že ju rodič bude musieť nakoniec aj tak dať do poriadku podľa svojich vlastných predstáv. Vedenie k poriadku, ale stojí za to.