Máte sen, ako zlepšiť vašu školu či skôlku? Predstavíme vám 5 škôl, ktoré za svoje sny zabojovali a podarilo sa im uspieť.
Aj učitelia a deti majú svoje predstavy, ako by mali vyzerať školy, kde každodenne trávia väčšinu svojho času. Niektorí snívajú o krajšom školskom dvore plnom kvetín a krásnych zdravých stromov, iní o lepšej knižnici, kde budú deti s radosťou tráviť svoj voľný čas alebo o lepšom ihrisku, aby mohli bezpečne športovať. Na splnenie niektorých snov nepotrebujete nič okrem vášho času, na iné sú nevyhnutné aj financie. Prostredníctvom programu Gesto pre mesto sa Raiffeisen banka každoročne snaží napomáhať plniť sny aj v oblasti vzdelávania. Máte aj vy hlavu plnú nápadov, chcete urobiť radosť deťom a učiteľom vo vašej škole, ale potrebujete na to peniaze? Stačí ak na Gestopremesto.sk vyplníte jednoduchý online formulár, ktorý odošlete najneskôr do 15. mája 2018 a možno práve váš projekt získa finančnú podporu 1000 €. Pozrite si 5 škôl, ktorým sa ich sny vďaka finančnej podpore zrealizovať podarilo.
1 | Malá Tarzánia – ihrisko, ktoré rozžiarilo mnohé detské oči
V areáli 30-ročnej materskej školy na Radvanskej ulici v Banskej Bystrici chýbalo dlhé roky funkčné ihrisko, ktoré by spĺňalo bezpečnostné normy. Hoci učiteľky s deťmi trávili čo najviac času vonku, k dispozícii mali len trávnatú plochu, kde deti hrávali loptové hry.
„Všetky staré kovové preliezky, ktoré máme v druhej časti dvora, nám musia postupne odpíliť. Deti sa tam už nemôžu viac hrávať, lebo nespĺňajú bezpečnostné normy. Prídeme o všetky hojdačky aj o kovovú raketu, za ktorou bude deťom veľmi ľúto. Určite si aj poplačú, lebo sa tam veľmi rady hrávali, no bohužiaľ predpisy nepustia," vysvetľuje učiteľka Mgr. Ivana Petrovičová.
Túžili deťom poskytnúť lepšie možnosti na hru na čerstvom vzduchu, no financie nazvyš neboli. „Všimli sme si, že bez každodenného lezenia majú deti z roka na rok horšiu koordináciu pohybov. To bolo hlavným impulzom, prečo sme sa rozhodli hľadať riešenia, ako to zlepšiť. Prišli sme s myšlienkou postaviť úplne nové ihrisko, kde budú mať deti možnosť neobmedzene liezť a rozvíjať svoje koordinačné schopnosti,“ hovorí učiteľka.
Tento sen sa im podarilo naplniť vďaka finančnej podpore a vzniklo jedinečné nové ihrisko, kde dnes deti trávia väčšinu svojho času vonku.
„Nové ihrisko Tarzánia nám úžasne nahradilo staré preliezky. Je krásne a ponúka deťom veľa možností. Bez neho by tu nebolo absolútne nič,“ vysvetľuje Mgr. Ivana Petrovičová. Aby nové ihrisko zodpovedalo bezpečnostným normám, je vyrobené z javorového dreva. Sú na ňom rebríky, hrazdy, pavučinové siete, lezecká stena a má aj potrebnú dopadovú plochu.
V materskej škole na Radvanskej ulici začali s budovaním svojho nového okolia vďaka ihrisku Tarzánia, ale s nadšením hovoria, že sú odhodlaní pokračovať v skrášľovaní svojho okolia ďalej.
2 | Včelnica – učenie v prírode má úplne iné čaro
V SOŠ ekonomickej v Spišskej Novej Vsi chýbala študentom možnosť intenzívnej praktickej práce so včelami. „Včelárstvo sa u nás učilo mnoho rokov, no nikdy nie prakticky. Naši žiaci vždy chodili na praktické hodiny na exkurzie k včelárom. Bolo to dosť náročné, a tak sme si povedali, že takéto praktické hodiny by sme vedeli realizovať aj u nás, lebo máme veľký pozemok. Rozhodli sme sa teda urobiť školskú včelnicu v našej vlastnej záhrade,“ približuje situáciu riaditeľka školy Ing. Andrea Iovdijová.
„Napísali sme dva projekty, získavali sme finančné zdroje od sponzorov a podarilo sa nám to celé finančne pokryť. Môžem povedať, že k dnešnému dňu sme, okrem mzdy učiteľa, na školskú včelnicu nedali ani jeden cent zo školských peňazí,“ hovorí s nadšením riaditeľka a dodáva, že kto chce, riešenie si nájde.
