Tablet, smartfón, počítač, ale aj televízia – to všetko sú príčiny, ktoré pravidelne privádzajú dnešných rodičov do zúfalstva. Deti už bez nich takmer nevedia existovať. Odborníci však dvíhajú varovný prst, že ak ich majú deti v rukách od útleho detstva neobmedzene, nezaobíde sa to bez následkov. Odporúčajú deťom čas s technológiami regulovať. Ako na to? Ako doma zaviesť pravidlá a odstrániť každodenné hádky v rodinách, ktorých príčinou sú technológie?
Rodičia sa stále častejšie priznávajú, že v ich rodinách spôsobujú digitálne technológie napätie. Nie sú to už len hlasy vedcov a pediatrov, ktoré hovoria, že nadmerné používanie technológií má na deti negatívny dopad. Všímajú si to v každodennom živote na správaní detí aj samotní rodičia.
Ak to ide z kopca, deti to zmeniť nedokážu
Nedávno sa na detskom ihrisku zdôverovala kamarátke mama asi 5-ročného škôlkara. „Neviem, čo mám robiť. Syn si na tablet tak zvykol, že nechce počuť o nijakom inom programe, nechce chodiť ani na ihrisko, len sa zovšadiaľ náhli domov, aby ho mohol zapnúť a starať sa o svoju farmu so zvieratkami v počítačovej hre,“ vysvetľovala. Ráno sa budí s tým, že si musí farmu skontrolovať a dranká tablet aspoň na pár minút. „Kŕmi zvieratká, lebo inak by mu zomreli a musí im tiež dopestovať nejakú potravu...,“ snaží sa vysvetliť kamarátke problém, ktorý sa u nich v poslednej dobe stále zväčšuje. Ráno, keď sa ponáhľajú, mu ho však zapnúť nedovolí. Pravidelne to vedie k stresujúcim a uplakaným ránam.
Po chvíli však dodáva, že detský plač kvôli tabletu nie je ich jediný problém. Na pravidelnom programe sú aj hádky s manželom, ktorý nechápe, prečo by sa syn nemohol hrať na tablete ako chce a koľko chce. Hľadí na kamarátku a čaká povzbudenie, že to u nich vyzerá rovnako. Tá vzápätí súhlasne prikývne. Sú na tom podobne. Vždy, keď niekam idú, tablet alebo smartfón musí byť v taške, inak ich čaká peklo. „A to nehovorím o jedení. Bez tabletu sa nenaje. Mrnčí dovtedy, kým mu ho nezapnem,“ povzdychne si s trpiteľským výrazom, že im nič iné nezostáva. Taká je doba!
Ema má synov už na základnej škole. U nich vždy hádky pramenili z toho, že deti nemali spravené povinnosti do školy a hrali sa na tabletoch. Povinnosti odkladali donekonečna. Preto zaviedli pravidlo, že najprv si budú chlapci robiť úlohy a učiť sa do školy a až potom si môžu sadnúť k tabletom. Skončilo to tak, že úlohy vždy odflákli za pár minúť, aby mali čo najviac času na zábavu. „Aký máš zasa problém, mami? Úlohy mám hotové!“ frfle starší syn Andrej, keď mu mama vyčíta pravopis a úroveň kresby, ktorú chce na druhý deň učiteľke bez hanby odovzdať. Posadiť ho späť k úlohám sa však neodváži. Musel by ich robiť kompletne odznova a oheň by bol na streche. Po práci už na hádky tohto typu s manželom nemajú energiu. Tak po úlohách deti strávia na tabletoch a telefónoch s malými prestávkami zvyšok dňa až dovtedy, kým nejdú spať. Nikdy to nepočítajú, ale bezpochyby sú to celé hodiny.
Podobné situácie sa každý deň odohrávajú v mnohých rodinách. Odborníci si však nemyslia, že by sme mali debatu o digitálnych médiách uzavrieť nejakým povzdychom alebo zatvárať oči predtým, že si deti neplnia povinnosti, ako majú. Nemôže nám byť jedno, ako sa naše deti vyvíjajú! Vedci sú presvedčení, že deti je potrebné usmerňovať, aby sa z ich života nestala jedna virtuálna realita. Ony to samy nedokážu. Nevedia sa rozhodovať medzi tým, čo je pre ne prospešné z dlhodobého hľadiska a čo je pre ne príťažlivé práve v daný okamih.
