Články: Pre študentov
O projekte


 

Jana Mračnová: Aj malé deti dokážu zachrániť život!

Zuzana Gránska
Autor článku
Foto: Michal Jakubec
JANA MRAČNOVÁ z neziskovej organizácie Falck je presvedčená, že už malé deti dokážu zvládnuť kritické situácie a zachrániť život. / Foto: Michal Jakubec

JANA MRAČNOVÁ je riaditeľkou neziskovej organizácie Falck. Už niekoľko rokov je vďaka tomu zachraňovanie životov jej každodennou témou. Sama je inštruktorkou prvej pomoci a pomáha vzdelávať deti, ako byť v kritických chvíľach ľuďom okolo seba nápomocný.

Rozprávali sme sa o tom, či dokážu deti zachrániť život, čo by mali vedieť o podaní prvej pomoci už v škôlke a na základnej škole, ako také učenie detí o záchrane života vyzerá a o čom je ich nový projekt ZÁCHRANA SOM JA.

 

Mali by vedieť už aj malé deti zachrániť život? Sú toho schopné?

Malé deti dokážu byť veľmi duchaprítomné, vedia reagovať pohotovo, poznajú základy prvej pomoci, vedia, ako zavolať záchranku či dospelého.  Neraz reagujú aj lepšie ako dospelí, ktorí často ani nevedia, čo v danej situácii robiť a spanikária. Do akej miery je v rozhodujúcej chvíli schopné dieťa pomôcť závisí určite od viacerých faktorov, a to od veku dieťaťa, jeho povahy, ale aj od konkrétnej situácie, v ktorej sa ocitlo. U detí je úžasné, že nie sú ľahostajné, sú zvedavé a chcú pomáhať. A v tom sa im snažíme pomôcť aj my a naučiť ich čo najviac z prvej pomoci počas našich kurzov.

 

Ocitli ste sa aj vy niekedy ako dieťa v situácii, že ste potrebovali podať prvú pomoc?

Keď som mala 10 rokov, zachraňovala som mamu, ktorá sa bodla nechtiac nožom pri varení. Dostala šok a stratila vedomie. Mladší brat ma vtedy s plačom zavolal, lebo nevedel, čo robiť. Boli sme s ňou vtedy sami, neexistovali mobily. Rýchlo som zhodnotila situáciu, dala ju do bočnej stabilizovanej polohy, zabezpečila 5 T a utekala som po najbližšieho dospelého. Záchranka vtedy prišla za 6 hodín. To, že som vedela základné postupy prvej pomoci, mi veľmi v tej chvíli pomohlo. Chodila som počas školy na Kurz mladého záchranára, kde sme sa to všetko učili.

 

Robíte aj vy dnes nejaké školenia zamerané vyslovene na deti?

Áno, chodíme pravidelne do materských a základných škôl. Spolu s našim macom Mišom a sokolom Falkom deti hravou formou učíme základy prvej pomoci.

 

Ako sa líšia takéto detské školenia od tých pre dospelých?

Pri deťoch nám veľmi pomáhajú práve sokol Falko a maco Mišo. Vždy prichádzame s nejakým príbehom a oni nám pomáhajú vtiahnuť deti do deja. Napr. riešime situáciu, že nezbedného medvedíka počas spánku uštipne včielka a dostane anafylaktický šok. Deti zisťujú, čo sa mu stalo a spoločne prichádzame k tomu, ako by mali postupovať. Interaktívne sa do riešenia situácie zapájajú a my týmto spôsobom zároveň aj zisťujeme, čo všetko vlastne už vedia. Spoločne si to zopakujeme a ukážeme, ako by mali postupovať správne. Dostanú tu najdôležitejšie informácie, na ktorých môžu neskôr stavať a nespanikáriť, keď ich budú potrebovať.

Na inštruktáž oživovania používame malých  plyšových mackov, lebo klasických figurín sa deti často boja.

 

Foto: archív Falck

 

S akými zdravotnými problémami či úrazmi sa bežne malé deti stretávajú?

Mnohé nám rozrozprávajú, ako videli spadnúť dedka alebo babku, prípadne boli pri úraze svojho súrodenca či kamaráta. Väčšinou teda v ohrození  života videli svojich najbližších.

Ako konkrétne už deti v predškolskom veku alebo na základnej škole dokážu pomôcť?

Predškolákov učíme zavolať dospelého, hravou formou aj dôležité telefónne čísla na privolanie pomoci a na plyšových mackoch si skúšajú oživovanie. Školáci sú už schopní zhodnotiť situáciu, skontrolovať vedomie, či človek dýcha, urobiť záklon hlavy, dať ho do bočnej stabilizovanej polohy a volať dospelého alebo záchranku. Snažíme sa deti učiť aj ďalšie veci, ale toto je to najdôležitejšie, čo môže pomôcť a mal by to vedieť každý.

