Články: Pre študentov
O projekte

 

Zavreli školy a čo ďalej? Rady pre učiteľov, ako učiť deti doma

Zuzana Gránska
Autor článku
Foto: Bigstock
Ako učiť deti online? Využite osvedčené aplikácie a myslite aj na reálnu situáciu rodín. / Foto: Bigstock

S novou nečakanou situáciou sa postupne vyrovnávali najprv školy v Bratislave, teraz už túto situáciu riešia školy na celom Slovensku. Zavrieť školy a izolovať deti na týždeň sa dá zvládnuť aj bez pripraveného scenára. Ale už aktuálne rozhodnutie zodpovedných znamená pre deti z Bratislavy, že budú doma tri týždne. V takejto situácii všetci potrebujeme plán. A naozaj dobrý plán.

 

Na Slovensku sa zatvorili brány všetkých škôl do konca marca. Podľa všetkého ide stále len o predbežný termín a nie je jasné, kedy sa opäť život začne dostávať do normálnych koľají. Rodičia malých detí zostali zaskočení, pretože v jednu chvíľu museli riešiť, ako legálne zostať s deťmi doma, zabezpečiť im celodenné stravovanie, dohliadnuť na ich učenie z domu, ale aj voľný čas a pobyt na čerstvom vzduchu a popritom zvládnuť vypracovať na diaľku úlohy do svojej práce.

 

Mnohí sú už po prvom týždni vyčerpaní

Bratislava má už prvý týždeň núteného domáceho vzdelávania za sebou. Na internete sa množia sťažnosti rodičov, že nevedia, ako takúto situáciu zvládať. Jedna z mamičiek napísala vo facebookovej skupine Zavretá škola – ako učiť doma, že už po týždni siaha na dno svojich síl. Má doma tri deti a musí byť pre klientov plne zastihnuteľná od deviatej do sedemnástej. Do toho sa potrebuje venovať vzdelávaniu detí a mnohým ich ďalším potrebám. Nevie, ako to reálne skĺbiť a hľadá neúspešne rady u iných rodičov. Iný otecko sa sťažuje, že aj v ich rodine je situácia neudržateľná. Má dve deti a manželka pracuje z domu. Potrebuje sa však plne sústrediť, čo pri dvoch deťoch tiež nie je možné. On máva nočné a potrebuje sa počas dňa vyspať. S hlučnými deťmi doma sa mu to však nedarí, a tak chodí do práce vyčerpaný. Hrozia pochybenia v práci aj oslabenie imunity z vyčerpania. A to stále hovoríme len o stave v rodinách, kde rodičia môžu zostať k dispozícii deťom a napríklad nepracujú obaja v zdravotníctve alebo kde nikto nie je vážne chorý.

 

Učitelia pod tlakom a bez reálnych inštrukcií

Učitelia boli taktiež nútení zostať doma a na takúto situáciu neboli pripravení. Inštrukcia ministerstva znela, že riaditelia majú zabezpečiť podľa podmienok a možností samoštúdium žiakov prostredníctvom elektronickej komunikácie s učiteľmi.  A tak všetci robia, čo vedia. Väčšina oslovených učiteľov základných škôl tvrdí, že komunikujú so žiakmi cez aplikáciu Edupage. Tam pridávajú denne zadania a pracovné listy, ktoré následne kontrolujú. Online musia byť najmenej štyri hodiny denne. Musia vykazovať činnosť, nakoľko majú home office a musia byť so žiakmi v kontakte. Odhadnúť ale vhodnú mieru učiva, ktorú rodiny zvládnu, je pre všetkých učiteľov veľmi ťažké. Hlavne pokiaľ nie sú učitelia všetkých predmetov skoordinovaní a každý pozerá iba na svoj predmet.

Niekto má doma jedno dieťa, ale iný rodič tri. A tam už aj zdanlivo jednoduché úlohy naberajú iný rozmer. Vyučovanie v škole nemôže byť totožné s vyučovaním doma. Na to by učitelia mali zabudnúť a množstvo úloh zredukovať.

Učitelia možno potrebujú preberať aj nové učivo, no neboli vyškolení, ako to so svojimi žiakmi online zvládnuť. A nechať to na samoštúdium je, hlavne u malých detí na prvom stupni, opäť problém rodičov.

 

Rodič nemá byť učiteľom

Rodičia nemôžu za vzniknutú situáciu. Musia z domu pracovať a zabezpečovať financie, aby mohla ich rodina aj v čase krízy fungovať ďalej. Prioritou každého rodiča je, aby deti boli doma v bezpečí a mali čo jesť. Na vzdelávanie detí radi dohliadnu, ale nie sú v týchto dňoch schopní nahradiť rolu učiteľa. Nie je to o nevôli sadnúť si trpezlivo k dieťaťu a učiť sa s ním, ako by si niektorí učitelia mohli myslieť. Nemajú na to jednoducho kapacity. Aj z toho dôvodu je nutné zadávať deťom také úlohy, aby dokázali byť deti pri ich plnení úplne alebo čo najviac samostatné.