„Dnes naši žiaci z odboru agropodnikanie štyri hodiny do týždňa vo včelnici realizujú praktické hodiny včelárstva. Oni sa o včielky starajú, v jeseni sme už stáčali prvý med, lebo presne takto pred rokom sme úle do záhrady umiestnili a chovali sme ich celý rok. Teraz začíname druhý rok,“ hovorí Ing. Andrea Iovdijová. Dopĺňa, že včelnicu sa snažia využiť na maximum, a tak začali realizovať exkurzie aj pre mladších žiakov. Snažia sa ju propagovať, aby k nim chodili aj deti zo základných a materských škôl a oboznámili sa so životom včiel bližšie.
3 | Študentská zóna – Škola nie je len o učení v laviciach
Na Cirkevnom gymnáziu sv. Mikuláša v Starej Ľubovni chýbala študentom zóna, kde by si mohli psychicky oddýchnuť a relaxovať. S obdivom pozerali na moderné zahraničné školy, kde sú takéto zóny samozrejmosťou. Rozhodli sa, že niečo podobné vybudujú aj u nich, no okrem skvelého nápadu boli potrebné aj financie. Tie sa im podarilo získať vďaka finančnej podpore z programu Gesto pre mesto. Dnes si užívajú svoju oddychovú zónu a tešia sa na čas, ktorý tu spoločne môžu tráviť.
4 | Projekt krúžku Robotika - S technológiami dokážu deti robiť aj zmysluplné veci
Podporovať v dnešnej dobe deti, ktoré majú záujem o technické odbory, je viac ako nevyhnutné. Mnohé deti sa síce venujú technológiám denne, no stávajú sa iba pasívnymi prijímateľmi obsahu, ktorý im ponúkajú. Na Gymnáziu A. Bernoláka v Senci majú malí nadšenci technológií vlastný krúžok, kde robia presný opak. Tvoria, programujú a hľadajú riešenia na ťažké úlohy použitím robotov, ktorých sami navrhli, postavili a naprogramovali. Následne sa zúčastňujú súťaží ako First Lego League, kde jednotlivé tímy v športovom duchu hravým spôsobom súťažia so svojimi robotmi.
„Vďaka výzve Gesto pre mesto od Raiffeisen banky na podporu vzdelávania sme si zakúpili nové lego súčiastky. Zaplatili sme štartovné na súťaž First Lego League, kde sa nám v tomto roku v rámci regionálneho turnaja v Bratislave podarilo vyhrať 4. miesto a s výskumným projektom sme vyhrali 1. miesto. Potrebovali sme rôzny materiál, z ktorého sme vytvorili interaktívny model pre náš výskumný projekt a navrhli sme tímové tričká, ktoré sme dali vyrobiť," hovoria žiaci Gymnázia A. Bernoláka zo Senca.
5 | Nové skrinky pre žiakov MŠ – Prvý dojem je dôležitý aj v škôlke
Dobrý prvý dojem, keď niekam vstúpite, urobí veľa nielen u dospelého človeka, ale aj u detí. A preto je dôležitý aj v materských školách, kedy sa deti po prvý raz skutočne odpútavajú od svojich rodičov a prichádzajú neisté do cudzieho prostredia. Toto obdobie je pre ne mimoriadne emocionálne náročné, a preto by malo prostredie, do ktorého vstupujú, pôsobiť útulne a vyvolávať pozitívne emócie.
V materskej škole v Krušetnici boli učitelia nešťastní, že vybavenie, ktoré deti vítalo hneď vo vstupnej hale, takto dlhé roky nepôsobilo.
„V materskej škole sme mali skrinky, ktoré mali možno tridsať rokov. Mali vylámané dvierka a všetky úchytky boli iné. Celé to bolo nepekne "polátané". Viete si predstaviť, aký dojem mali deti z ošarpaných skriniek hneď po vstupe do škôlky,“ opisuje Mgr. Alena Miklušáková, riaditeľka materskej školy v Krušetnici.
„Vďaka finančnej podpore Raiffeisen banky sme mohli zakúpiť nádherné farebné moderné skrinkové zostavy, lavičky aj botník. Každé dieťa má na skrinke svoj motív. Môže si vybrať farbu skrinky aj obrázok, ktorý sa mu páči. Niekto má macka, iný báger či lietadlo. Deti sa z toho veľmi tešia. Vo vnútri sú skrinky prehľadne delené a dokážu si tak ľahšie vo veciach udržiavať poriadok,“ vysvetľuje riaditeľka. Hovorí, že je rada, že sa pokúsili získať finančnú podporu, pretože dnes majú z jej výsledku radosť a osoh mnohí.
Zaujímavú myšlienku vedenia školy, rodičov, pedagógov či žiakov môžu do programu prihlásiť školy, škôlky, ale aj mimovládne neziskové organizácie či mestá a obce, ako aj verejné inštitúcie, ktoré svojou činnosťou vykonávajú verejnoprospešný účel.
Nápad na skvalitnenie vzdelávania je potrebné prihlásiť na stránke Gestopremesto.sk do 15. mája 2018 (vrátane).