Fínsky psychiater Ben Furman: Deti nerady hovoria o problémoch

Psychiater a terapeut Ben Furman tvrdí, že problémy sú niečo, o čom ľudia komunikovať štandardne nechcú. Inak sa však už pozerajú na svoje nedokonalé zručnosti.
Psychiater a terapeut Ben Furman tvrdí, že problémy sú niečo, o čom ľudia komunikovať štandardne nechcú. Inak sa však už pozerajú na svoje nedokonalé zručnosti. / Zdroj: Archív B.F.

Dr. BEN FURMAN je fínsky psychiater, psychoterapeut a učiteľ terapie orientovanej na riešenia. Pri svojej práci sa už viac ako 20 rokov špecializuje aj na deti. Je autorom kníh Nikdy nie je neskoro na šťastné detstvoDetské zručnosti v akcii.

S Benom sme sa rozprávali, v čom sú výhody metódy orientovanej na riešenia a nie problémy, ako sa deti môžu pomocou metódy Kids´ Skills zlepšovať a ako ju v bežnom živote môžeme používať pri problémovom správaní detí či odstraňovaní zlozvykov.

 

Ste psychiater a začali ste sa venovať terapii deťom a mentoringu rodičov a ich detí. Čo vás priviedlo k práci s deťmi? Bola to od začiatku vaša cesta?

Keď som začínal moju kariéru ako lekár, pracoval som v Laponsku, na severe Fínska, ako všeobecný lekár. Okrem iného som pracoval ako školský lekár a v malom meste vás ako lekára automaticky oslovia pri hľadaní riešení pri problémoch s deťmi aj v školách či škôlkach. To bol celkom určite jeden z dôvodov, prečo som sa neskôr začal zaujímať o prácu s deťmi. Ale pravdepodobnejším vysvetlením je to, že mám vzdelanie ako rodinný terapeut a všetci rodinní terapeuti pracujú s deťmi. Je to jedna časť tohto povolania.

 

Ako dlho sa už venujete terapii detí?

S deťmi pracujem odkedy som sa stal lekárom. Počas mojej špecializácie som pracoval nejaký čas na detskej psychiatrii a taktiež na psychiatrii pre dospievajúcich. Ak sa však pýtate, kedy sme začali vyvíjať metódu Kids´ Skills, tak to bolo pred nejakými 20 rokmi v Helsinkách, kedy som spolupracoval s pracovníkmi škôlky pre deti so špeciálnymi potrebami.

 

S akými problémami najčastejšie za vami rodičia s deťmi prichádzajú? Čo dnešné rodiny trápi najviac?

Ten rad problémov je veľmi dlhý. Najčastejšie ide o problémy so stravovaním, so spánkom, s chodením na toaletu, poruchy správania, problémy s úzkosťou, s koncentráciou, ale aj problémy so šikanou a používaním počítačov a telefónov. Ale problémov, ktoré dnešné rodiny trápia je ďaleko viac. Vytvoril som v tejto súvislosti aj aplikáciu pre tablety a smartfóny, volá sa Kids´ Skills App. Nájdete tam naozaj dlhý zoznam dnešných detských problémov.

 

V októbri budete prednášať na Slovensku o metóde Kids´ Skills (Detské zručnosti). Čo je hlavnou myšlienkou a cieľom tejto metódy?

Je to veľmi jednoduchá metóda, ktorú sa dokáže naučiť každý. My ju učíme nielen profesionálov pracujúcich s deťmi a rodinami, ale taktiež učiteľov a rodičov. Benefitovať z nej môže každý. Základnou myšlienkou je, že nehovoríme o problémoch. Zmeníme ich pohľad, zmeníme problémy na zručnosti, ktoré sa deti potrebujú naučiť. Používame veľa spôsobov, ako si deti  tieto zručnosti dokážu osvojiť.