 

Rady pre učiteľov, ako vyučovať deti na diaľku

Väčšina učiteľov si pripravila plány, aké úlohy deťom denne budú posielať. Vzdelávane na diaľku a samoštúdium ale môže mať rôzne podoby ako len vzájomné vymieňanie si pracovných listov od výmyslu sveta. Digitálne možnosti pre učiteľov sú široké, nie všetci ich však vedia využívať a sú pripravení s nimi okamžite pracovať. Prakticky ich mnohí budú testovať po prvýkrát počas týchto dní.  A určite sa nájdu aj takí, ktorí sa neodhodlajú k ničomu inému okrem posielania pracovných listov a zadaní e-mailom. Pripravili sme pre vás viacero tipov, ako efektívne vyučovať svojich žiakov na diaľku.

 

Online vyučovanie – portály a weby, ktoré vám môžu byť nápomocné

Portálov a webov, ktoré sa vám v tieto dni budú tlačiť do pozornosti, je mnoho. Vybrali sme pre vás naozaj len zopár osvedčených a takých, ktoré sú ideálne pre učiteľov.

 

Komunikačné a zdieľacie online portály

Google Classroom (ENG)

Je v súčasnosti ideálnou pokročilou a prepracovanou platformou na vzdelávanie detí. Je dostupná zdarma a ponúka ľahký spôsob zdieľania a zasielania materiálov medzi učiteľmi a žiakmi, vytvárania termínov pre žiakov  - písomiek, možnosti priamo do zaslaných vypracovaných zadaní vpisovať komentáre a mnoho iného. Možno vám chvíľu bude trvať, pokiaľ sa zorientujete, keďže je platforma v angličtine, ale následne vám môžu dané možnosti veľmi uľahčiť prácu a komunikáciu s deťmi. Platforma je vhodná pre učiteľov základných škôl, ale aj stredných či vysokých škôl

Podrobnejšie vysvetlenie, ako platforma Google Classroom funguje nájdete napríklad aj vo videu českého učiteľa Pavla Hodála, ktorý vo svojom Youtube účte pre tieto chvíle pripravil video návody, ako pripraviť každému žiakovi test, ako žiakov hodnotiť alebo ako so žiakmi komunikovať.

 

 

Google docs (ENG) a Dropbox (ENG)

Umožňuje jednoduché zdieľanie dokumentov, ich editáciu a správu. Sú taktiež zdarma a poskytujú prehľadný priestor na mnohé dokumenty, ktoré potrebujete so žiakmi zdieľať.

Často používané sú na posielanie dokumentov aj  Úschovna (CZ) alebo  WeTransfer (ENG)

 

Videohovory alebo čety

Webex (ENG)

Je to platforma, ktorá vám poskytuje jednoduché pripojenie do skupinového videohovoru. Pokiaľ chcete mať so študentmi aj obrazový kontakt, môže to byť pre vás ideálne riešenie.

 

 

WhatsApp (ENG)

Mnoho žiakov už dnes využíva túto aplikáciu a majú ju vo svojich telefónoch. Pomôcť vám môže pri hromadných hovoroch alebo triednej skupinovej diskusii.

 

Skype (ENG)

Rovnako bežne je využívaná aj táto komunikačná aplikácia. Pre väčšinu detí či rodičov to nebude nič nové a budú ju môcť bez problémov využiť. Problémom u skupinových hovorov môže byť slabé internetové pripojenie.

 

Zoom (ENG)

Na videokonfrencie alebo webináre je vhodný aj Zoom. Je potrebné ho nainštalovať ako rozšírenie pre počítač. Ak je viac účastníkov, videohovor je obmedzený na 40 minút. Viac informácií nájdete TU.

 

Classflow (ENG)

Umožňuje vytváranie vlastných lekcií, online tabuľu, ktorú v reálnom čase tiež môžete zdieľať so žiakmi, testy a mnoho ďalšieho. Služba je tiež dostupná v češtine, čo mnohým učiteľom môže uľahčiť jej využitie.

 

Online platformy so vzdelávacím obsahom

Kozmix.sk (SK)

Portál ponúka obsah pre 1. stupeň základných škôl. Aktuálne je na ňom spracovaných 11 predmetov, 500 lekcií a 1500 cvičení. Vhodný je preto, lebo korešponduje s učivom, ktoré preberajú žiaci v škole. Bežne je však spoplatnený, čo momentálne neplatí. Do 15.4.2020 ponúka prístup k vzdelávacím materiálom zdarma. Stačí, ako požijete kód: skolazdomu.

 

Zborovna.sk (SK)

Platforma obľúbená učiteľmi. Na tomto portáli nájdete materiály z rôznych predmetov, ktoré si učitelia zdieľajú už roky. Portál je za poplatok, no aktuálne je pre učiteľov zadarmo.

