Vstup dieťaťa do školy je jedným z najdôležitejších vývinových úloh v živote človeka a predstavuje mimoriadnu udalosť v živote každého dieťaťa. Končí sa bezstarostné obdobie, kedy hlavnou činnosťou bola hra a začína sa etapa prvých vážnych povinností. Do popredia sa dostáva učenie. Na to, aby školu bez ťažkostí zvládlo, musí byť zrelé a na školu pripravené.
Školská zrelosť a školská pripravenosť
Pripravenosť na školu predstavuje úroveň predchádzajúcej prípravy schopností a spôsobilostí dieťaťa, ktoré získalo vplyvom prostredia a výchovy. Na rozdiel od toho, pri školskej zrelosti hovoríme o dosiahnutí takého stupňa vývinu (telesného, rozumového, emocionálneho a sociálneho) dieťaťa, ktorý mu umožní úspešné zvládnutie školských povinností a nárokov.
Prvou podmienkou nástupu do školy je dovŕšenie 6. roku života k 1. septembru.
Zrelé a pripravené dieťa pred 6. rokom?
Rovnako ako pri odklade povinnej školskej dochádzky má rodič možnosť požiadať aj o predčasné zaškolenie dieťaťa. Nevyhnutnou súčasťou žiadosti sú odporúčania od všeobecného lekára pre deti a dorast a od príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie.
V každom veku je dieťa pripravené riešiť určité situácie. Sú deti, ktoré sú skutočne pripravené spĺňať nároky kladené na školáka ešte pred dovŕšením 6. roku života. V tomto prípade by bola škoda im túto príležitosť odoprieť v tom správnom čase, keď ju vlastne prirodzene očakávajú. Nestačí však keď majú ruku pripravenú na písanie a hlavu na počítanie, dôležitejšia je emocionálna a sociálna oblasť.
Kedy je dieťa emocionálne a sociálne zrelé na školu?
- primerane kontroluje svoje emócie a impulzy,
- je schopné odpútať sa od rodiny a byť v kolektíve,
- dokáže prijať svoju novú rolu žiaka a spolužiaka,
- dokáže sa podriadiť a rešpektovať autority,
- má kladný postoj ku škole, k učiteľom aj spolužiakom,
- je motivované učiť sa,
- je schopné orientovať sa v okolitom prostredí a svete.
Rozdiel v predčasnom zaškolení môže vyzerať aj takto...
Anetka
Anetka mala dovŕšiť 6. rok na konci septembra. Rodičia požadovali predčasné zaškolenie. Po psychologickom vyšetrení sa im neodporúčalo zaškolenie pred šiestym rokom z viacerých dôvodov. Anetka poznala celú abecedu, počítala do 1000, zaujímala sa o zvieratá, vesmír, bola motivovaná učiť sa, lenže... bez matky neurobila ani krok, bola často chorá a plačlivá, úchop ceruzky bol zlý a grafomotorika bola na výrazne podpriemernej úrovni. Rodičia sa rozhodli navštíviť iného psychológa a vybaviť si odporúčanie na zaškolenie. Podarilo sa im to. Dieťa nastúpilo do prvého ročníka ako 5-ročné. Problémy sa začali hneď po nástupe. Anetka sa nevedela zadaptovať, nedokázala sa odpútať od matky, nevedela sa zaradiť do kolektívu a nerešpektovala žiadnu autoritu, odmietala sa učiť a svoje emócie dávala najavo neprimeraným spôsobom (miestami až agresívne). V škole často vynechávala, bola často chorá. Po dlhšom čase sa za pomoci psychológa v spolupráci s učiteľmi zadaptovala, avšak nechutenstvo ku škole zostalo. V súčasnosti je v druhom ročníku.
Peter
Peter mal 4 roky. Na psychologické vyšetrenie prišiel s rodičmi na odporúčanie učiteľky z materskej školy. Rodičia z toho neboli veľmi nadšení, ale súhlasili. Učiteľka sa vyjadrila, že Peter je pokojné dieťa, má svojich stálych kamarátov, avšak so svojimi rovesníkmi sa málo hrá. Najlepšie sa mu rozpráva s učiteľkami, kým sa ostatné deti hrajú. Peter si ako tri a polročný začal sám čítať časopisy, encyklopédie a rôzne detské knižky. Počítal na úrovni prváka, písal do písaniek pre druhákov. Samozrejme, rodičia mu pomáhali a vo všetkom ho podporovali. Venovali sa mu čo najviac ako len mohli. Na psychologickom vyšetrení sa ukázalo, že Peter je mimoriadne nadané dieťa s nadpriemernou motiváciou k učeniu. Po zvážení a konzultácií s pedagógmi mu bolo odporúčané predčasné zaškolenie. Do základnej školy nastúpil ako 4-ročný. V súčasnosti je vynikajúci žiak, rýchlo sa zadaptoval a dosahuje excelentné výsledky.
Je potrebné si uvedomiť, že samotný fakt, že dieťa je vedomostne na nadpriemernej úrovni, nemusí znamenať celkovú pripravenosť na školu. V niektorých prípadoch môžeme hovoriť o nadaní, avšak častokrát sa to zamieňa so šikovnosťou.
Nadané verzus šikovné dieťa
Šikovné dieťa: | Nadané dieťa: | ||
odpovedá na otázky | kladie ďalšie otázky | ||
zaujíma sa | je zvedavé | ||
má dobré nápady | má nezvyčajné nápady | ||
je vodcom skupiny | je samostatné, väčšinou pracuje samo | ||
prijíma informácie | využíva informácie | ||
kopíruje zadané riešenie | vytvára vlastné a nové riešenia | ||
učí sa jednoducho a rýchlo | už vie |
Ako postupovať, ak sa nám dieťa javí zrelé na školu skôr?
- odborné psychologické a pediatrické vyšetrenie,
- zvážiť zrelosť v jednotlivých oblastiach vývinu dieťaťa,
- sledovať vývin dieťaťa, jeho záujmy a záľuby,
- poskytovať mu podporu a dostatok pestrých podnetov, ktoré potrebuje na rozvoj,
- rozvíjať jednotlivé oblasti avšak nie urýchľovať – všetko má svoj prirodzený priebeh,
- komunikácia s učiteľkami v materskej škole.
Konečné rozhodnutie a posledné slovo má stále rodič. Odborné vyšetrenia poskytujú len odporúčanie, avšak je dobré ich zvážiť. Samotný fakt, že sa dieťa teší do školy, je motivované učiť sa je veľkým krokom k úspešnému štartu.