 

Ako by mali reagovať učitelia, ak dôjde k nejakému incidentu a príchodu záchranky v škole? Mali by to s deťmi následne riešiť?

Učitelia sa nás na to pýtajú často, čo je správne. Určite by to mali následne s deťmi rozobrať. Je to výborná príležitosť zopakovať si s nimi pravidlá bezpečného správania a tiež ako bolo správne v tomto prípade reagovať. Deti sú v takýchto chvíľach vnímavejšie, pretože boli bezprostredne pri tom, že tú pomoc skutočne niekto vedľa nich potreboval. Môžu ich tiež pochváliť, ako reagovali v takejto situácii a vyzdvihnúť, že pomáhať je správne. Taktiež môžu deti následne ubezpečiť, že zranená pani učiteľka alebo spolužiak je už v poriadku v rukách lekárov. Učiť deti empatii je zmysluplné kedykoľvek a toto sú jedinečné príležitosti. Práve preto sme teraz prišli spolu s Nadáciou Allianz s projektom s tematikou prvej pomoci, záchrany života, prevencie pred úrazmi a bezpečnosti v škole aj na cestách.

Školy môžu v rámci projektu vyhrať aj certifikovaný kurz prvej pomoci pre učiteľov. Oni bývajú v školách tí prví, ktorých ako zodpovedných dospelých deti privolajú a musia poskytnúť prvú pomoc.

 

O aký projekt ide?

Do projektu ZÁCHRANA SOM JA sa môžu zapojiť žiaci prvého stupňa a napísať alebo nakresliť nám príbeh, kedy a ako sa stretli so situáciou, kedy bolo potrebné poskytnúť prvú pomoc. Ale môže ísť aj o vymyslenú situáciu. Až 50 škôl môže vyhrať ukážky prvej pomoci pre celý prvý stupeň, kurz prvej pomoci pre učiteľov a zároveň pre školu aj automatický externý defibrilátor. Tri triedy môžu vyhrať aj školský výlet.

 

Čo ich v rámci kurzov budete učiť?

Deti si prejdú na rôznych stanovištiach situáciami, ktoré sa im môžu bežne prihodiť. Zážitkovou formou si ukážeme, ako sa zachovať pri dopravnej nehode, ako privolať pomoc, na aké bezpečnostné prvky nezabúdať napríklad pri bicyklovaní, alebo keď idú v aute. Naučia sa oživovať a ukážeme im aj ako používať defibrilátor a čo to vôbec je. Na záver si budú môcť všetko vyskúšať v rámci reálnych situácií a taktiež si zvnútra pozrieť sanitku, čo je pre deti vždy veľmi zaujímavé.

 

Budú sa môcť deti s defibrilátorom reálne niekde stretnúť, aby to využili?

Bežne sa s nimi môžu stretnúť na priestranstvách, kde sa pohybujú väčšie skupiny ľudí ako obchodné centrá, letiská, športoviská, hotely a pod. My sme sa spolu s kolegami z Nadácie Allianz preto rozhodli v rámci tohto unikátneho projektu ZÁCHRANA SOM JA rozdať do škôl 50 takýchto defibrilátorov. Okrem toho deti i učiteľov v rámci kurzov naučíme s nimi aj pracovať. Je naozaj veľmi jednoduchý a vhodný pre laickú verejnosť. Vydáva pokyny dokonca v slovenskom jazyku a presne človeka navedie, čo má robiť. Pre nás je ale dôležité, aby deti i učitelia vôbec poznali tieto prístroje, nebáli sa ich a vedeli, ako s nimi dokážu pomôcť.

 

Zdroj: archív Falck

 

Ako sa môžu školy zapojiť do súťaže ZÁCHRANA SOM JA?

Môže sa prihlásiť akákoľvek trieda z prvého stupňa základnej školy a poslať nám príbeh na tému prvej pomoci a bezpečnosti na cestách. Témy môžu byť rôzne – rozprávkové, z ríše zvierat, z reálneho života alebo vymyslené. Zapojiť sa môže aj viacero tried z jednej školy.

Sme radi, že už pri samotnom zapojení a príprave príbehu prinášajú učitelia k deťom tému prvej pomoci.

 

Do kedy sa môžu prihlásiť triedy do projektu?

Prihlásiť sa môžu do 20. októbra do 26. októbra je potrebné zaslať príbeh o prvej pomoci a bezpečnosti na cestách vo forme jednoduchej publikácie. Vyhodnotenie bude už 31. októbra 2017.

 


Čítajte viac o téme: Rozhovor, Prvá pomoc
Páčil sa ti článok? Pošli ho ďalej!
Zdieľať na facebooku
 
Diskusia

Si učiteľ? Prihlás sa do nášho newslettru a získaj novinky a inšpirácie z oblasti vzdelávania.