 

Tvrdíte, že „nehovoríte o problémoch, ale jedine o zručnostiach, ktoré sa potrebujú deti naučiť.“ Aby sme na niečo hľadali riešenia, tak je celkom prirodzené, že pomenujeme problém, nie? 

Deti nerady hovoria o problémoch, rodičia neradi hovoria o problémoch svojich detí. Nikto nehovorí rád o problémoch. Ak mi neveríte, choďte za svojím manželom a povedzte mu, že má nejaký problém. Uvidíte, čo tým mám na mysli. Na druhú stranu, každý, vrátane detí, je ochotný hovoriť o zručnostiach, v ktorých sa môžu zlepšiť, aby boli šťastnejší alebo aby lepšie vychádzali s ľuďmi okolo nich. Je to radikálna zmena v spôsobe vyjadrovania sa. Je to prístup, ktorý sa hodí k spôsobu, akým deti uvažujú.

 

Takže na každý detský problém je vlastne riešením nejaká zručnosť?

Rád hovorím, že na každý problém existuje zručnosť, ktorú sa môžete naučiť, aby ste sa problému zbavili. Napríklad, ak si obhrýzate nechty, potrebujete sa vlastne naučiť nechať si narásť krásne nechty. Dieťa s oveľa väčšou pravdepodobnosťou prebudí v sebe záujem nechať si narásť krásne nechty než prestať si hrýzť nechty.

 

Môžete ešte uviesť zopár ďalších príkladov?

Počas mojich seminárov zoznamujem účastníkov s mnohými príkladmi Kids´ Skills a taktiež v mojich videách a knihách vždy uvádzam príklady, ako sme pomohli deťom alebo tínedžerom pomocou Kids´ Skills. V rozhovore je náročné zodpovedať túto otázku, pretože pri tom nedokážem byť stručný. Taktiež popísanie 15 krokov tejto metódy sa nevtesná do pár viet. Napísal som o tom celú knihu.

Spolupracujem však na Slovensku s lektorkou Martinou Magic, ktorá prekladá niektoré z príbehov o Kids´ Skills a organizuje na túto tému aj workshopy.

 

Čo napr. v prípade, že dieťa pravidelne bije iné deti v škôlke? Ako by ste riešili tento problém dieťaťa pomocou vašej metódy?

V prvom rade musíte prestať hovoriť o bití a začať hovoriť o zručnosti, ktorú chcete, aby sa dieťa naučilo, aby bolo šťastné a malo priateľov. Bitka nie je dobrý spôsob, ako získavať nové priateľstvá, existujú lepšie spôsoby. A my ich môžeme dieťa naučiť. Ak je dieťa veľmi náladové, ľahko sa nahnevá alebo je ľahko popudlivé, prvou zručnosťou, ktorú sa môže naučiť, je upokojiť sa, keď sa nahnevá. Napríklad štvorročné dieťa sa môže naučiť, že sa obráti na dospelého, keď sa začne cítiť nahnevane. Toto je zručnosť, ktorú si dieťa potrebuje najprv nacvičiť, aby sa ju mohlo naučiť. Odporúčame natočiť krátke video, kde dieťa ukáže, ako ide k dospelému pre pomoc, keď si uvedomí, že začína pociťovať hnev k inému dieťaťu.

 

Dokážu deti pomenovať, aké sú ich „problémové zručnosti“ a v čom sa musia zlepšiť? V akom veku sú už toho schopné?

Zvyčajne vieme začať používať túto metódu od štyroch rokov. Máme však zdokumentovaných niekoľko prípadov, kedy benefity pocítili už aj trojročné deti. Áno, deti rady dávajú mená svojim zručnostiam. Majú pri tom pocit, že ten projekt učenia sa novej zručnosti je ich vlastný projekt. Nik ich do toho projektu nenúti. A ak má dieťa ťažkosti pomenovať svoju zručnosť, dieťaťu je vždy nápomocný dospelý, prípadne priatelia mu môžu pomôcť s vybratím vhodného mena.

