„Deti by sa mali do školy hlavne tešiť, ale mali by tiež vedieť, že v škole budú mať viac povinností, ako mali v materskej škole,“ upozorňuje rodičov psychoterapeutka Ivana Dlouhá, ktorá o tom, čo by mali vedieť budúci prváci, porozprávala v jednej relácií Českého rozhlasu.
Ak sa deti poznajú z materskej školy, nepredstavuje pre nich prvý ročník veľký skok v ich živote. V opačnom prípade sa u nich pravdepodobne vyskytnú určité obavy z toho, ako budú vychádzať so spolužiakmi. Ale to je prirodzené, veď aj dospelí ľudia majú obavy, či budú dobre vychádzať s kolegami na pracovisku, keď nastupujú do novej práce.
Ako čo najlepšie pripraviť prváčika do školy a čo by mal pred nástupom do školy vedieť? Psychoterapeutka Ivana Dlouhá radí rodičom, že by dieťa malo ovládať nasledujúce návyky:
1. Prvák by mal mať základné sociálne návyky. Mal by sa napríklad vedieť vysmrkať, umyť sa po návšteve WC, obuť sa, zaviazať šnúrky, obliecť sa, zapnúť gombíky.
2. Mal by uznávať autority.
3. Mal by sa vedieť predstaviť, poznať svoju adresu a mená rodičov.
4. Mal by sa vedieť pozdraviť, poďakovať a o niečo poprosiť.
5. Prvák by mal mať rozvinutú jemnú motoriku, mal by vedieť správne držať pastelky a pero.
6. Mal by mať rozvinutú aj hrubú motoriku. Mal by vedieť behať a skákať.
Aj rodičia prvákov by sa mali pripraviť
Ako sa môžu rodičia prváčikov čo najlepšie pripraviť na školu? Ivana Dlouhá upozorňuje rodičov, že pripraviť by sa nemali len na slávnostný prvý deň, ale na každý jeden deň. Rodičov by malo predovšetkým v prvom ročníku veľmi zaujímať, čo dieťa zažilo, ako sa cítilo, aké aktivity v škole robilo. Dieťa veľmi potrebuje cítiť, že obaja rodičia sa o neho intenzívne zaujímajú. Nestačí sa len opýtať, či má dieťa napísané úlohy.„Dieťa sa chce s rodičmi rozprávať o všetkom. Aj o tom, čo všetko pani učiteľka povedala, čo od neho chcela, ako sa k nemu správajú spolužiaci, ako sa v škole cíti a ako je spokojné či nespokojné,“ upozorňuje psychoterapeutka. Treba si tiež dávať pozor, aby rodičia deti školou nestrašili. Deti by sa nemali báť chodiť do školy. Strach brzdí procesy učenia.
Ak má dieťa veľký problém začleniť sa do kolektívu alebo má iné problémy súvisiace so začlenením do prvého ročníka, najlepšie je vyhľadať odborníka alebo navštíviť Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktoré sa v súčasnosti nachádza takmer v každom väčšom meste.
Mal by predškolák vedieť čítať, písať a počítať?
Niektorí rodičia svoje deti na nástup do školy pripravujú dlhodobo, učia ich poznávať čísla, farby, ale učia ich aj čítať, písať a základy cudzích jazykov. Je to správne?
Psychoterapeut Jan Kulhánek o tejto problematike hovorí: „Osobne by som to nepodporoval. Pripadá mi lepšie, keď sa deti učia spolu s inými deťmi. Ale ak to dieťa veľmi baví a samo to chce, nie je potrebné ho brzdiť. Rizikom však je, že sa dieťa bude v škole nudiť, nenaučí sa dávať pozor a bude na seba upozorňovať. V takomto prípade to však už musí zvládnuť učiteľ, aby vedel s takýmito deťmi pracovať. Na škodu nemusí byť ani to, keď sa dieťa začne učiť cudzie jazyky aj v škôlke. Môže tak získať viac istoty a sebavedomia. Treba to však robiť za predpokladu, že dobre ovláda materinský jazyk a nemá logopedické problémy.“
Sebaistota je dôležitejšia ako známky
Práve sebaistota je u budúcich prvákov veľmi dôležitá. A ak chýba, rodičia by ju mali svojmu prváčikovi systematicky dodávať. Kulhánek radí rodičom, aby nepoužívali vetu: „Veď počkaj! V škole uvidíš, čo je život! Tam ťa vychovajú!“ Vždy je lepšie deti pozitívne motivovať a prejaviť im dôveru, že to zvládnu. Psychoterapeut tiež odporúča rodičom, aby zo začiatku neriešili známky, ale skôr sa pýtali, ako sa dieťaťu v škole páči a či v nej má kamarátov. „Osobne by som v prvom ročníku známky nedával a ak áno, tak hlavne jednotky. Ak niekomu niečo nejde, mal by dostať nejakú alternatívnu známku, ale nie štvorku alebo päťku. Za známky môžu rodičia pochváliť, ale hlavne by nemali kvôli nim deti stresovať,“ odporúča rodičom psychoterapeut.