Aj malé dieťa môže z hlavy počítať lepšie ako ktorýkoľvek dospelý. Neveríte? Hikari program z Japonska vás o tom presvedčí po pár hodinách.
Pri tabuli v triede stojí 6-ročný Imriško. Napíše na tabuľu 3567 - 466 + 2920. Trvá to pár sekúnd, čo drobný chlapec poprehadzuje prštekmi pár guľôčok na počítadle a napíše výsledok. Správny. Neuveriteľné! Hovorím si, že to chcem vidieť ešte raz. K tabuli príde jeho starší brat 10-ročný Mirko. Napíše 9837 - 7851 + 6918. Rovnako popresúva prstami farebné guličky a oznámi správny výsledok. O pár mesiacov vraj už všetky deti v skupine zvládnu aj náročnejšie operácie, oznamuje mi učiteľka matematiky Sandra Kiszelyová zo školy Kid Genius v Bratislave. Ako je to možné?
„Ide o Hikari program Mentálnej aritmetiky - jedinečnú japonskú metódu, ktorá je výsledkom dlhoročnej práce psychológov, pedagógov a odborníkov v oblasti vzdelávania v spolupráci s prestížnym japonským inštitútom Tomoe Soroban z Tokia,“ vysvetľuje učiteľka Sandra, ktorá na Slovensku túto metódu učí už druhý semester v škole Kid Genius. Zároveň dodáva, že 6-ročný Imriško nie je ich najmladší žiak, pretože začať možno s programom už v 4 rokoch.
Učiteľka upozorňuje, že v prípade ich žiakov vôbec nejde o skutočných matematických géniov, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, no géniov z nich robí táto metóda. Program je určený akýmkoľvek deťom od 4 – 12 rokov a ide o veľmi príjemnú a zábavnú formu matematiky. Podľa lektorky tento program zvládne takmer každé dieťa a rozdiel je len v tom, akou rýchlosťou.
„Cieľom programu je, aby si dieťa maximálne prebudilo svoje duševné schopnosti. Kognitívny vývoj sa dosahuje zábavným a hravým spôsobom, prácou založenou na troch kľúčových veciach: počítaní na abakuse, mentálnej aritmetike a didaktických hrách,“ hovorí učiteľka Sandra.
Zázračné počítadlo?
V programe deti pri počítaní používajú staroveké guľôčkové počítadlá (算盤 jap. Soroban). Nejde teda o žiadnu modernú pomôcku. Rám s posuvnými korálikmi – abakus už stáročia veľmi dobre poznajú v mnohých krajinách ako v Japonsku, Číne či Indii, kde sa stále využíva aj pri bežnom vyučovaní matematiky. Hoci má všade iný dizajn, cieľom všetkých je, aby si deti toto počítadlo dostali do mysle, teda si ho dokázali vždy predstaviť a aj náročné operácie nakoniec zvládli počítať bez neho.
„Jeho vizualizáciou sa dosahuje výnimočne rýchle počítanie a rozvoj kognitívnych zručností a schopností detí,“ približuje Sandra Kiszelyová úlohu tejto nevšednej pomôcky.
Každý riadok na abakuse vyjadruje jeden číselný rad - jednotky, desiatky, stovky, tisícky… Iný je určený pre dvanástiny. Základom je naučiť sa priradiť ku každému koráliku číslo, čo dáva ľuďom schopnosť vypočítať akékoľvek náročné operácie z hlavy.
Na prvý pohľad to vyzerá možno komplikovane, ale deti si s tým rýchlo poradia a počítanie na abakuse sa pre ne stane atratkívnou hrou. Keď si počítadlo zafixujú v mysli, vystačia si pri počítaní len s predstavivosťou.
„Deti sa musia naučiť zručnosť pamätať si mentálne čísla, ktoré im v cvičeniach zobrazujeme. Napr. 1+ 9+ 3... , podržať to trošku v pamäti a predstavovať si to,“ dopĺňa ju kolegyňa Nikola Chichová, ako proces učenia prebieha.
Ako program HIKARI funguje?
Deti sa stretávajú v škole Kid Genius cez víkendy. Okrem klasickej školy či škôlky tu v soboty a nedele trávia 2,5 hodiny. Neberú to však ako učenie, ale ako zábavnú formu učenia. A to napriek tomu, že dostávajú aj domáce úlohy. „Naše deti si domáce úlohy pýtajú aj navyše. Minule večer volali učiteľke, že ich vypočítali a chcú ďalšie,“ s úsmevom dopĺňa Imrich Simig, otec Imriška a Mirka.
