Ak dieťa po dovŕšení šiesteho roku veku nedosiahlo školskú spôsobilosť, riaditeľ školy rozhodne o odklade začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky dieťaťa o jeden školský rok.
Zákonný zástupca má právo rozhodnúť o tom, či dieťa s odloženou školskou dochádzkou bude navštevovať materskú školu alebo nultý ročník.
„Nultý ročník základnej školy je určený pre deti, ktoré k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nedosiahli školskú spôsobilosť, pochádzajú zo sociálne znevýhodneného prostredia a vzhľadom na sociálne prostredie nie je u nich predpoklad zvládnutia vzdelávacieho programu prvého ročníka základnej školy." (Zákon 245/2008 Z.z., § 19, odstavec 6.)
O tom, ako vlastne nultý ročník funguje, v čom je v porovnaní s predškolskými triedami v materskej škole odlišný, porozprával v Českom rozhlase riaditeľ školy Daniel Kaiser.
Čo je úlohou nultého ročníka?
Úlohou nultého ročníka je pomôcť dieťaťu dozrieť tak, aby bolo schopné riadne sa začleniť do vyučovania a zvládlo požiadavky prvého ročníka ZŠ.
Nultý ročník zriaďuje zriaďovateľ školy /obec, cirkev.../, ktorým to umožňuje metodický pokyn Ministerstva školstva. Trieda sa zriaďuje pri minimálnom počte 8 detí, maximum je 16 žiakov. O prijatí rozhodne riaditeľ školy, odporučiť to môže aj materská škola na základe psychologického vyšetrenia, no vždy so súhlasom rodiča. Do nultého ročníka sa zaraďujú deti, ktoré k 1. septembru dosiahnu fyzický vek 6 rokov. Podmienkou prijatia je odborné psychologické vyšetrenie a odporučenie obvodného všeobecného lekára pre deti a dorast.
Čím sa líši práca žiakov v nultom ročníku od práce detí v materskej škole v predškolskej triede?
Základný rozdiel je v počte detí. V nultom ročníku je 8 až 16 žiakov. Najvyšší počet detí v triede materskej školy je:
- 20 v triede pre troj- až štvorročné deti,
- 21 v triede pre štvor- až päťročné deti,
- 22 v triede pre päť- až šesťročné deti,
- 21 v triede pre troj- až šesťročné deti.
Vyučovanie v nultom ročníku prebieha v klasických vyučovacích hodinách alebo v blokoch podľa potrieb detí. Nultý ročník patrí pod školu, preto dieťa vstupuje do školského prostredia. Náročnosť je preto často vyššia ako v škôlke. Rodičia si však musia premyslieť, či sa ich dieťa do tohto prostredia hodí a či by mu nebolo ešte rok lepšie v materskej škole, ktorej prostredie dôverne pozná. Niektoré detí sú v materskej škole veľmi spokojné a niekedy je zmena iba na škodu. Predčasná zmena prostredia je nevhodná hlavne pri deťoch, ktoré sú citlivé a neisté alebo majú ďalšie problémy.
Keď dieťa po odklade zostáva naďalej v materskej škole, nemení prostredie, čo je pre niektoré deti vyhovujúce, ale na druhej strane, keď deti po odklade navštevujú nultý ročník základnej školy, spoznávajú protredie, v ktorom prežijú ďalšie roky povinnej školskej dochádzky. Zoznamujú sa aj s novými učiteľmi. Po vyučovaní deti z nultého ročníka môžu navštevovať aj školský klub.
Deti v nultom ročníku majú tieto predmety:
Rozvíjanie komunikačných schopností
Rozvíjanie grafomotorických zručností a výtvarná výchova
Zmyslová výchova a základy matematických predstáv
Telesná výchova
Hudobno-pohybová výchova
Pracovná výchova
Súčasťou vyučovania sú rôzne námetové, didaktické a pohybové hry
Čo sa dieťa má naučiť v nultom ročníku?
Hlavnou úlohou a cieľom nultého ročníka je pripraviť dieťa na školu, školské povinnosti, usmerniť jeho vývin a napredovanie tak, aby bolo po jeho absolvovaní schopné začleniť sa do výchovno-vzdelávacieho procesu základnej školy a zvládlo všetky požiadavky prvého ročníka bez výraznejších problémov.
Dieťa sa má naučiť:
- rozvíjať slovnú zásobu,
- zvýšiť úroveň hygienických a samoobslužných činností,
- spolupracovať s deťmi a komunikovať s dospelými,
- prekonávať prekážky a byť zodpovedný sáamo sa seba,
- byť zrelšie ako osobnosť,
- základy matematiky,
- rozvíjať svoju tvorivosť.
Na rozdiel od predškolských ročníkov v materských školách v 0. ročníku vyučujú kvalifikované učiteľky pre 1. stupeň ZŠ, ktoré s deti často učia ešte v 1.a 2. ročníku. Malí nulťáčikovia sa zúčastňujú na všetkých podujatiach a aktivitách školy, naučia sa spolupracovať so staršími deťmi a prechod do 1. ročníka je potom len prirodzeným pokračovaním školského života, pretože školské prostredie a režim školského dňa už predsa dôverne poznajú. Nulté ročníky sú výborné aj preto, že dieťa chodí do školy aj keď má odklad. Začne preberať prvácke učivo a o rok ho potom zvládne bez problémov. V nultom ročníku sa zároveň odstraňujú nedostatky – školská nezrelosť detí.
Ďalšie výhody pre dieťa:
- príjemné podnetné nestresové prostredie,
- lepšia adaptabilita so školským prostredím,
- kontakty s rovesníkmi,
- lepšie podmienky pre rozvíjanie reči, jazykových schopností, jemnej motoriky, zrakových a sluchových vnemov, pamäte, myslenia detí,
- príprava na čítanie,
- kvalitná individuálna výučba,
- vytvorenie pozitívneho vzťahu ku škole, učiteľom, spolužiakom,
- deti majú poskytnutý priestor a čas zvládnuť všetky požiadavky, ktoré sa na ne kladú (bez stresu a obáv zo zlyhania),
- celkový lepší štart do prvého ročníka.
Ak si môže rodič vybrať medzi nultým ročníkom a predškolskou výchovou v materskej škole, musí predovšetkým zvážiť, či nechá svoje dieťa v dôverne známom prostredí materskej školy alebo radšej vyberie prostredie základnej školy, kde v nultom ročníku dieťa spozná nielen priestory, iných žiakov, ale i učiteľov.
Zdroje: slovensko.sk, specialnazs.sk, minedu.sk