 

Ako im môžeme ako rodičia či učitelia pomáhať posilňovať potrebné zručnosti?

Zvláštnosťou v prístupe podľa Kids´ Skills metódy je aj to, aby sme my dospelí neboli príliš aktívni a nechali dieťa, aby bolo ono aktívne. Našou prácou je dospieť k dohode s dieťaťom o zručnosti, ktorú sa chce naučiť a nechať dieťa, tak ako je to len možné, byť expertom na to, aby prišlo na to, ako sa danú zručnosť naučiť. Pýtame sa pozitívne a nápomocné otázky, aby sme dieťaťu pomohli s premýšľaním, ako sa novú zručnosť naučiť. Pýtame sa napríklad „Kto ti s tým môže pomôcť?“ alebo „Ako ti môžu pomôcť kamaráti?“ alebo „Aká hra ti napadá, ktorú by si mohol hrať, aby si si precvičoval novú zručnosť?“ Takže vlastne neposilňujeme detskú zručnosť ako takú. Koučujeme dieťa, aby samo dokázalo pracovať so sebou.

 

Pomáhajú pri tomto rozvoji nejako aj najlepší priatelia detí? Môže sa dieťa učiť nejakú problémovú zručnosť od iného dieťaťa?

To je úžasná myšlienka. Deti sú oveľa lepšími učiteľmi pre iné deti než sme my dospelí. A keď sa naučia novú zručnosť, sú šťastné, že môžu naučiť danú zručnosť niekoho iného.

 

Čo ak ich priatelia naopak brzdia v ich zmene?

Deti môžu mať na seba navzájom dobrý vplyv a tiež sa môžu ovplyvňovať nesprávnym smerom. Naším poslaním je uistiť sa, že sa jedná o prvý prípad. Čím viac si pomáhajú a podporujú sa, tým menej nesprávneho vplyvu budú mať na seba.

 

Ako sa osobnosť dieťaťa posúva, ak si vedome postupne osvojuje/zvláda jednotlivé zručnosti?

Dobrá terapeutická metóda má pozitívne vedľajšie účinky. Kids´ Skills pomáha deťom vytvoriť si nové priateľstvá s inými deťmi, aby sa cítili menej osamelé. Mnohé deti s problémami sa cítia vyčlenené. Kids´ Skills taktiež učí deti to, čomu dnes hovoríme „rast myslenia“. Toto populárne pomenovanie sa spája aj s dobrým sebavedomím. Kids´ Skills zvyšuje pocit šťastia nielen u detí, ale taktiež u ich rodičov a učiteľov.

 

Túto metódu ste vraj vyvinuli pôvodne pre učiteľov, aby dokázali pomôcť deťom zvládať ich problémy v škôlke či škole. Je teda primárne určená im?

Pôvodne sme túto metódu vyvinuli pre učiteľov. Dnes je rozšírená a populárna medzi rodičmi, psychológmi, rodinnými terapeutmi, starými rodičmi, športovými koučmi, atď. A už sa zďaleka nepoužíva len s deťmi. Je tiež nápomocná pre dospelých.

 

Je táto metóda náročná na používanie v praxi? Čo si vyžaduje od detí či dospelých, ktorí chcú pomocou nej deti viesť a pomôcť im?

Potrebujete sa naučiť novému spôsobu myslenia a novému spôsob komunikácie. Žiadne tresty, následky a odmeny. Celé to je o učení sa a nachádzaní tej správnej podpory, ktorú potrebujete, aby ste pomohli deťom naučiť sa veci, ktoré sú pre nich obtiažne. Jediné, čo potrebujete, je flexibilný mozog.

 

Dr. Bena Furmana môžete stretnúť aj osobne na Slovensku už 14.- 15. októbra v Košiciach. Viac informácii o workshope s Benom nájdete na  www.koucingomkuspechom.sk.

Čítajte viac o téme: Rozhovory
Zdieľať na facebooku