Prizeráme sa, ako si ničia zdravie
Poruchy spánku, rečové chyby, hyperaktivita, nadváha, to všetko sú problémy detí, ktoré už od útleho detstva neprimerane pozerajú do mobilov a tabletov, tvrdí najnovšia rozsiahla nemecká štúdia. Poukazuje na to, že kto priveľa dáva deťom do rúk digitálne technológie, ohrozuje ich správny vývin.
Výskum Kolínskeho inštitútu pre medicínsku ekonómiu a výskum medicínskej starostlivosti hovorí, že u dvoj až päťročných detí existuje priamy súvis medzi používaním mobilu a motorickou hyperaktivitou, poruchami koncentrácie a vývinom reči.
Nemeckí detskí lekári tieto zistenia z ich najnovšej štúdie publikovali na jar. Mapovali v nej vplyv používania digitálnych médií na deti a mládež. Do rozsiahleho výskumu sa zapojilo 5 600 detí a mladých ľudí, pričom v dotazníku kládli otázky nielen deťom, ale aj ich rodičom.
Odporúčaním odborníkov na tieto problémy však nie je zákaz technológií. Deti ich v živote potrebovať budú. Zásadný rozdiel spočíva v tom, koľko času budú deti s nimi tráviť. Jednohlasne sa zhodujú, že deťom treba čas s technológiami zodpovedne limitovať.
Ako deťom regulovať čas s technológiami?
Zaviesť v životoch detí nové pravidlá nie je jednoduché. Ak patríte k rodičom, ktorí sa doteraz s touto myšlienkou len pohrávali, ale nevedeli, ako na to, nechajte sa inšpirovať a jednoducho to urobte. Pokiaľ ste doteraz žiadne pravidlá nemali, bude to bolestivé. Ale nevzdávajte sa. Každé dieťa potrebuje určitý čas, aby si na zásadnú zmenu v živote zvyklo. Ak pritom zo strany rodičov zaznejú jasné a jednotné pravidlá, dieťa sa prispôsobí.
1. Budík s nastaveným časom
Tento spôsob môžete použiť kdekoľvek a kedykoľvek. Ideálne, ak máte doma budík s digitálnym odpočítavaním času a postavíte ho pred dieťa, keď si vezme tablet do rúk. Nastavíte mu dohodnutý čas a dieťa sa môže hrať. Po vypršaní času vás budík zvonením upozorní, že čas uplynul. Nebude to o vašom rozhodnutí, že mu chcete vytrhnúť v strede hry tablet z ruky a zrušiť svojvoľne zábavu. Budík je ten, kto oznámi ukončenie činnosti podľa pravidiel, ktoré ste si určili.
Výhody:
Budík má doma každý. Či už na nočnom stolíku, kuchynských stopkách alebo vo vlastnom mobile. Nemusíte po obchodoch nič zháňať ani na nič vynakladať peniaze. Limitovanie času na tablete či smartfóne si viete zaviesť doma okamžite.
Nevýhody:
Zodpovednosť za dôsledné dodržiavanie pravidla zostáva stále na vás. Po vypršaní času musíte dieťaťu tablet fyzicky vziať, čo sa mu, minimálne po zavedení pravidla, určite nebude páčiť a budú vás čakať plačlivé chvíle. Dôležité je, aby ste neustúpili a trvali na pravidlách, ktoré ste si stanovili a v danej chvíli s tabletom v ruke od dieťaťa neoblomne odkráčali.
2. Aplikácia Parental Control
Komfortnejším variantom pre rodičov, ktorí sa neradi dostávajú s deťmi do konfliktov, je aplikácia Parental Control od spoločnosti ESET. Stiahnite ju dieťaťu do zariadenia a ona urobí nepríjemnú robotu za vás. Táto aplikácia dokáže, okrem iného, limitovať deťom čas na tablete či smartfóne bez vašej asistencie, no podľa vašich želaní. Nastavíte si jednoducho denný časový limit a po jeho uplynutí sa dieťaťu bez dohadovania zariadenie samo zamkne.
