Problémy s jedením u dieťaťa: Takto presvedčíte aj vyberavých jedákov, že jedlo môže byť chutné

Foto: Bigstock
Rodičia vyberavých jedákov sú často zúfalí, ako prinútiť deti ochutnávať nové jedlá a potraviny. / Foto: Bigstock

Zdravé stravovanie ovplyvňuje nielen naše fyzické zdravie, ale aj psychické a pre deti je pri ich vývine ešte dôležitejšie. Čo ak ale odmietajú jesť rozmanitú stravu, ktorú im odporúčate?

 

Náročné jedenie detí je problémom rodičov na celom svete. Mnohí sa právom obávajú, že nespolupráca detí počas jedenia môže viesť k tomu, že nedostanú potrebné živiny pre svoj zdravý vývin. Chuť a preferencie jedla malých detí sa menia zo dňa na deň. Zaobchádzanie s deťmi, ktoré sú vyberavé, môže byť frustrujúce, najmä ak si nie ste istí účinnými a bezpečnými spôsobmi, ako rozšíriť ich preferencie v oblasti stravovania. Navyše, deti, ktoré sú obmedzené len na niekoľko potravín, sú vystavené riziku, že nedostanú správne množstvo a rozmanitosť živín, ktoré ich rastúce telo potrebuje na to, aby prosperovalo. Dobrou správou však je, že existuje veľa spôsobov založených na dôkazoch, ako ich presvedčiť, aby vyskúšali, prijali a dokonca si užili nové jedlá. Niektorí nároční jedáci majú tendenciu silne preferovať konkrétnu značku potraviny a všimnú si aj malé rozdiely, ak dôjde k zmene značky. Tieto jemné rozdiely môžu viesť k odmietnutiu jedla, plaču, zrúteniu alebo dokonca k fyzickej agresii. Niektoré deti majú odpor aj k jedlám určitej farby, napríklad červená. V takom prípade je dobré rozmiestniť predmety v danej farbe po dome, aby sa znížila ich citlivosť na farby. Cieľom je pomôcť zrušiť asociáciu a naučiť sa tolerovať danú farbu, čo ovplyvní aj konzumáciu napríklad tej červenej.

 

Tipy ako vyhrať nad vyberavým jedákom

Vylúčte všetky zdravotné problémy, ktoré môžu súvisieť s jedlom

Dôležité je vylúčiť hlavne gastrointestinálne problémy, ktoré môžu viesť k silným preferenciám potravín, a to tak, že odsledujete potraviny, ktoré môžu prispievať k nepríjemným pocitom, ako je reflux, hnačka alebo zápcha. Môže byť potrebná ďalšia konzultácia s odborníkom na výživu, ktorá pomôže deťom primerane pribrať na váhe a získať živiny potrebné pre rast. Je dobré vylúčiť aj potravinové intolerancie a alergie.

 

Buďte kreatívni s receptami a prezentáciou

Niektoré deti môže odradiť textúra alebo vzhľad určitých potravín. To je dôvod, prečo je dôležité, aby jedlo vyzeralo príťažlivo, keď ich chcete prinútiť vyskúšať nové jedlá. Napríklad pridaním niekoľkých listov špenátu, šalátu alebo rukoly do obľúbeného pestrofarebného smoothie je skvelý spôsob, ako zaviesť listovú zeleninu. Nakrájanú zeleninu, ako je paprika, mrkva, kaleráb, cibuľa či huby, možno ľahko pridať do receptov, ako sú omáčky na cestoviny, pizza a polievky. Ďalšou možnosťou, ako dosiahnuť, aby potraviny vyzerali chutnejšie, je prezentovať ich spôsobom, ktorý je zábavný a kreatívny, napríklad pomocou vykrajovačiek na sušienky, aby ste z čerstvého ovocia a zeleniny vytvorili zábavné tvary, srdce, hviezdičky a podobne.

