http://gdesk.hit.gemius.pl/lshitredir/id=bIfqjxSCW5iir5JNBJNm0qRvjw0GVxuO1tHY2UQfBw7.L7/fastid=imwclllnjwapzomcwmeazhzdhglo/stparam=zlphhwgtbt/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=/url=https://www.instudy.sk/?utm_source=eduworld&utm_medium=banner&utm_content=&utm_campaign=2019_eduworld_longterm
Články: Pre študentov
O projekte

 

Stres v tehotenstve neovplyvňuje len ženu, ale aj dieťa

Beáta Tancsáková
Autor článku
Foto: Bigstock
Stres v tehotenstve má dopad aj na vývin dieťatka. / Foto: Bigstock

Stres v tehotenstve ovplyvňuje ženu, ale aj nenarodené dieťa. Aký dopad môže mať jeho prítomnosť v tomto citlivom období?

 

Čakanie nového člena rodiny by malo byť jedným z najkrajších období v živote ženy. Tehotenstvo, pôrod a materstvo znamenajú pre ženu veľkú životnú zmenu, a to nielen fyzickú, ale aj psychickú. Mení sa nielen telo, ale pod vplyvom hormónov aj celý psychický stav. Budúca matka prežíva všetko okolo seba veľmi intenzívne a emotívne. Ide o určité krízové obdobie, ktoré je spojené aj s prežívaním určitej dávky stresu a napätia.

 

Stres a tehotenstvo

Napriek tomu, že sa o strese hovorí ako o niečom negatívnom a niečom, čoho by sa človek mal snažiť vyhnúť, nedá sa ho celkom vytesniť zo života. Je to jednoducho súčasťou existencie človeka a v rôznych situáciách je dokonca aj užitočný.

Stres veľmi úzko súvisí aj s obdobím gravidity a pôrodu. Je všeobecne známe, že nadmerný stres v priebehu tehotenstva má negatívny vplyv nielen na tehotnú ženu, ale aj na plod v tele matky. Príliš veľké napätie môže narušiť režim spánku, spôsobiť bolesti hlavy, stratu chuti do jedla alebo prejedanie sa. Dlhodobý stres spôsobuje zdravotné problémy, akými sú vysoký krvný tak alebo srdcové choroby.

 

Prečo sa v tehotenstve stresujeme?

Príčiny stresu v priebehu gravidity sú u každej ženy rôzne. Ledva skončia ranné nevoľnosti, už sa popri práci rieši zariaďovanie izbičky a všetky ostatné povinnosti. Medzi najčastejšie zdroje stresu sa považujú:

 

  • problémy súvisiace s tehotenstvom – nevoľnosť, únava, bolesti chrbtice a pod.;
  • zmena hladiny hormónov, ktoré spôsobujú výkyvy nálad;
  • obavy zo samotného pôrodu či starostlivosti o dieťa;
  • strach zo zvládnutia zodpovednosti v práci, obavy v súvislosti s ich kariérnym rastom;
  • náročné životné udalosti – rozvod, vážna choroba, smrť v rodine, strata domova...;
  • negatívne situácie ako napríklad finančné problémy, zdravotné problémy...;
  • strach z možného potratu, zdravia plodu alebo prijatia novej rodičovskej úlohy;
  • možná zmena partnerského vzťahu.

 

Dobrou správou je, že ak ide len o krátkodobý stres, ktorému je nastávajúca matka vystavená, dieťa je pred jeho negatívnym vplyvom chránené.

 

Stres ovplyvňuje negatívne psychiku ženy

Psychické zmeny predstavujú hlavne u prvorodičiek veľkú psychickú záťaž. Ide o určitú stresovú situáciu. Tehotenstvo je vždy v úzkom spojení s prebiehajúcimi zmenami v psychologickom fungovaní organizmu tehotnej ženy. Typické sú náhle zmeny nálad, mení sa aj celkový vzhľad tela, afektivita a sexualita. Ženy, ktoré prežívajú v období gravidity pocity úzkosti či stresu, sú vo vyššej miere ohrozené rizikom spontánneho potratu či predčasného pôrodu. Je vedecky dokázané, že nízky vek, zlá sociálno-ekonomická situácia, nechcené tehotenstvo, problémy s partnerom, negatívny prístup k tehotenstvu alebo pôrodu a mnohé ďalšie faktory, nepriaznivo ovplyvňujú psychiku tehotnej ženy. Na druhej strane sociálna podpora, stále zamestnanie, vyšší vek prispievajú k lepšiemu duševnému zdraviu ženy.

 

Dopad stresu na vývin plodu

Stres v priebehu tehotenstva môže mať výrazný dopad na plod s celoživotným následkom na zdravie dieťaťa. Môže ovplyvniť napríklad:

  • rast nenarodeného dieťaťa,
  • vývin mozgu dieťaťa - zvýšené riziko výskytu emocionálnych alebo behaviorálnych problémov,
  • predčasný pôrod, nízka pôrodná hmotnosť.

 

Ako prekonať stres v tehotenstve?

Aby matky ušetrili dieťa od podobných nepríjemností a aby ho už v brušku naučili dobre reagovať na stres, musia sa s tým vysporiadať aj ony samy. Ako na to?

 

  • Každý deň si nájdite aspoň hodinu času na seba, bez zbytočných myšlienok.
  • Pomáha aj relaxácia, spánok, jogové prípadne meditačné cvičenia.
  • Uvedomte si, že nikto nie je dokonalou matkou.
  • Využite predpôrodné kurzy.
  • Športujte v rámci možností.
  • Prijmite emocionálnu podporu od najbližších.

 

Najdôležitejšie je, aby sa budúce mamičky snažili prežiť tehotenstvo v čo najväčšej psychickej pohode – dopriať si relax, oddych, rozmaznávanie, sústrediť sa na pekné veci, ktoré vyvolávajú radosť. Prospejú tým nielen sebe, ale aj svojmu očakávanému bábätku.

Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Tehotenstvo, Stres
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Páčil sa ti tento článok? Zaregistruj sa a žiadny najčítanejší článok ti neunikne.