Aplikácia umožňuje rodičom urobiť aj komplikovanejšie nastavenia. Napríklad, koľko môže dieťa stráviť s tabletom času cez týždeň a koľko cez víkend. Môžu si tu zadefinovať, aby bolo zariadenie na hranie počas školy zablokované. V prípade, že nastane zmena v programe, rodič môže bez problémov dieťaťu na diaľku zariadenie odblokovať. Môžu tu vyžiť aj tzv. "rodičovské správy", ktoré deťom zamknú obrazovku zariadenia, až kým si ich správu dieťa neprečíta. Ďalšou z užitočných obľúbených funkcií rodičov školákov je "lokalizácia dieťaťa". Rodič môže po celý čas vidieť, kde sa práve jeho dieťa po škole nachádza.
Výhody:
Aplikáciu si môžete na Google Play stiahnuť okamžite a ihneď ju začať používať. Je pravdepodobné, že takýmto riešením si nastavíte pravidlá omnoho rýchlejšie ako s bežným budíkom. Taktiež je tu menšia pravdepodobnosť zlyhania v ich dodržiavaní. Vďaka externému systému sa vyhnete aj hádkam s deťmi. Na dôsledné dodržiavanie pravidiel už nemusíte myslieť vy. Aplikáciu môžete na limitovanie času využívať ZDARMA.
Nevýhody:
Aplikácia neumožňuje využívať všetky jej funkcie zdarma. Ak chce rodič napr. dostávať podrobné reporty, ako jeho dieťa využíva limitovaný čas na svojom zariadení alebo mu blokovať nejaké stránky, potrebuje plnú verziu, ktorá je už platená. Pokiaľ vám však stačí limitovanie času na zariadení, na to vám poslúži aj bezplatná verzia.
Zaujal vás produkt ESET Parental Control? Prečítajte si našu detailnú recenziu.
Viac článkov o zodpovednom používaní technológií nájdete aj TU:
Deti a technológie: ESET Parental Control
ANKETA
Regulujú čas s technológiami deťom známe mamy?
Lucia Šicková
(spoluzakladateľka Pixel Federation a manažérka projektu Edufactory)
Deti: Dávid (9), Natan (5), Tamar (3)
Regulácia času na zariadeniach: áno
Denný časový limit detí na digitálnych zariadeniach: 40 min.
Tento systém u nás funguje úspešne už niekoľko rokov a konzistentne ho dodržiavame. Pracujem vo firme, ktorá sa venuje vývoju počítačových hier a myslím si, že sú určite dobrou formou zábavy, napriek tomu si nemyslím, že je vhodné, aby deti pri hrách trávili celé dni. Offline svet je plný úžasných vecí, ľudí, emócií, zážitkov a je ich škoda premeškať.
Zaujímam sa o to, ako moje deti trávia čas, čo ich zaujíma, aj o to, čo moje deti hrajú. Najstarší syn je gamer celým srdcom, v práci s digitálnymi technológiami je veľmi šikovný. Sám si už vyberá hry, ale my ich schvaľujeme. Miluje tiež knihy, číta komiksy, ba dokonca ich tvorí. Mladšie deti málokedy myslia na svoje iPady, často nevyužijú ani svoj denný limit.
Pri limitovaní času fungujeme systémom budíka. Upozorní ich, keď sa blíži dohodnutý čas, napr. zostáva ešte 10 min. Keď budík zazvoní, poprosím ich, aby odložili divajsy. Ak potrebujú dohrať level, vždy im to dovolím. Viac nie. S odložením nemajú problém. Systém dobre poznajú, je pre nich transparentný a zrozumiteľný. Je potrebné ešte dodať, že nemáme televíziu, čiže okrem iPadov k digitálnym technológiám prístup nemajú. Snažím sa s nimi o všetkom rozprávať. Vysvetľujem, prečo máme takéto pravidlá, prečo nechcem, aby niektoré hry hrali, inokedy ich zase upozorním na hry, ktoré by ich mohli zaujímať.