 

Matikain (SK)

Obsahuje matematické úlohy pre základnú školu, ktoré rovnako nadväzujú na školské kurikulum.

 

Gramarin (SK)

Gramatiku slovenského jazyka si môžu žiaci  základných i stredných škôl precvičiť na tomto portáli.

 

Khan Academy (CZ)

Česká verzia Khan Academy nie je taká rozsiahla ako originálna anglická, ale poskytuje v češtine videolekcie z matematiky, fyziky, chémie, biológie, dejepisu a mnohých ďalších predmetov . Aktuálne obsahuje okolo 3000 lekcií.

 

Lepšia geografia (SK)

Vynikajúce vzdelávacie materiály, návrhy vyučovacích hodín, netradičné metódy a aktivity pre učiteľov geografie. Táto platforma je taktiež počas zatvorenia škôl dostupná zdarma.

 

Fenomény sveta (SK)

Portál je podporou na medzipredmetovú výučbu pre 2. stupeň základných škôl. Obsahuje kvalitné interaktívne aktivity a vzdelávacie videá, ktoré vznikli v spolupráci s BBC a približujú žiakom 5 fenoménov sveta - vodu, vzduch, slnko, komunikáciu a kultúru. Každá z tém je preberaná z rôznych perspektív a žiakom odhalí svet v potrebných súvislostiach a kontexte.

Štandardne je portál taktiež spoplatnený, no počas zatvorenia základných škôl je zdarma. Stačí zadať aktivačný kód: skolazdomu

 

Zlatkain (SK)

Tento portál je zameraný na finančnú gramotnosť. Obsahuje úlohy pre základné i stredné školy.

 

Aitec (SK)

Vydavateľstvo, ktoré pripravuje učebnice, ponúka pre učiteľov zdarma na stiahnutie viacero vzdelávacích materiálov. Vhodné sú pre prvý stupeň základných škôl.

 

Taktik (SK)

Rovnako aj vydavateľstvo Taktik ponúka tieto dni kompletnú ponuku interaktívnych pracovných zošitov zdarma. Stačí zadať aktivačný kód TAKTIKNADOMA. Stiahnuť si tak budete môcť aktivity z rôznych predmetov.

 

TED Talk (SK)

Videá na rôzne témy, ktoré môžete zaradiť do akéhokoľvek predmetu a prinútiť deti premýšľať. Môžete ich využiť pri starších žiakoch. Väčšina najsledovanejších videí má aj slovenský alebo český preklad.

 

Existuje ďaleko viac onilne možností, ktoré sme sa tu rozhodli nespomenúť. Odporúčame vám len overené a kvalitné materiály po viacerých stránkach, ktoré budete vedieť okamžite so žiakmi využiť.

 

Na čo by tiež učitelia pri učení detí na diaľku mali myslieť?

  1. Plán, čomu sa počas týždňa budete venovať, pošlite aj žiakom vopred – buď celotýždenný, alebo aspoň na deň vopred. Vyučovaciemu procesu vo všeobecnosti prospieva, ak deti vedia, čo ich čaká.
  2. Prehodnoťte množstvo a náročnosť zadávaných úloh a zasielaných pracovných listov.
  3. Ak prvostupniarom posielate pracovné listy, rodičom pošlite aj správne odpovede, pokiaľ by si chceli správnosť odkontrolovať.
  4. Komunikujte so žiakmi, aby mali spätnú väzbu, že vypracované zadania dostávate a zostali motivovaní spolupracovať.
  5. Snažte sa počas týchto dní hlavne opakovať. Nové učivo preberajte iba v prípade, že ho naozaj dokážete žiakom odkomunikovať takým spôsobom, aby nepotrebovali alternatívne vysvetľovanie rodičmi. Tí sú totiž vo väčšine prípadov nútení problematiku si naštudovať a následne ju deťom vysvetliť. Chce to veľa času pokiaľ majú doma viacero detí a mnoho ďalších úloh.
  6. Ak máte starších žiakov, teda na druhom stupni alebo študentov strednej či vysokej školy, využite na kontakt digitálne možnosti, ktoré umožňujú zdieľanie videohovorov, prednášok, zdieľania dokumentov a pripomienok. Viaceré tipy sme vám uviedli vyššie.
Články na portáli Eduworld.sk nie sú zamknuté, pretože si uvedomujeme dôležitosť šírenia hodnotných informácií o vzdelávaní a výchove. Dokážeme ich ale tvoriť len vďaka dobrým ľuďom, ktorí nás dobrovoľne podporujú. Budeme si nesmierne vážiť, ak sa k nim pridáte aj vy.
×
Píšeme len vďaka podpore dobrých ľudí. Chcem podporiť

Čítajte viac o téme: Koronavírus
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.