 

Buďte pre dieťa vzorom pri výbere 

Deti sa učia o potravinách a potravinových preferenciách sledovaním stravovacieho správania ostatných. Skúste zvýšiť spotrebu zdravých potravín, napríklad zeleninu, a vychutnajte si ich pri jedle a ako občerstvenie pred vašimi deťmi. Urobte zdravé stravovanie vo vašej domácnosti normou a necháte svoje deti, aby vás pozorovali, ako jete výživné jedlá, môže im pomôcť získať sebadôveru a vyskúšať ich tiež.

 

Začnite s malými porciami

Je normálne, že rodičia chcú kŕmiť svoje deti výdatnými porciami, aby mali istotu, že dostanú potrebné kalórie. Dávať deťom veľké porcie ich môže zahltiť a spôsobiť, že odmietnu jedlo jednoducho preto, že porcia je príliš veľká. Pri skúšaní nových potravín začnite s malým množstvom a prezentujte ho pred inými obľúbenejšími jedlami. Napríklad, naservírujte im pár hráškov, ktorý môže vyskúšať pred jeho obľúbenou večerou. Ak sa im darí s menšou porciou, pomaly zvyšujte množstvo nového jedla pri nasledujúcich jedlách, až kým nedosiahnete normálnu veľkosť porcie.


 

Zapojte ich do plánovania varenia

Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete s deťmi urobiť, aby ste rozšírili ich záujem o jedlo, je zapojiť ich do varenia, nakupovania a výberu jedál. Ak ich vezmete so sebou do obchodu s potravinami a dáte im možnosť vybrať si niekoľko zdravých vecí, ktoré by chceli vyskúšať, môže byť jedenie zábavné a vzrušujúce. Nechajte ich, aby vám pomohli pri príprave jedál a občerstvenia tým, že ich necháte vykonávať bezpečné úlohy zodpovedajúce ich veku, ako je umývanie alebo šúpanie či naaranžovanie jedla na tanieroch.

 

Neustále ich vystavujte novým jedlám

Opakovane ich vystavujte novému jedlu tak, že im ponúknete malé množstvo spolu s jedlom, ktoré majú rady. Ponúknite malú ochutnávku nového jedla, ale nenúťte ich, ak odmietajú ochutnať. Opakované vystavovanie sa novým potravinám nenátlakovým spôsobom sa ukázalo ako najlepšia metóda na podporu prijatia potravín.

 

Venujte pozornosť ich preferenciám chutí a textúry

Rovnako ako dospelí, aj deti preferujú určité chute a textúry. Pochopenie toho, aké druhy jedál majú rady, vám môže pomôcť ponúknuť im nové jedlá, ktoré s väčšou pravdepodobnosťou budú akceptovať. Napríklad, ak majú rady chrumkavé jedlá, ako sú jablká, čipsy, môžu uprednostňovať surovú zeleninu, ktorá pripomína textúru ich obľúbeného občerstvenia, skôr ako mäkšiu, varenú, či dusenú zeleninu.

 

Eliminujte rušivé prvky počas jedenia

Počas jedenia je dôležité im vytvoriť prostredie bez rozptyľovania. Hoci môže byť lákavé nechať ich pozerať televíziu alebo hrať hru počas jedenia, nie je to vhodné. Taktiež sa čo najviac vyhýbajte jedeniu v aute. Môžu pomôcť pri prestretí stola a odpratávaní riadu zo stola, aby si vytvorili rutinu spojenú so stolovaním a vybudovali si očakávanie, že raňajky, obedy a večere sú neprerušovaným časom jedenia a spájania sa ako rodina.

 

Poraďte sa s odborníkmi

Aj keď je vyberavé jedenie u detí bežné, sú signály, ktoré by ste nemali ignorovať: ťažkosti s prehĺtaním, neprimeraný vývin a rast, gastroenterologické ťažkosti, ťažkosti pri žuvaní. Okrem toho, ak máte pocit, že potrebujete odborný názor na vyberavé stravovacie správanie, obráťte sa na pediatra dietológa, prípadne psychológa.

Čítajte viac o téme: Zdravé stravovanie
Zdieľať na facebooku