Digitálne technológie sú stále viac súčasťou našich životov a nemyslím si, že sa tento trend zmení. Práve preto je dôležité, aby rodičia rozumne moderovali prácu s nimi. Sú ako veľa iných vecí – dobrý pomocník, ale zlý pán. Úprimne ma desia oba extrémy – rodičia, ktorí dajú pred malé dieťa obrazovku, ale aj takí, čo technológie dogmaticky odmietajú. Utiecť sa pred nimi nedá. Skôr by sme mali byť deťom dobrým príkladom a ukazovať im cestu.
* * * * *
Kristína Farkašová
(herečka, moderátorka, spisovateľka)
Deti: dvojičky Ela (4) a Matilda (4)
Regulácia času na zariadeniach: zatiaľ nie je potrebná
Denný časový limit detí na digitálnych zariadeniach: 0 min.
Ema a Ela zatiaľ tablet nemajú a na mobile sú asi dve minúty, kedy mi ho ukradnú a hrajú sa s kalkulačkou.
Zatiaľ nebolo treba deťom tieto zariadenia limitovať, keď začnú dievčatá čítať a táto elektronika im bude naozaj užitočná, budem čas isto limitovať, nakoľko si myslím, že existujú aj iné zdroje informácii, inšpirácií a rozvoja pre dieťa. Samozrejme, netreba sa vyhýbať ani moderným technológiam, ale isto to nie je gro.
* * * * *
Lucia Marková
(manažérka Nadácie ESET)
Deti: 11, 10, 7
Regulácia času na zariadeniach: áno
Denný časový limit detí na digitálnych zariadeniach: 1 hod. cez týždeň, 2 hod. cez víkend
Počas týždňa majú deti dovolenú 1 hod. a cez víkendy max. 2 hod. denne. Nie však naraz! Školské projekty a úlohy (napr. mymaths.com) vypracúvané na PC (týka sa starších detí) nie sú zarátané v celkovom čase.
V rámci vymedzeného času na tablete/mobile/PC máme výnimky, kedy čas na tablete používame aj ako "odmenu", resp. ak potrebujeme využiť určitý čas, keď napr. cestujeme, sedíme v čakárni a pod. Na druhej strane kvôli tréningom a krúžkom nie každý deň majú k dispozícii celú hodinu, keďže čas vymedzený na technológie si deti musia "vyčerpať" do 20.00 hod. Po tejto hodine máme zásadu, že žiadne technológie ani TV nesmú používať. V škole ani v družine používanie mobilu nemajú povolené.
Na meranie času používame aplikáciu TimesUpKidz. Začali sme s tým asi pred rokom, keď sme zistili, že deti hrajú hry a bývajú na YouTube kanáloch viac, ako sa nám zdalo rozumné. :) Dovtedy staršie deti používali PC najmä na riešenie úloh a vytváranie jednoduchých hier v programovacom jazyku Scratch, ktorí si obľúbili.
* * * * *
Jana Géciová
(odborníčka na ochranu osobných údajov a autorka knihy o kyberšikane Nedospelé deti)
Deti: Natália (9), Boris (7)
Regulácia času na zariadeniach: áno
Denný časový limit detí na digitálnych zariadeniach: od 10 do 30 minút
Nakoľko je v dnešnej preinformatizovanej dobe prístup detí k rôznym druhom výdobytkov techniky pomerne veľmi jednoduchý, ako rodič sa snažím nájsť zdravý pomer medzi ich používaním a nepoužívaním. Napríklad moje deti nenosia do školy mobilné telefóny, pretože si myslím, že počas prestávok by im zbytočne odpútavali pozornosť od iných "obyčajných" hier. Mobil zatiaľ využívajú len na to, aby mi zavolali, keď im skončil krúžok alebo tréning. Keďže, najmä cez týždeň, majú okrem školy aj pomerne dosť športových a iných voľnočasových aktivít, niekedy si na nejakú online hru ani nespomenú. Na tablete majú stiahnutých zopár rozprávok, aplikácie a hry, ktoré rozvíjajú ich psychomotoriku, pričom majú limitovaný čas, ktorý strávia online. Pri pozeraní rozprávky je mojim limitom jej skončenie, avšak pri hraní hier mi ako "počítadlo" slúži aplikácia od ESET-u Parental Control, ktorá veľmi jednoduchým spôsobom dokáže limitovať čas detí strávený na internete či blokovať webové stránky s nevhodným obsahom.