Malí matematici sú začlenení do menších skupín, kde je 8 – 12 detí. Okrem toho sú rozdelení podľa veku do 3 skupín 4 - 6 rokov, 7 – 9 rokov a 10 – 12 rokov. Učenie prebieha prostredníctvom zábavných aktivít, rôznych hier a súťaží, pričom najdôležitejšia je uvoľňujúca a tvorivá atmosféra s pozitívnymi emocionálnymi vzťahmi.
„Už od prvej hodiny sa orientujeme na mentálnu aritmetiku a snažíme sa s deťmi mentálne cvičiť. Premietame im čísla, ktoré sa objavujú rôznou rýchlosťou. Deti sa snažia v hlave vizualizovať abakus a posúvajú si guličky. Zapája sa tak zrak, sluch a hmat. Pritom sa aktivujú obe hemisféry a prenášajú sa medzi nimi informácie. Celý mozog sa aktivuje a deti dokážu vstrebať viac informácií,“ hovorí Sandra. „Vedecké výskumy ukázali, že najlepšie výsledky sa dosiahnu, keď sa v procese učenia získavajú informácie prostredníctvom rôznych zmyslov, pretože týmto spôsobom sa aktivuje najväčší počet neurónových spojení v mozgu,“ dodáva lektorka Nikola.
Ako sa deti učia počítať?
Najmladšie 4 - 6 ročné deti začínajú prípravnou 2-mesačnou fázou, v ktorej abakus ešte nepoužívajú. Stačí im klasické počítadlo. „Tam sa deti naučia počítať od 1 do 100, vzťahy medzi číslami, rozložiť napr. logicky číslo 10 viacerými spôsobmi a mnoho iného,“ približuje Sandra. Táto fáza im neskôr uľahčí prácu s abakusom.
„Najprv som sa aj bála, ako s tými najmenšími deťmi budeme robiť, no musím povedať, že tým malým deťom to asi ide najrýchlejšie. Pochopia to na prvý krát. Ide to s nimi absolútne bez problémov,“ hovorí Sandra.
Ďalšou fázou je už práca s abakusom. Ťažisko učenia tu spočíva v jemnej motorike a senzorických podnetoch (hmat, zrak a sluch). „Pri učení na abakuse deti aktivujú svoje zmysly, pretože časom si začnú vizualizovať guľôčky, ktoré vidia, sledujúc učiteľove slová, aby podnikli konkrétne kroky a posúvaním gulôčiek na abakuse dostali správnu odpoveď,“ hovorí učiteľka.
Deti v ďalších dvoch vekových skupinách začínajú s rovnakou učebnicou aj s učivom. „Rozdiel je v tom, že najstaršia skupina postupuje rýchlejšie,“ opisuje učiteľka Sandra. Náročnosť príkladov sa postupne zvyšuje. „Po niekoľkých hodinách to naberie rýchly spád. Rodičia v úvode deťom ešte vedia pomáhať, rozumejú tomu, ale po čase to už nezvládajú. Je to naozaj rýchlejšie a komplikovanejšie,“ hovorí o skúsenostiach Sandra. V tejto fáze sa už zároveň deti učia počítať spamäti. Predstavujú si počítadlo abakus vo svojej mysli a operácie s guľôčkami si len vizualizujú. Pri týchto operáciách však používajú stále svoje prsty, ktoré im s predstavením abakusu a samotným výpočtom pomáhajú.
A na akú úroveň sa môžu deti dostať?
Program mentálnej aritmetiky trvá celkovo dva roky. V prvom roku sa deti naučia sčitovať a odčitovať a v druhom deliť a násobiť. Následne sú schopné vykonávať z hlavy zložité aritmetické operácie, ako napr. 7262 x 6 / 43 alebo sčítavať a odčítavať niekoľko štvorciferných čísel výlučne premýšľaním, a podávajú správnu odpoveď v priebehu niekoľkých sekúnd! „Túto schopnosť si navyše dokážu udržiavať po celý život,“ dodáva lektorka Nikola a dopĺňa, že preto na väčšinu bežných matematických operácií nebudú nikdy potrebovať kalkulačku.
Deti okrem matematických zručností získajú v programe aj tieto schopnosti:
- rýchle počítanie
- výnimočná schopnosť sústrediť sa
- výborná pozornosť
- výborná pamäť, vyvinuté reflexy a rýchle reakcie
- fotografická pamäť
- analytické myslenie a logické uvažovanie
- vyvinuté mentálne schopnosti a zvýšenie inteligencie
- vyvinuté zrakové, sluchové a hmatové zmysly
- zvýšená kreativita, zlepšenie predstavivosti a schopnosť vizualizácie