Techniky aktívneho počúvania pre lepšiu a efektívnejšiu komunikáciu. Poznáte ich?

  Foto: Christina Morillo/Pexels

Aktívne počúvanie je najefektívnejší spôsob počúvania a zapojenia sa do rozhovoru. Keď niekto aktívne počúva, upriamuje svoju plnú pozornosť na rečníka, prejavuje záujem a počúva zámer alebo emócie. 

 

Aktívne počúvanie je prospešné nielen pre poslucháča, ale aj pre rečníka, ktorý mu pomáha cítiť sa vypočutý a videný. Aktívne počúvanie pomáha taktiež druhým cítiť väčšiu emocionálnu podporu. Pomáha budovať dôveru a porozumieť situáciám a pocitom iných ľudí. Na druhej strane vám to umožňuje ponúknuť podporu a empatiu. Na rozdiel od kritického počúvania sa aktívne počúvanie snaží skôr o pochopenie ako o dávanie odpovedí. Cieľom je, aby bola druhá osoba vypočutá a inšpirovaná pri riešení svojich problémov.

 

Ako sa môžete naplno zapojiť do rozhovoru a aktívne počúvať?

 

Zbavte sa rušivých vplyvov

Venujte tomu druhému svoju plnú pozornosť, aby ste mu prejavili rešpekt. Keď sa chystáte konverzovať, odložte telefón, vypnite televízor a nepozerajte sa po miestnosti. Odložte všetko, na čom pracujete, aby ste neboli v pokušení strácať pozornosť. Ak ste v hlučnej miestnosti, skúste sa presunúť niekam, kde je tichšie, aby ste sa vyhli rušivému hluku v pozadí.

 

Udržujte očný kontakt

Pozerajte sa na osobu, ktorá hovorí, aby vedela, že sa na ňu sústredíte. Je v poriadku z času na čas odvrátiť zrak, ale snažte sa sústrediť väčšinu pozornosti na tvár toho druhého. Týmto spôsobom si vytvoríte hlbšie spojenie a budete tomuto človeku venovať svoju plnú pozornosť. 

 

Pýtajte sa otvorené otázky

Povzbudzujte osobu, aby hovorila viac, aby ste jej lepšie porozumeli. Otvorené otázky tiež ukazujú, že ste počúvali myšlienky druhej osoby a máte skutočný záujem jej porozumieť. Pýtajte sa teda otvorené otázky ako: „Čo si tým chcel povedať?" „Aké sú ďalšie možnosti?" „Ako inak by si to mohol vysvetliť?"„Aké alternatívy si zvažoval?"

Buďte opatrní pri používaní otázok „prečo“. Môžu spôsobiť, že sa druhá osoba bude chcieť brániť. Napríklad otázka „Prečo si to myslíš?" môže viesť k obrannému postoju rečníka. Kľúčom k otvoreným otázkam je mať rámec zvedavosti o druhej osobe. Signalizuje skutočný záujem, vďaka čomu sa druhá osoba cíti cenená a umožňuje vám jej lepšie porozumieť.

 

Nechajte ju dokončiť bez prerušenia

Vyhnite sa prerušovaniu druhej osoby, aby ste nepôsobili hrubo. Aj keď možno chcete poukázať na niečo, čo v danej chvíli hovorí, zadržte túto myšlienku, kým všetko nevysvetlí. Ak sa uprostred vety odmlčí, nechajte ju, aby si utriedila myšlienky a radšej dopovedala. Keď ste na rade v konverzácii, zvážte všetko, čo váš partner v konverzácii povedal predtým, ako vyslovíte svoje myšlienky.

 

Zopakujte vlastnými slovami, čo ste počuli 

Opakujte veci, ktoré druhý človek v rohovore povedal, aby ste sa uistili, že ich počujete a chápete správne. Je v poriadku, ak im úplne nerozumiete, pretože vás bude môcť opraviť, kým budete sumarizovať, čo povedal.

Môžete napríklad povedať: „Pozrime sa, či mám v tom jasno. Si nahnevaný, pretože som dnes ráno hneď neodpovedal na tvoju sms správu?" Ako ďalší príklad môžete povedať: „Takže sa hneváš, pretože som tento víkend plánoval bez toho, aby som sa ťa opýtal na tvoj názor. Rozumiem tomu správne?".

 

Overte si pocity druhej osoby

Vyjadrite druhému empatiu, aby ste ukázali, že vám na ňom naozaj záleží. Chce to veľa odvahy, aby ste sa ľudia otvorili a prehovorili, takže dajte tomu človeku vedieť, že rozumiete jeho emóciám. Nestavajte sa do defenzívy ani sa ho nesnažte spochybňovať; namiesto toho mu dajte vedieť, že jeho pocity sú platné a oprávnené. Nezáleží na tom, či s ním plne súhlasíte, no aj tak to dáva človeku pocit, že vám na ňom záleží a ukazuje, že ste počúvali, čo vám povedal. Môžete napríklad povedať: „Úplne chápem, prečo ťa táto situácia frustrovala.“

 

Vyhnite sa poskytovaniu rád

Druhá osoba nemusí žiadať riešenie svojho problému. Namiesto toho, aby ste sa snažili vyriešiť problém, ktorým prechádza, buďte tam, len aby ste počúvali. Nemusíte jej hovoriť o podobnej skúsenosti, ktorou ste prešli, ani ponúkať pomoc, ak ju nehľadá. Pred poskytnutím akejkoľvek rady sa uistite, že úplne rozumiete jej pohľadu a opýtajte sa, či potrebuje nejakú pomoc. Môžete napríklad povedať: „Rozumiem, čo hovoríš. Môžem ti s niečím pomôcť, alebo vieš, čo s tým?“

 

Vyhnite sa odsudzovaniu

Aj keď s druhým človekom úplne nesúhlasíte, nedovoľte, aby vaše osobné predsudky prekážali tomu, čo hovorí. Namiesto toho, aby ste rečníka hrubo odsúdili alebo presadzovali svoje názory, majte otvorenú myseľ a snažte sa predstaviť si veci z jeho uhla pohľadu. Zamerajte sa na jeho pohľad na tému a nechajte ho, aby opísal svoje myšlienky.

 

Buďte trpezliví

Trpezlivosť je dôležitá technika aktívneho počúvania, pretože umožňuje druhej osobe hovoriť bez prerušenia. Tiež mu to dáva čas povedať, čo si myslí, bez toho, aby sa musel snažiť dokončiť svoje vety za nich. Byť trpezlivý znamená nesnažiť sa vyplniť obdobia ticha vlastnými myšlienkami alebo príbehmi. Vyžaduje si to aj počúvať, aby ste pochopili, nie reagovať. To znamená, nepripravujte si odpoveď, kým druhá osoba stále hovorí. Tiež nemeňte tému príliš náhle, pretože to vyjadruje nudu a netrpezlivosť.

 

Aktívne počúvanie je dôležitá sociálna zručnosť, ktorá má hodnotu v mnohých rôznych prostrediach. Na oboch stranách sa ľudia cítia viac prepojení a spolupracujú, a preto je to taký dôležitý nástroj, pokiaľ ide o komunikáciu.

Zdieľať na facebooku